انتظاری که 17 ساله شد؛

مدت 16 سال است که کلنگ احداث هتل 4 ستاره‌ای بر فراز پارک صخره‌ای در بهترین نقطه خرم‌آباد زده‌شده است اما گویا قرار نیست این مکان تکمیل و افتتاح شود و بیشتر به یک اثر تاریخی سمبلیک مانند قلعه فلک الافلاک تبدیل‌شده است.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری به پایتخت ژئو توریسم کشور معروف است اما میزان گردشگر استان لرستان باوجود بالا بودن ظرفیت‌های گردشگری بسیار ناچیز است و یکی از دلایل آن نبود زیرساخت مناسب در همه ابعاد ازجمله اسکان توریسم و مسافر است.

 

شهر خرم‌آباد مرکز استان لرستان به لحاظ وجود مکان‌های رفاهی و زیرساخت‌های لازم گردشگری در رتبه بسیار نازلی نسبت به دیگر مراکز استان‌های کشور و یا حتی بعضی از شهرهای استان قرار دارد و این در حالی است که مهم‌ترین زیرساخت گردشگری هتل و اقامت گاه است.

 

هتل صخره ای خرم آباد

 

درگذشته تلاش‌هایی برای ساخت و احداث هتل در شهر خرم‌آباد شد ولی به سرانجام نرسید که هتل صخره‌ای مصداق بدیعی از این نوع کارهاست و هم‌اکنون بعد از گذشت 17 سال از آغاز کلنگ زنی پروژه، هنوز طرح تکمیل و افتتاح نشده است.

 

 

به‌طورمعمول ساخت هتل و سرمایه‌گذاری در چنین صنعتی دارای قواعد و پیچیدگی‌های اقتصادی خاص خود است که مهم‌ترین موضوع در احداث مکان‌های اقامتی اصل برگشت‌پذیری سرمایه است و وقتی پای وام بانکی نیز در میان باشد اهمیت مسئله چند برابر می‌شود.

 

 

هتل صخره‌ای خرم‌آباد باوجود هزینه 7 میلیاردی که در سال‌های متمادی برای آن شده، درواقع اصل برگشت سرمایه و وجه اقتصادی بودن طرح ازدست‌رفته است، زیرا این هزینه کرد در مدت 17 سال بوده و حال‌آنکه ریالی از درآمد این پروژه به جهت اسکان مسافر و گردشگر، عاید کسی نشده است و قسمتی از این هزینه کرد نیز از محل دریافت وام بانکی بوده است.

 

هتل صخره ای خرم آباد

 

زمانی که اقامت گاه و هتل مناسب در لرستان وجود نداشته باشد، به‌طور طبیعی گردشگران رغبتی برای سفر به لرستان نخواهند داشت و یا مدت اقامتشان در استان کم است و یا اینکه از استان لرستان به‌عنوان یک محل عبور استفاده می‌کنند.

 

 

استاندار در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری لرستان اظهار داشت: متأسفانه لرستان باوجوداینکه یکی از غنی‌ترین مناطق کشور در زمینه گردشگری است اما همیشه این استان به‌عنوان یک مقصد گردشگری در کشور موردتوجه نبوده و بیشتر محلی برای رسیدن به دیگر نقاط کشور بوده است.

 

هتل صخره‌ای خرم‌آباد دریکی از بهترین نقاط ازنظر منظر شهری قرار دارد که هم‌چشم انداز مناسبی برای شهروندان فراهم نموده است و هم دید مناسبی به استفاده‌کنندگان و مسافران احتمالی می‌دهد، اما چرا تکلیف این طرح تابه‌حال مشخص نشده و تا به کی باید منتظر افتتاح این طرح بود؟

 

 

قسمتی از سرمایه‌گذاری این هتل توسط بخش خصوصی تأمین‌شده و مابقی نیز توسط بانک به‌صورت وام پرداخت‌شده است که به علت ناتوانی سرمایه‌گذار، پروژه در اختیار بانک عامل قرارگرفته شده است.

 

هتل صخره ای خرم آباد

 

 استاندار لرستان در مورد تعیین تکلیف این پروژه اظهار داشت: هتل صخره‌ای خرم‌آباد پس از سال‌ها تعطیلی و بلاتکلیفی از مالک آن گرفته و به بانک واگذارشده است.

 

وی بابیان اینکه مشاور پروژه توسط بانک عامل از تهران انتخاب‌شده، افزود: در هیئت‌مدیره بانک عامل مصوب شده که 12 میلیارد تومان برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح سرمایه‌گذاری شود.

 

وی با اشاره به باقی ماندن مشکل حقوقی بین مالک و بانک عامل ادامه داد: بانک و مالک باید با هم این موضوع را حل کنند و ما مصمم هستیم که این هتل هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

 

 

 فلسفه ساخت این هتل در جهت حمایت از صنعت توریسم استان و شهر بوده، اما تابه‌حال رقیبی جدی برای دیگر معماری صخره‌ای شهر یعنی قلعه فلک الافلاک بوده و اگر موضوع حقوقی و دیگر مشکلات این هتل هرچه زودتر حل نشود هدف احداث این مکان زیر سؤال می‌رود و به‌جای محلی برای اسکان، رفته‌رفته به یک اثر تاریخی و میراثی بدخیم از پروژه‌های نیمه‌کاره لرستان تبدیل می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات