تفاوت فاحش بین قیمت میوه و سبزیجات از باغ تا مغازه، دلالی و جیب‌های گشادی که از زحمات شبانه‌روزی کشاورزان پل‌دختری پر پول می‌شوند.

شهرستان پل‌دختر به‌عنوان یکی از قطب‌‌های کشاورزی استان لرستان شناخته و معرفی شده است. امروزه محصولات_پل‌دختر نظیر انجیر سیاه و خیار و سبزیجات و ... جدای از فروش در شهرها و استان‌های مختلف کشور بعضاً به کشورهای هم‌جوار صادر می‌شود.
 بارها در روستاهای مختلف شهرستان پل‌دختر مشاهده شده است که کشاورزان در گرمای بیش از 40 درجه و سرمای سوزناک با اعضای خانواده در مزارع و باغات و زمین‌های کشاورزی برای تأمین معیشت تلاش و کوشش می‌کنند و علی‌رغم صرف هزینه‌های سنگین زمانی و مالی نمی‌توانند آنچه را که خرج کرده‌اند، جبران نمایند.
 در سال‌های اخیر، شاهد فعالیت‌های گسترده بسیاری از دلالان در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و حضور آن‌ها در عرصه کشاورزی و باغداری نیز خالی از اثر نبوده؛ دلالانی که با در دست گرفتن بازار فروش، سود کلانی را به جیب می‌زنند و ضرر بسیاری را به کشاورزان وارد می‌کنند.
 نبود حمایت درست‌ و مستمر از تولیدات کشاورزی و در نظر نگرفتن عوامل توزیع، منجر به رشد دلالی و واسطه‌گری شده و این همان موضوعی بوده که بیشترین ضربه را به کشاورزان منطقه وارد آورده است.
کشاورزان منطقه به دلیل اینکه مکان مناسبی برای نگه‌داری وجود ندارد نمی‌توانند زمان زیادی محصولاتشان را نگه‌داری کنند، بنابراین مجبور هستند که محصول خود را هر چه سریع‌تر به بازار مصرف برسانند و در این بین این واسطه‌ها هستند که قیمت را تعیین می‌کند و با واسطه‌گری‌هایی که ایجاد شده کشاورز مجبور است محصولات خود را که با زحمت زیادی تولید کرده است به یک‌چهارم قیمت به دلال و واسطه‌ها بفروشند.
 آیا این درست است که کشاورز یک سال زحمت بکشد و با وجود تمام مشکلات و کم‌آبی‌ها و خشک‌سالی و حوادث قهریه، بحران‌ها را پشت سر بگذارد و در نهایت یک دلال بدون هیچ زحمتی تمام سود حاصل از کار را دریافت کند؟

 امیدواریم مسئولان راه‌حلی برای رفع مشکلات کشاورزان و باغداران شهرستان پل‌دختر و معمولان پیدا کنند و چاره‌ای اندیشیده شود تا دست واسطه‌ها و دلالان از خرید محصولات کشاورزی، سبزیجات و میوه‌جات منطقه برای همیشه کوتاه شود و کشاورز با فروش محصولات خود بدون واسطه به سود واقعی خود برسد.

 

مجتبی پسند

منبع: یافته

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات