رئیس پارک علم و فناوری لرستان خبر داد

لرستان خبر: در آستانه هفته پژوهش پهباد ساخته شده توسط نخبگان لرستانی روز یکشنبه با افتتاح فن بازار پارک علم و فناوری و در اتوبان تهران به پرواز درمی آید.

به گزارش لرستان خبر، مجید یاراحمدی ظهر پنجشنبه در دیدار رؤسای دانشگاه های لرستان با استاندار اظهار داشت: در آستانه هفته پژوهش پهباد ساخته شده توسط نخبگان لرستانی روز یکشنبه با افتتاح فن بازار پارک علم و فناوری و در اتوبان تهران به پرواز درمی آید.

 

وی ضمن تأکید بر به کارگیری اختراعات نخبگان، افزود: با وجود تعداد زیادی از جوانان فعال و نخبه استان در پارک علم و فناوری، نیاز است برای بهبود اقتصاد، از اختراعات آنها بهره برداری شود.

 

مسئول پارک علم و فناوری استان لرستان عنوان کرد: پایه های اقتصادی در دنیا بر اساس سه مدل کار می کنند که اقتصاد مبتنی بر نهاده های تولید، اقتصاد مبتنی بر تولید و تحقیق و توسعه و اقتصاد مبتنی بر فناوری و تکنولوژی را شامل می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بر پایه مدل اول قرار دارد، افزود: کشور ایران از این مدل، مقداری فاصله گرفته است، اما با این وجود باز هم اقتصاد مبتنی بر نهاده های تولید، بیشترین سهم اقتصاد ایران را تشکیل می دهد.

 

یاراحمدی به اقتصاد برخی کشورها اشاره و عنوان کرد: کشور پاکستان از نمونه های اقتصاد مبتنی بر نهاده های تولید است که 25 درصد کارایی دارد، در حالی که اقتصاد مبتنی بر تولید و تحقیق وتوسعه، پایه اقتصادی کشور ترکیه با 50 درصد کارایی است.

 

وی بیان کرد: کشور کره جنوبی نمونه اقتصاد مبتنی بر فناوری و تکنولوژی است که بازدهی 100 درصدی دارد.

 

مسئول پارک علم و فناوری استان لرستان ضمن اشاره به به سهم 93 درصدی اقتصاد مبتنی بر نهاده های تولید در اقتصاد لرستان، تصریح کرد: هم اکنون زمان آن رسیده تا در لرستان، مدل درستی از اقتصاد را انتخاب و اجرا کنیم، چراکه اقتصاد مبتنی بر نهاده های تولید و به ویژه نفت، اثر سودمندی در اقتصاد کشور ندارد.

 

وی اظهار داشت: در استان لرستان با وجود تلاش های پارک علم و فناوری برای بهبود اقتصاد استان، نتیجه ای گرفته نشد، چرا که در این استان برای استفاده از فکر و نخبگی رغبتی وجود ندارد.

 

یاراحمدی با اشاره به کارخانه پارسیلون خرم آباد، عنوان کرد: با هزینه پارک علم و فناوری و تلاش یک تیم ۱۰ نفره از اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان و پژوهشگاه صنعت نفت، ۳۳ طرح مستند به همراه روش های اجرایی در اختیار کارخانه گذاشته شد، اما متاسفانه پاسخی گرفته نشد.

 

وی ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان، افزود: لازمه ورود علم و فناوری در اقتصاد و توسعه استان وابسته به این است که حرف نخبگان شنیده شود و راهکارهای آنها به کار گرفته شود. 

 

مسئول پارک علم و فناوری استان لرستان با بیان اینکه ایجاد شغال از طریق علم و فناوری به صرفه تر است، خاطر نشان کرد: برای تولید هر شغل از طریق وزارت کار ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون، در بخش صنعت ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است در حالی که این هزینه با استفاده از اقتصاد دانش بنیان ۴۰ میلیون تومان است.

 

وی تصریح کرد: لازمه اتصال دانشگاه به صنعت، ایجاد گلخانه ای اقتصادی با فراهم کردن تمامی شرایط برای توسعه است که در این راستا، در لرستان ۷۰ شرکت دانش بنیان و ۱۴۶ هسته فناور وجود دارد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات