ویسکرمی:

شاید «منافع دنیوی» و «نفسانیات» برخی از افراد اجازه نمی دهد که دست از سازش با شیطان بزرگ بردارند.

مهرداد ویسکرمی پژوهشگر قرآنی و تحلیلگر مسائل سیاسی در رابطه با مطرح شدن بحث سازش با آمریکا یادداشتی برای تحریریه لرستان خبر ارسال کرد که به شرح زیر است:

وقوع انقلاب اسلامی بر پایۀ توحید و نفی سلطه و مبارزه با شرک و کفر و ظلم بود. این آرمانها برآمده از قرآن و سیرۀ معصومین بود. اما برخی از رجال سیاسی، بر اثر انحراف از خط اصیل اسلام ناب به بازی های متداول سیاسی روی آوردند و ذائقۀ سیاسی جامعه را به سمت «سیاستِ الحادی و لیبرالی» سوق دادند. جهت رفع اشکال فوق بایستی به همان قرآن و عترت برگردیم. لذا در جواب هر کدام از مسائل زیر علاوه بر یک استدلال عقلی به آیه ای متناسب با آن نیز استناد خواهد شد:

در شرایطی که دور جدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده، برخی از جریان های سیاسی گرچه تاکید بر ظالمانه بودن تحریم ها دارند اما تصریح می کنند که با مقاومتی چند ماهه و رسیدن به نقطه قوت باید مذاکره با آمریکا کلید زد؛ در اینجا چند نکته مطرح است:

1-اگر با مقامت بیشتر، می توان بدون آمریکا یک ثبات نسبی را برقرار کرد، چرا نبایستی این مقاومت را  تا «استقلال کامل اقتصادی» ادامه داد؟ مشکل اصلی ما در شرایط کنونی، عدم استقلال اقتصادی است.

2-این سخن یا به دلیل «عدم اعتماد به نفس»  گوینده یا «عدم درک او از درجۀ خباثت آمریکا به عنوان شیطان بزرگ» یا «عدم درک ماهیت توحیدی انقلاب اسلامی و دشمنی نظام شرک و کفر با آن» یا « عدم اعتماد به نصرتهای الهی» است. اگر به هیچکدام از دلایل فوق نباشد، می توان این افراد را در زمرۀ افراد نفوذی دانست که از ابتدای انقلاب اسلامی و در مقاطع گوناگون، تحت عنوان «عروسک های غربی» نقش خیانت آمیز خود را ایفا نموده اند:«سَتَجِدُونَ آخَرِینَ یُرِیدُونَ أَنْ یَأْمَنُوکُمْ وَ یَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ کُلَّ مَا رُدُّوا إِلَى الْفِتْنَةِ أُرْکِسُوا فِیهَا فَإِنْ لَمْ یَعْتَزِلُوکُمْ وَ یُلْقُوا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ وَ یَکُفُّوا أَیْدِیَهُمْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أُولٰئِکُمْ جَعَلْنَا لَکُمْ عَلَیْهِمْ سُلْطَاناً مُبِیناً:به زودى ، گروهى دیگر را خواهید یافت که مىخواهند از شما آسوده خاطر و از قوم خود [ نیز ] ایمن باشند . هر بار که به فتنه بازگردانده شوند ، با سر در آن فرو مىبرند . پس اگر آن منافقان، از شما کنارهگیرى نکردند و به شما پیشنهاد صلح نکردند و از شما دست برنداشتند ، هر کجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بکشیدشان . آنانند که ما براى شما علیه ایشان تسلّطى آشکار قرار دادهایم .»(نساء، 91)

3-بیانات و مواضع رهبران الهی، از جنس لاف زنی های رایج سیاسی نیست بلکه برآمده از «آگاهی از سنت های الهی» و «اطلاع دقیق از شرایط واقعی جامعه» است. البته گاهی آن بزرگواران، مانند حضرت نوح علیه السلام، مورد تمسخر افراد کوته بین و نادان قرار گرفته اند. آیا تحقق وعده های امام راحل(ره) در مورد نابودی اسرائیل، به وضوح مشاهده نمی شود؟!  البته مرض قلبی و ترس ناشی از آن را جز با تقوا نمی توان درمان کرد:«  فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ‌: مىبینى کسانى که در دلهایشان بیمارى است ، در [ دوستى ] با آنان شتاب مىورزند . مىگویند : « مىترسیم به ما حادثه ناگوارى برسد . » امید است خدا از جانب خود فتح [ منظور ] یا امر دیگرى را پیش آورد ، تا [ در نتیجه آنان ] از آنچه در دل خود نهفته داشتهاند پشیمان گردند .(مائدة، 52)

4-تاریخ بلند انبیا و اولیای الهی، نشان داده که هر وقت مردم، به اولیای الهی اعتماد و از آنان پیروی نموده اند، بر دشمنان خود پیروز شده اند و آنگاه که از رهبران الهی تبعیت نکرده اند، لااقل در یک بازه زمانی قابل توجهی، خواری و ذلت را تجربه نموده اند. شکست انقلاب مشروطه نمونه ای است که هنوز فراروی دیدگان تاریخی ما قرار دارد.

