در گفتگوی لرستان خبر با کربلایی امین مرادی مطرح شد(1)

امین مرادی سالهاست در هیئت یوسف زهرا(عج) مشغول خدمت به عزاداران سیدالشهدا(ع) است و آشپزی در مجالس عزاداری و راه‌اندازی و مدیریت کاروان‌های مشهد مقدس از عمده فعالیت‌های وی است

به گزارش لرستان خبر ، امین مرادی سبزوار از محبین امام حسین(ع) که سالهاست در هیئت یوسف زهرا(عج) مشغول خدمت به عزاداران سیدالشهدا(ع) است.

آشپزی در مجالس عزای سید و سالار شهیدان و راه اندازی و مدیریت کاروان های مشهد مقدس از عمده فعالیت های امین مرادی است که کاروان های دانشجویی، کاروان روز شهادت امام رضا(ع) و کاروان ویژه عشایر از جمله کاروان های خاصی است که وی در ایام مختلف سال به مشهد مقدس می برد.

در زیر گفت و گوی بخش نخست امین مرادی با لرستان خبر را می خوانیم.

 

مسجد الاقصی کوی فلسطین

 

ورود شما به مجالس اهل بیت در چه سالی و چگونه بود؟

پدرم قبل از انقلاب در روستای سبزوار مداحی می‌کرد. دهه 60 دست من را هم گرفت و به هیئت بردند. البته هیئت‌های آن زمان به صورت روضه سنتی بودند. همان اول در دوران بچگی کاسه‌ای قند دست من دادند تا پخش کنم. همین کار باعث شد من عاشق این‌گونه مجالس شوم.

پس از مدتی با مسجد حضرت قائم(عج) در محله قاضی آباد آشنا شدم. این ایام هم‌زمان با دوران دفاع مقدس بود. من هم سن کمی‌داشتم در ایستگاه صلواتی مسجد حضرت قائم(عج) که توسط خیرین بسیجی اداره می‌شد دو سه سالی خدمت کردم.

فعالیت شما در مسجد الاقصی چگونه شروع شد؟

مجموعه حال حاضر مسجدالاقصی مدیون یکی از دوستان به نام آقای امیر حسین ابراهیمی ‌است. ایشان بچه ها را دور هم جمع می‌کرد و خدمات زیادی را برای این مسجد انجام دادند.

در کنار این جوانان امام جماعت مسجد، حجت‌الاسلام سید یحیی موسوی و برادر ایشان آقا سید مصطفی موسوی این حلقه نوجوانان و جوانان را دور هم جمع می‌کرد.

در دهه 70 مراسم هیئت مسجد‌الاقصی که هیئت یاران امام خمینی(ره) حزب‌الله کوی فلسطین نام داشت به صورت خیابانی اجرا می‌شد. این هیئت هنوز هم در دهه اول محرم فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

بعد از مدتی که سفرهایی به تهران و دیگر استان ها داشتم با هیئت‌هایی از قبیل هیئت حاج منصور ارضی در مسجد ارگ، هیئت آقای طاهری و حاج سعید حدادیان آشنا شدم. هم‌زمان هم به اتفاق دوستان در خرم آباد به هیئت عشاق‌المهدی(عج) که سخنران آن حاج آقا عزیزی بود و در مسجد توتونچی برنامه های خود را برگزار می‌کرد می‌رفتیم.

در سال 1378 آقای نیکوسرشت با یک حلقه از بچه های محله کوی فلسطین هیئت یوسف زهرا(عج) را تشکیل دادند.

 

کربلایی امین مرادی

پذیرش هیئت در سال 1378 برای مجموعه مسجد الاقصی چگونه بود؟

خیلی سخت بود. بعضی فکر می‌کردند که هیئت های جدید می‌خواهند مجموعه‌ای در مقابل نهاد های انقلابی باشند. در صورتی که همان حلقه‌ای که این هیئت‌ها را تشکیل می‌دادند از افرادی بودند که در نهادهای انقلابی شرکت داشتند.

شما در کدام قسمت از هیئت فعالیت می‌کنید؟

بنده از همان اول تصمیم گرفتم که در آبدارخانه هیئت خدمت کنم و از امام حسین(ع) هم خواسته‌ام که تا آخرین نفس‌های زندگی بالای سر این دیگ‌های نذری امام حسین(ع) باشم.

مسجد الاقصی خرم آباد

شما در هیئت کار آشپزی را هم به عهده دارید این کار چگونه انجام می‌شود؟

ازسال‌های قبل در هیئت شام نذری داشتیم که این شام فقط در شب تاسوعا بود. نذوراتی که در محله بود به دلیل ساماندهی نشدن بعضا اسراف می‌شدند. همراه با بچه های هیئت تصمیم گرفتیم این نذورات را از مردم بگیریم و ساماندهی کنیم.

در حال حاضر ما تمام شب های دهه اول محرم را در هیئت شام پخش می‌کنیم. البته این بدان معنا نیست که ما در ابتدای محرم هرسال به عنوان مثال ده میلیون داشته باشیم و بگوییم این مبلغ را برای شام هیئت هزینه کنیم بلکه از اول ما شروع به تهیه لوازم و وسایل شام کرده و به مرور مبالغ آن توسط خیرین جمع می‌شود.

غذای نذری حضرت سید الشهدا(ع) در هیئت چه تاثیری دارد؟

حدیث داریم که پیغمبر(ص) می‌فرمایند خدا غذایی را دوست دارد که دست در آن زیاد باشد. چه غذایی بهتر از غذای سید الشهدا(ع)، غذایی که خیلی از مردم در تهیه آن شرکت می‌کنند، از شاگرد مغازه‌ای که هرچه دارد برای سید الشهدا‌(ع) می‌دهد و چه آن شخصی که از نظر مالی هیچ مشکلی ندارد در این نذری شرکت می‌کند.

به غیر از این نذوراتی که در هیئت پخش می‌شود تعداد 100 خانوار نیز هستند که تعدادی از آنها نیز در شهرستان‌های استان هستند که هیئت با توجه به میزانی که در توانش باشد به آنها کمک می‌کند.

کربلایی امین مرادی سبزوار

 

تفاوت هیئت‌هایی که چند سال اخیر فعالیت را شروع کرده‌اند با هیئت هایی که در سال 1378 تا الان فعالیت دارند از نظر کار تشکیلاتی چگونه است؟

بعضی از این هیئت‌هایی که چند سال است فعالیت را شروع کرده‌اند هیئت های ما را سنتی می‌دانند .

هیئت هایی مثل عشاق المهدی(عج)، مساکین الزهرا(س) و یوسف زهرا(عج) خط قرمزشان ولایت و رهبری است و منشور امام خمینی(ره) را که راه را برای همه نشان داده در هیئت‌داری سرلوحه خود قرار داده‌اند.

نباید بعضی از هیئت‌ها از شوری که جوانان در راه امام حسین(ع) دارند موج سواری کنند. ما نمی‌توانیم در هر لباسی خودمان را نوکر اباعبدالله(ع) نام ببریم بلکه ما باید سیره اهل بیت را نگاه کنیم سیره علمای ولایی را نگاه کنیم و تبعیت از آنها را سرلوحه خود قرار دهیم.

بعضی ها می‌گویند که هیئت امام حسین(ع) را سیاسی نکنید در صورتی که کل حرکت امام حسین(ع) و قیام حضرت سیاسی بود مگر قیام امام حسین(ع) علیه حکومت وقت نبود مگر علیه ظالم نبود نه فقط امام حسین(ع) بلکه بقیه ائمه(ع) هم مثل امام حسن(ع) هم حرکاتشان کاملا سیاسی بود مگر صلح حضرت سیاسی نبود و حکومت امیرالمومنین علی(ع) هم سیاسی بود.

در اربعین امسالی که ما توفیق داشتیم کربلا باشیم عده ای از کنیا آمده بودند و عکس امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را در دست داشتند و برای سید الشهدا(ع) عزاداری می‌کردند.

هیچ کشوری چندین سال قبل جرات نمی‌کرد در مقابل آمریکا بماند و حرفی بزند اما ایران مقابل آمریکا مانده است آن هم با الگوگیری از جریان ظلم ستیزی که امام حسین(ع) علیه ظالم نشان دادند.

در مسیر پیاده روی اربعین با توجه به این همه خرج هایی که استکبار جهانی علیه ایران انجام می‌دهد تصاویر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همه جا توسط اهالی کشورهای مختلف دیده می‌شد.

شروع کاروان های زیارتی امام رضا(ع) در روز شهادت آن حضرت در چه سالی و چگونه شروع شد؟

ما در سال 78 یا 79 بود که با 8 نفر از دوستان راهی شدیم برای حضور در مشهد و عزاداری روز 28 صفر  و شهادت امام رضا(ع) که در این مدت کمی‌ که در مشهد حضور داشتیم دیدیم که از کل کشور و حتی از کشور های خارجی برای عرض ارادت به ساحت آن امام بزرگوار مردم آمده اند و عزاداری خود را در مشهد مقدس انجام می‌دهند.

چیزی که در آنجا بنده را اذیت می‌کرد این بود که یک هیئت متحدی از استان لرستان که بتواند با آداب و رسوم خود مردم لرستان عزاداری کند آنجا نبود که با متوسل شدن با امام هشتم تصمیم گرفتیم که هر ساله در 28 صفر هیئت منظمی‌که متشکل از تمام مردم استان لرستان به مشهد مقدس راهی کنیم.

سال بعد از آن سفری که با 8 نفر از دوستان مشهد رفته بودم 100 نفر را که متشکل از دو هیئت یوسف زهرا(عج) و هیئت مسجد الرسول(ص) بود را ثبت نام کردیم که تمامی کسانی که در آن سفر بودند از آن سفر به عنوان به یاد ماندنی‌ترین سفر زیارتی خود یاد می‌کنند.

اولین سفری که شما در شهادت امام رضا(ع) در گل افتادید، برخورد مردم در مشهد چگونه بود؟

خیلی‌ها استقبال می‌کردند اما بعضی‌ها هم از این حرکت متعجب می‌شدند که ما هم از قبل پیش بینی کرده بودیم و به دوستان گفته بودیم که دلایل این کار را برای آنهایی که تعجب می‌کنند توضیح دهند.

وقتی علت گل افتادن خودتان را توضیح می‌دادید برخورد مردم چگونه بود؟

اولین حرکت مردم گریه بود شروع می‌کردند به گریه کردن بعضی ها هم تا توضیح می‌دادیم جلو می‌آمدند و از گل سر و لباس بچه ها برای تبرک برمی‌داشتند.

آیا در مشهد مقدس برای گل افتادن و عزاداری کردن برنامه خاص دارید؟

ما هر سال در مشهد مقدس در روزهای 28 و 30 صفر در دو نوبت صبح و عصر برنامه عزاداری داریم که از قبل باید این عزاداری ها و ساعت و مکان آن با آستان قدس هماهنگ شود.

عزاداری لرستانی ها در مشهد

ارگان ها ی دولتی برای این کار حمایت می‌کنند ؟

متاسفانه خیلی کم است ولی در دیگر استان ها تا جایی که ما خبر داریم ارگان‌های دولتی سراغ بانی‌های این کار می‌روند چه جایی هم بهتر از حرم رضوی برای انجام کار فرهنگی آن هم در روز شهادت امام رضا(ع) که بتوانیم تمام مردم حاضر در حرم امام رضا(ع) را با فرهنگ غنی لرستانی‌ها در بحث عزاداری آشنا کنیم.

چون شغل بنده کاروان داری است غیر از این کاروانی که در 28 صفر در خدمتشان هستیم کاروان عشایری هم داریم که این کاروان متشکل است از آنهایی که از روستاهای دور افتاده به حرم مشرف می شوند. خیلی ها از آنها در تمام طول عمری که از خدا گرفته‌اند حرم امام رضا(ع) را ندیده‌اند و یکی از توفیقاتی که خدا به بنده داده است این است که در خدمت این کاروان هستم.

هزینه این کاروان عشایری را چه کسی پرداخت می‌کند؟

 با چند از خیرین صحبت کردیم که هزینه این کاروان را بدهند و اگر مقداری از هزینه آنها هم بماند طوری تصمیم گیری می‌کنیم که مقدار خیلی کمی‌هم از هزینه این سفر را خودشان می‌دهند.

این کاروان عشایری که به مشهد مقدس می‌برید با بقیه کاروان ها چه فرقی می‌کند؟

 تنها کاروانی که هیچ گونه دغدغه‌ای برای بنده به وجود نمی‌آورند این کاروان عشایری است و زمانی که در مشهد مقدس هستیم این کاروان بیشر وقت خودشان را در حرم هستند و از همه چیز راضی هستند.

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط:

 

رد درخواست تابعیت کشورهای اروپایی توسط مخترع لرستانی

 

گفت و گو با محمد حسین خسروی پیر غلام اهل بیت(ع)

 

عزت الله گوشه ای:درس قرآن درآموزش وپرورش زنگ تفریح شده است

 

آزاده لرستانی که بنا بود برایش مجلس ترحیم بگیرند

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • حسین

    سلام
    خدا به کربلایی امین عمر طولانی و بابرکت عطافرماید
    از بچه های لرستان خبر جهت این مصاحبه تشکر می کنیم

  • عبدالزهرا

    سلام کلی جان الحمدلله هیئتهای مطیع وگوش بفرمان اقا کم نیستن.
    التماس دعا

  • بیرانوند

    با سلام و خسته نباشید
    انشاالله این گونه کارها تداوم داشته باشه و مسئولین استان هم این دوستان را یاری بدن
    باز هم شاهد بودیم که محله پشته حسین آباد تو یه کار مذهبی دیگه پیش قدم بوده و به کمک دوستان و آقای مرادی لبیک گفتن

  • علیرضا

    سلام
    کربلایی امین از زحمت کشان فرهنگی خرم آباده خدا خیرش بده

  • سجاد

    باسلام و عرض ارادت
    خدا خیرشون بده

    کربلایی بزرگ بچه هیئتی هاست

  • محمد ترکاشوند

    درود خدا بر کلی امین عزیز ...خدا عزتتان رابیشتر کند وتوان بیشتری جهت خدمت در این مسیر به شما عنایت فرماید

  • محمد احمدی زاده

    کربلایی امین خدا حفظت کنه

  • حسین

    انشاءالله فرهنگ حسینی در بین جوانان روز به روز بیشتر بشه به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

نظرات