ایده وحدت بخش برای استفاده از ظرفیت بی نظیر دینی؛

عزاداری سنتی مردم خرم آباد کم از عزاداری شهر زنجان ندارد اما به دلیل وجود بیش از چند صد هیئت، این ابراز ارادات ناب؛ ظهور و بروزی همانند حسینیه اعظم زنجان ندارد.

به گزارش لرستان خبر، ایام مرسوم عزاداری فراگیر برای سرور و سالار شهیدان در شهرخرم آباد پایان یافت و سفره رزق عظیم معنوی برچیده شد و گوارای آنان که در این گرداب گناه و معصیت آخرالزمانی، عزم کشتی نجات "مصباح الهدی" کردند و انشاءالله که در این طریق ثابت قدم بمانند.

 

 

دهه اول محرم 94 خرم آباد به جرگه تاریخ پیوست و برگشتی ندارد اما کاروان اباعبدالله الحسین(ع) همچنان عضو ثابت می گیرد و شرط آن هم معرفت نفس و شناخت شرایط زمان و مکان است.

 

 

غنای فرهنگی و ادبی عزاداری لرستان "اظهر من شمس" است و ضرورت آنچنانی ندارد که در مورد آن چیزی گفت و یا مطلبی نوشت اما موضوعی که باید به آن پرداخت و جای ایده پردازی دارد مسئله به فعل نرسیدن تمام ظرفیت های ویژه و فرهنگ ساز عزاداری ناب دیار لاله های واژگون است.

 

 

ارادت قلبی به امام حسین(ع)، حضور چند صد هزار نفری در مراسم های منتصب به اهل بیت(ع) همانند «کاروان حمل ضریح منور اباعبدالله و کاروان زیر سایه خورشید»، عزاداری سراسر خاکی لرستانی های مقیم در جای جای ایران و در یک کلام عشق ناب و اردات خالص به ذریه پیامبر(ص) سبب شده که سرزمین فلک الافلاک در جغرافیای عشق به کاروان کربلا، برای خود پایتختی باشد؛ البته پایتختی شور و شعور حسینی که همانند شهر زنجان شناخته شده نیست.

 

 

 

استان زنجان منطقه ویژه اعتقادی در جغرافیای عشق به اهل بیت(ع) است و دلیل آن هم به فعل رسیدن بسیاری از ابعاد فطری مردم در حب امام حسین(ع) است و مستمسک آن هم عزاداری واحد و متحد در یک هیئت منسجم، تحت لوای حسینیه اعظم شهر زنجان است.

 

 

9327

 

حسینیه اعظم زنجان علاوه بر احیای شعائر دینی (ع) هم اکنون به یک تشکل فرهنگ ساز بی همتا در جهان اسلام تبدیل شده است تا جایی که از محل نذورات اهدایی مردم، زوج های نیازمند استان منتفع و بهره مند می شوند، طرح های اقتصاد مقاومتی با نذورات اهدایی مردم به این حسینیه شکل گرفته، سالی 70 هزار اصله درخت مثمر در منطقه تولید می شود و در همین مدت نزدیک به 7 هزار نفر از اهالی استان زنجان در طرح های عمرانی وکشت و صنعت حسینیه اعظم زنجان مشغول به کار شده اند، مضاف بر آن که عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) خود به تنهایی مستحبی است که در کنار آن ده ها واجب شرعی شکل و قوام می گیرند به ویژه آن که این عزاداری در قالب تعریف شده، منظم، متحد، و به دور از هر گونه حاشیه باشد.

 

 

لرستان با وجود داشتن ظرفیت بالقوه در مقام حب اهل بیت (ع)، خروجی بالفعل این محبت، مراسم های پراکنده عزاداری است که آن هم در سوم و چهارم محرم شروع و در شام غریبان اسیران کربلا ختم می شود و بسیاری از ثمرات مادی و معنوی این عشق پاک، در کمتر از یک دهه خلاصه می شود و یکی از دلایل آن نبود اتحاد واقعی و وجود چند صد هیئت با سلایق مختلف در شهرهای استان است.

 

 

 

خیابان انقلاب خرم آباد مثال عینی برای درک صحیح شیوه عزاداری دهه اول محرم در لرستان است جایی که مردم شهر با عشق و ارادات خود را به محله پر از هیئت شهر می رسانند تا بهره معنوی داشته باشند اما صدای انبوه بلندگوی جایگاه ها، تفرق هیئات، نبود جایگاهی برای نشستن و یا جلوس صحیح مردم، عبور ماشین ها از میان عزاداران، نبود مکان مناسب برای استقرار خانم ها، تنگ بودن خیابان و ازدحام در پیاده روهای اطراف و چندین مشکل اساسی دیگر، سبب می شود که عزای امام حسین(ع) در بعضی اوقات به حاشیه رانده شود.