5- افق زوال آمریکا  را می توان در مقایسه ای میان آمریکای قبل از انقلاب اسلامی و آمریکای کنونی که توان سرنگونی دولتی مانند بشار اسد را ندارد به خوبی درک نمود. اسرائیل هم، در شرایطی قرار گرفته که حریف غزه هم نمی شود و از آن اقتدار «جنگ شش روزه» خبری نیست!

6-شاید «منافع دنیوی» و «نفسانیات» برخی از افراد اجازه نمی دهد که دست از سازش با شیطان بزرگ بردارند. این افراد به دلیل عقاید باطل خود، خواهان زوال و نابودی آمریکا نیستند.

5-راز و رمز غلبه بر اختلافات جامعه اسلامی، اطاعت از رهبر مشروع (اولی الامر) است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذٰلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً :اى کسانى که ایمان آوردهاید ، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [ نیز ] اطاعت کنید ; پس هر گاه در امرى [ دینى ] اختلاف نظر یافتید ، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید ، آن را به [ کتاب ] خدا و [ سنت ] پیامبر [ او ] عرضه بدارید ، این بهتر و نیکفرجامتر است .(نساء، 59)

در پاسخ به کسانی که سازش را با تعابیری همچون تعامل مطرح می کنند نیز چند نکته وجود دارد:

1-عوض کردن مفاهیم یا تولید واژه های جدید، واقعیات را عوض نمی کند. مگر ما با دنیا رابطه یا به قول آقایان، تعامل نداریم؟ امام راحل بر این نظر بود که تعامل ما با آمریکا از نوع تعامل «گرگ و میش» است! و این مدل از تعامل، از جانب خود آمریکاست. 

2-به تعبیر قرآن کریم، این گونه سخن گفتن و خود را به نفهمی زدن و تلاش برای فریب افکار عمومی، گاهی از سر «بهانه جویی برای پذیرش ذلّت» است: « وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ ائْذَنْ لِی وَ لاَ تَفْتِنِّی أَلاَ فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ‌: و از آنان کسى است که مىگوید : « مرا [ در ماندن ] اجازه ده و به فتنهام مینداز !  هشدار ، که آنان هم اکنون خود در فتنه هستند ، و بىتردید جهنَّم بر کافران احاطه دارد .(توبة، 49)

آیه فوق، قبل از اعزام سپاه به «تبوک» در جواب یکی از اشراف مدینه  نازل شد که ریاست قبیله اش را برعهده داشت. وی نزد رسول اکرم (ص)آمد و گفت : «یا رسول الله مرا از جنگ با رومیان معاف بدار چون می ترسم با دیدن زنان رومی بیقرار شوم و به گناه بیفتم!!»

 آیه زیر جواب حکیمانه ای است به کسانی که سازش و مذاکره با آمریکا را دنبال می کنند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لاَئِمٍ ذٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ‌: اى کسانى که ایمان آوردهاید، هر کس از شما از دین خود برگردد ، به زودى خدا گروهى [ دیگر ] را مىآورد که آنان را دوست مىدارد و آنان [ نیز ] او را دوست دارند . [ اینان ] با مؤمنان ، فروتن ، [ و ] بر کافران سرفرازند . در راه خدا جهاد مىکنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمىترسند . این فضل خداست . آن را به هر که بخواهد مىدهد ، و خدا گشایشگر داناست .»(مائدة، 54)

در پایان نیز معتقدم نباید به یاوه گویی های این افراد گوش کرد. جواب این قبیل سازشکاران چنین است:« أُولئِکَ الَّذِینَ یَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فِی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِیغاً : اینان همان کسانند که خدا مىداند چه در دل دارند . پس ، از آنان روى برتاب، و [لى] پندشان ده، و با آنها سخنى رسا که در دلشان [مؤثّر] افتد، بگوى.» (نساء، 63)

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات