برخی پروژه‌ها در لرستان مدت زیادی از کلنگ‌زنی سپری کرده‌اند اما اعتبار یا تخصیص خوبی ندارند و روند تکمیل آن‌ها به کندی پیش می‌رود.

به گزارش لرستان خبر، برنامه زمان‌بندی این پروژه‌ها هرگز به‌خوبی پیش نرفته و بعضاً در حد کلنگ باقی مانده‌اند. روند اجرایی برخی از پروژه‌ها به‌حدی کند است که حالا حالاها «روبان افتتاح» را به خود نمی‌بینند.
در این گزارش برخی از پروژه‌هایی که حال و روز خوبی ندارند را پیگیری کرده‌ایم. سال 88 و در دور دوم سفر دولت نهم به لرستان پالایشگاه نفت شهرستان پل‌دختر در روستای «جلگه خلج» کلنگ ‎ زنی شد ولی بعد از مراسم زیبای کلنگ دیگر کسی در آنجا و برای ادامه‌ی عملیات حضور پیدا نکرد.
برای اجرای این پروژه مشکلات زیادی وجود داشت و چون مکان پالایشگاه در نزدیکی رودخانه کشکان قرار داشت، سازمان محیط‌ زیست مخالف اصلی ساخت آن بود. با مخالفت محیط زیست چند سال این پروژه در گیرودار مجوزهای زیست‌محیطی بود که سرانجام موفق به اخذ آن‌ها شد اما مشکل پروژه فراتر از این‌هاست!
نبود سرمایه‌گذار و بلاتکلیفی مهم‌ترین مشکل این پروژه است و هرچه مسئولان تلاش می‌کنند، سرمایه‌گذار پای‌کار نمی‌آید.
سید حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس در این باره به ایسنا گفت: برای تعیین تکلیف این پروژه بارها پیگیری کرده‌ایم اما بدون نتیجه بوده است. با چندین سرمایه‌گذار صحبت کردیم اما به نتیجه نرسید.
وی یادآور شد: این پالایشگاه با ظرفیت تولید 30 هزار بشکه در روز کلنگ‌زنی شده بود که برای ترغیب سرمایه‌گذاران و به منظور افزایش خوراک با وزارت نفت صحبت کردیم ولی سرمایه‌گذاران باز حاضر نشدند در این پروژه وارد شوند. کلنگ‌زنی این پروژه اقدامی عجولانه و بدون امور کارشناسی بوده است.
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس گفت: ساخت این پالایشگاه نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است و اگر بخش خصوصی پای‌کار نیاید به سرانجام نخواهد رسید.

خرداد 93 پروژه‌ی فاز چهارم کارخانه سیمان دورود در سفر دولت یازدهم به لرستان کلنگ‌زنی شد که پروژه در همان کلنگ باقی مانده است.
مجید کیان‌پور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با اظهار نارضایتی از بلاتکلیفی این پروژه به ایسنا گفت: هفته‌ای نبوده که برای تعیین تکلیف این پروژه پیگیری نکنم اما متأسفانه پاسخ شفاف نمی‌دهند و فقط گفتاردرمانی است.
وی تصریح کرد: به تازگی با مسئولان بانک صنعت و معدن جلسه داشتم که می‌گویند باید مدیران شرکت سیمان فارس و خوزستان به ما اعلام کنند و دائم توپ را به زمین دیگران می‌اندازند.
کیان‌پور اضافه کرد: تاکنون اراده‌ای از سازمان تأمین اجتماعی و سیمان فارس و خوزستان برای احداث این پروژه ندیده‌ام و انتظار داشتیم حداقل برای کلنگی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر هیأت دولت به زمین زده، ارزش قائل شوند.
نماینده مردم دورود و ازنا تأکید کرد: گفتاردرمانی بس است و مردم از دولت انتظار دارند و اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند باید شفاف اعلام کنند. قرار نیست پروژه‌ای که کلنگ‌زنی شده به دست فراموش سپرده شود و کسی اقدامی نکند.
وی یادآور شد: سیمان جزو صنایع باسابقه در شهرستان دورود است و با توجه به تجهیزات فرسوده اگر برای راه‌اندازی فاز جدید چاره‌ای نشود بدون شک کارخانه کنونی در آینده نزدیک جوابگو نخواهد بود.
کیان‌پور تأکید کرد: مردم بار دیگر با حضور حداکثری در انتخابات ثابت کردند که پشتیبان نظام هستند و دولت‌مردان باید در راستای رفع مشکلات این مردم اقدامات شایسته داشته باشند.

سد ده پهلوان در گیرودار تخصیص اعتبار
قرار بود عملیات احداث سد ده پهلوان چند سال پیش آغاز شود اما به تازگی تخصیص آب این پروژه نهایی شده است.
علی‌امید سیفی، مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای استان گفته بود: اجرای سد ده پهلوان که یکی از سدهای بزرگ استان بوده با حجم حدود 100 میلیون متر مکعب است که 10 هزار از اراضی منطقه را به آبی تبدیل می‌کند و این در حالی است که اخیراً با تخصیص آب این پروژه موافقت شده است.
جعفر طولابی، فرماندار دلفان درباره این پروژه به ایسنا گفت: مطالعات پروژه سد ده پهلوان سال‌ها قبل انجام شده بود اما کار خاصی برای شروع عملیات و تخصیص آب آن انجام نشده بود. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، توانستیم ۲۴ میلیون مترمکعب تخصیص آب برای این سد بگیریم. چنانچه امسال برای این پروژه ردیف اعتباری تعریف شود، عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کنیم.
فرماندار تأکید کرد: اگر این سد تکمیل شود، کمک شایانی به کشاورزی شهرستان خواهد کرد و باعث رونق اقتصادی در این بخش می‌شود.

کتابخانه 17 ساله در حسرت دیدن کتاب
پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در آستانه 17 سالگی قرار دارد و وعده مسئولان برای افتتاح فاز نخست تا پایان خرداد 96 هم محقق نشد.
این پروژه فرهنگی سال 80 کلنگ‌زنی شد اما در عین ناباوری هنوز تکمیل نشده و تا چندین سال پیشرفت فیزیکی‌اش روی عدد 70 درصد گیر کرده بود که خوشبختانه در سال جاری این مانع را رد کرد اما وعده افتتاح آن تا پایان خرداد مطابق پیش‌بینی‌ها، مُهر تمدید خورد.
علی جهان‌آرا مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان درباره این پروژه به ایسنا گفت: کتابخانه مرکزی جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و استاندار لرستان تأکید دارد که در سال جاری فاز نخست به بهره‌برداری برسد اما تخصیص اعتبار به کندی پیش می‌رود. پروژه فعال است اما چون بخشی از تخصیص‌ها محقق نشد در خردادماه تکمیل نشد.
جهان‌آرا اضافه کرد: سازه فاز نخست آماده است و تأسیسات و تجهیزات آن باقی‌مانده و نزدیک به 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان با اشاره به اینکه ما دستگاه بهره‌بردار هستیم و با این حال خودمان هم پیگیری می‌کنیم، تأکید کرد: برای افتتاح این کتابخانه بعد از 17 سال لحظه‌شماری می‌کنیم و معتقدیم که این پروژه فرهنگی باید زودتر به بهره‌برداری می‌رسید اما متأسفانه در سنوات گذشته در ساخت آن کم‌کاری شده است.
وی یادآور شد: زیربنای این پروژه نزدیک به 8000 مترمربع است و با بهره‌برداری از آن فضای مطالعاتی استان دو برابر می‌شود.
به گزارش ایسنا، از این دست پروژه‌ها در لرستان به‌وفور دیده می‌شود که یا عملیات اجرایی شروع نشده و یا روند احداث آن‌ها به کندی پیش می‌رود و برای تعیین تکلیف و احیاناً تکمیل این پروژه‌ها به تلاش و همت مضاعفی نیاز است!

گزارش: مهران مریدی

منبع: یافته

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات