حیف‌ومیل میلیاردی بیت‌المال به خاطر سپردن پروژه‌ها به فامیل»

شهردار سابق خرم آباد دلیل ضعف پروژه های عمرانی در شهرداری را فساد و زد و بند می داند که مسئولان نظارتی نیز سکوت کرده اند

به گزارش لرستان خبر، آسفالت خیابان زیرساخت ابتدایی در نظام شهرنشینی نوین است و توسعه پایدار شهری نیازمند این محصول است.

 

شهر خرم‌آباد از روز تأسیس بلدیه در آن یعنی سال 1305 شمسی تا اکنون درگیر موضوع سنگ فرش و آسفالت خیابان بوده و تا به حال نیز این مشکل به قوت خود باقی مانده است.

 

چاله‌چوله خیابان‌ها معضلی است جاافتاده و عادی برای مردم خرم‌آباد و سال‌هاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، از همان بچگی که تلویزیون تماشا می‌کردیم تا همین روزها برنامه‌های طنز همیشه نیش و کنایه‌ای به این درد کهنه می‌زنند.

 

بعد از سفر دولت یازدهم به استان و رایزنی‌های انجام‌شده قرار شد با همکاری دولت، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و شهرداری خرم‌آباد، 1500 میلیارد ریال برای عمران و آبادی شهر خرم‌آباد هزینه شود که سهم قابل‌توجهی از این اعتبار برای آسفالت شهر مدنظر بود که با مخالفت شورای شهر با این پروژه، اصل طرح به کما رفت.

 

 

1500 میلیارد برای جنبش آسفالت خرم آباد نیازمند تصویب شورای شهر

 

محسن اقبالی رئیس سابق شورای شهر خرم‌آباد در جلسه‌ای در محل شورای شهر خرم‌آباد در مورد طرح جنبش آسفالت اظهار داشت: شهرداری با ترک تشریفات مناقصه، پیمانکاری را برای اجرای آسفالت خرم‌آباد انتخاب کرده و ارزش قرارداد این طرح نزدیک به 1500 میلیارد ریال است و چنین طرحی نیازمند تصویب شورای شهر است.

 

وی با اشاره تلویحی به مخالفت شورای شهر خرم‌آباد با این طرح افزود: شهرداری برای تأمین منابع مالی این پروژه قصد دارد املاکی را به فروش به رساند که فاقد سند هستند و این املاک در محاکم قضایی دارای پرونده در حال جریان است.

 

31

رئیس سابق شورای شهر خرم‌آباد در مورد دیگر مشکلات وارده به این طرح ادامه داد: در شیوه واگذاری این قرارداد مشکلات فراوانی وجود دارد که ازجمله می‌توان به نحوه مناقصه پروژه اشاره کرد که یک روز قبل از برگزاری تشریفات مناقصه، برنده مشخص‌شده است.

 

 

محمد مهرابی شهردار سابق خرم‌آباد در مورد طرح جنبش آسفالت در گفت‌وگو با خبرنگار لرستان خبر اظهار داشت: شهرداری برای تأمین اعتبار و تعریف و انجام پروژه‌های عمرانی به دو شیوه می‌تواند عمل کند.

 

 املاک شهرداری  چگونه و به دست چه کسانی افتاده است

 

وی در مورد روش اول افزود: در این روش شهرداری باید چشم به درآمدهای مانند فروش تراکم و جرائم دل ببندد و نیم‌نگاهی نیز به بودجه دولتی نیز داشته باشد که البته بیشتر درآمدی که از این راه به دست می‌آید صرف درآمدهای جاری شهرداری می‌شود و مقداری نیز برای انجام پروژه‌های شهر هزینه می‌شود.

 

وی در مورد روش دوم برای انجام پروژه‌های عمران شهری ادامه داد: درروش دوم می‌توان از هلدینگ های بزرگ اقتصادی استفاده کرد که قرارگاه خاتم الانبیا یک نمونه آن است.

 

شهردار سابق خرم‌آباد عنوان کرد: برای انجام پروژه‌های بزرگ علاوه بر هلدینگ های بزرگ اقتصادی به مشارکت دولت نیز نیازمندیم و کاری که در نهضت آسفالت قرار بود پیاده شود از این نوع بود.

 

مهرابی تصریح کرد: با هماهنگی که توسط استاندار و فرمانده قرارگاه خاتم و شهرداری شده بود قرار بر این بود که 1500 میلیارد ریال در زیرساخت‌های شهر خرم‌آباد هزینه شود که نصف آن توسط دولت و نصف دیگر توسط شهرداری تأمین می‌شد و در این پروژه کل مدیریت استان و شهرستان دولت را در مقابل عمل انجام‌شده قراردادند و از این را توانستند نصف اعتبار این طرح بزرگ را از طریق دولت تأمین کنند.