 

۲۰۱۵۱۰۲۰_۲۳۲۰۰۲

 

مردم شهر خرم آباد به دفعات و در مناسبت های مختلف روحیه تفکر جمعی و وحدت در عین کثرت را نشان داده اند آن هم بدونه کمترین هماهنگی دولتی؛ مراسم استقبال از ظریح منور اباعبدالله یکی از این نمونه هاست و در صورت همت فعالان و هیئت های مذهبی، و تاسیس یک هیئت واحد، امید بسیاری وجود دارد که مراسم عزاداری متحد شبیه به آن چیزی که در زنجان وجود دارد در شهر خرم آباد نیز شکل بگیرد.

 

 

برای برگزاری چنین مراسمی به طور قطع جایگاه مناسبی در مرکز شهر نیاز است که میدان کیو و خیابان های طویل و منتهی به آن گزینه مناسبی است به ویژه آن که ارزش های سمبلیک و نمادین و خاطره انگیزی از برگزاری مراسم های مختلف ملی و مذهبی در میدان کیو نهفته است.

 

 

 

قابل پیش بینی است که برپایی هیئت واحد و برگزاری مراسم مشترک عزاداری آن هم در چند روز ماه محرم، همان اثرات مادی و معنوی حسینیه اعظم زنجان را برای شهر خرم آباد به ارمغان می آورد.

 

 

تمام زیرساخت های سخت افزاری برپایی حسینیه اعظم خرم آباد وجود دارد و فقط کمی حس وحدت و مسئولیت پذیری و فرهنگ سازی لازمه اجرایی شدن این طرح ویژه فرهنگی است به ویژه اینکه شهر خرم آباد سالهاست از کمبود روحیه وحدت در بیشتر ابعاد زندگی اجتماعی و سیاسی رنج می برد و احداث حسینیه اعظم کلید و مقدمه حل بسیاری از مشکلات تفرقی در مرکز استان لرستان است.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • رشنو

    باسلام وتاییدنظرتون درخصوص حسینیه اعظم درخرم آباد والبته هیات رزمندگان چندین سال است که این مسئله را در جلسات مختلف شورای هیئتهاای خرم آباد وهمچنین درحضورمسئولین منجمله با استانداران دولت قبل وفعلی مطرح نموده ولی متاسفانه نتیجه ای حاصل تشده البته امکان احداث حسینیه ای به اندازه حسینیه زنجان تقریبا"ناممکن ویابسیاردشواراست چون حسینیه زنجام مساحتی بطول مسافت دوازده برجی تا میدان شهدا ویابیشتردارد و بافت شهرش از سالهای دور مناسب طرااحی شده ولکن درخرم آبادودرمناطقی مثل پشت بازار و درب باباطاهر و اسدآبادی و... میتوان باخریدخانه های ارزان وکلنگی وکوبیدن آنها مکان وسیعی برای ساخت حسینیه بزرگ خرم آبادتهیه نمود و اینکه مابیاییم درمناطقی مثل شیرخوارگاه وخیابان انقلاب که قیمت ملک درآنجابسیاربالتست حسینیه اعظم اجداث کنیم کاملا"غیرممکن است ودرخیابان هم همان مشکلات سابق رادارد ضمن آنکه بازار مرکزشهراست ونه خیابان انقلاب...

  • ناشناس

    یک زمین خالی جفت بانک ملی کیو سال ها بدونه استفاده رها شده و دارای مساحت بسیار زیادی هم هستش و جفت میدان کیو قرار گرفته گویا این زمین از روز اول برا مسجد در نظر گرفته شده ولی فعلا عملیاتی نشده.....این زمین با توجه به قرار گرفتن در بهترنی نقطه خرم آباد و نزدیکی به میدان کیو بهترین مکان برای احداث حسینیه اعظم خرم آباد هستش....حسینیه اعظم زنجان مساحت زیادی نداره و اندازه یک مسجد متوسط هستش...اصل عزاداری مردم زنجان تو خیابون ها منتهی به حسینیه اعظم زنجان هستش....این زمین جفت میدان کیو از چهار جهت میتونه پذیرای مردم باشه

نظرات