 

شورای شهر خرم آباد

 

شهردار سابق خرم‌آباد در پاسخ به ابهاماتی که شورای شهر به نحوه تأمین مالی این طرح اظهار داشت: از زمان تأسیس بلدیه در شهر خرم‌آباد تاکنون شهرداری در دوره های تاریخی مختلف دارای املاک و مستقلات بوده است اما بعد از درگذشت مرحوم ساکی تا به حال املاک فراوانی از دست شهرداری خارج شده است و خدا می داند چگونه و به دست چه کسانی افتاده است

 

 

زد و بند در پروژه های خرم آباد زیاد است

 

وی افزود: موضوعی که در مدت مدیریتم در شهرداری برایم ثابت شد این بود که زد و بند در کارهای عمرانی زیاد است و ما می‌خواستیم کاری بکنیم که املاک موجود شهرداری تعیین تکلیف شوند و نه‌تنها از هدر رفت آن‌ها جلوگیری کنیم بلکه از محل فروش و کسب درآمدی که صورت می‌گیرد در پروژه‌های مهم پیش رو استفاده کنیم که یک نمونه جهت تأمین اعتبار 50 درصدی قرارداد با قرارگاه خاتم برای احداث زیرساخت و زیرسازی جاده و آسفالت خیابان و معابر شهر بود.

 

 

وی ادامه داد: اگر املاک شهرداری تعیین تکلیف نشوند و از محل فروش یا هر کار دیگر اقتصادی، برای شهر سرمایه‌گذاری نشود مشخص نیست در آینده چه بر سر بیت‌المال خواهد آمد.

 

مهرابی در مورد اظهارنظر رئیس سابق شورای شهر خرم‌آباد در مورد داشتن معارض و نداشتن سند املاک موردنظر شهرداری، اظهار کرد: این‌یک بهانه الکی و نخ‌نما بود زیرا اگر مدعی و شاکی در مورد املاک فوق وجود داشته، این شهردار است که باید رفع معارض کند و اگر رفع معارض نشود به‌طور طبیعی درآمدی نصیب شهرداری نمی‌شود که بتواند با آن قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء امضا کند.

 

810640

 

در شورای شهر و شهرداری پروژه ها به فامیل مدیر سپرده می شود

 

وی با اشاره به یکی از این املاک افزود: یکی از دارائی‌های شهرداری که تعیین تکلیف نشده بود و به‌نوعی توسط ارگان دیگری تصرف‌شده بود 40 هزار متر زمین در محدوده پارک دانشجو بود که با تعاملی که توسط استاندار صورت گرفت زمین موردنظر برای فروش در اختیار شهرداری قرار گرفت.

 

شهردار سابق خرم‌آباد با اشاره به دعوت سه‌باره اعضای شورای شهر خرم‌آباد به استانداری لرستان اظهار کرد: استاندار در حضور دو نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، سه بار اعضای شورا را به محل استانداری لرستان دعوت کرد تا بتواند آن‌ها را متقاعد کند که رضایت خود را برای اجرای طرح بزرگ عمران شهری در خرم‌آباد اعلام کنند اما موفق نشد.

 

وی با اشاره به ضعف بخش خصوصی استان و زد و بند در شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد، افزود: درگذشته روال واگذاری کار در شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد به‌صورت جزئی و ریز بود و در این بخش نیز هر کس به دنبال این بود که کار را به آشنا، فامیل یا دوست خود بدهد و بیشتر به فکر خود بودند تا مردم و برای این منظور در زمان تصدی‌گری مدیریت شهرداری خرم‌آباد و همفکری با مدیریت ارشد استان تصمیم گرفته شد، کار جنبش آسفالت به قویی‌ترین شرکت پیمانکاری ایران در بخش عمران داده شود.

 

شهر خرم‌آباد سال‌هاست در بعضی امور مدیریتی واداری اسیر موضوع باندبازی و قبیله گرایی است و در این راه منفعت جمعی مطرح نیست بلکه سود شخصی در اولویت است، دید علمی وجود ندارد بلکه موضوعات باندی مطرح است، حل مشکلات مردم در صدر کارها نیست بلکه عقده‌گشایی و نحوه بروز و ظهور آن هدف است.

 

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    <b>من به اون .... مشکوکم
    هر چیه فکر کنم زیر سر اونه

    واقعا که
    در جمهوری اسلامی داره دزدی آشکارا صورت میگیره کسی نیست جلوشو بگیره

    خیر سرمون یه مداح هم اونجا داریم که حتی حاضر نیست مثل آقای محرابی افشاگری کنه


    البته بازم مثل همیشه میگم.
    مردم این شهر بیشتر از اینا حقشونه سرشون بیاد

    وقتی روی شعر خوانی و مطربی و طایفه بازی و دوست گرایی و حماقت، و نه البته شایسته سالاری، به کسی رای میدن، بیشتر از این حقشونه سرشون بیاد<


  • شهروند

    سلام. خدا شما رو خیر بده که پیگیر این مشکلات و زد و بند هستید.

    واقعا مسولان نظارتی باید پیگیر باشند که چه خبره

    اصلا لرستان خبر شما این رو پیگیری کنید برای خدا حداقل

    این شهر و استان که انگار بی صحابه و هرکی هرکار میخواد میکنه

  • محمد

    بهتره ازتک تک اعضای شورای شهردراین موردمصاحبه تلفنی گرفته بشه تامعلوم بشه کدوم هامخالفندوچرا

  • سلام

    شورای شهر خرم آباد اصلا وجود دارند یانه؟
    هرچی انتقاد ازشون میشه انگار نه انگار !!!!!

  • ا

    چرا اینقدر در مورد همدیگه در این نشریه ها مینویسید خب اگه راست میگید همرا با مدرک برو ید و شکایت بکنید

  • داریوش

    دادستان باید وارد بشود وموضوع را بررسی وتحت تعقیب فرار بدهد

نظرات