روزی تاریخی از نبرد حماسی رزمندگان لرستان؛

لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اهدا قریب به 300 شهید و مفقود توانست ارتفاعات 2519 ، تپه شهدا و تپه شهید صدر را تصرف و جلوی دشمن را سد نماید و با مقاومت خود مانع تصرف شهر پیرانشهر و آذربایجان غربی به دست دشمن شد.

به گزارش لرستان خبر، یکی از عملیات های غرور آفرین دوران 8 ساله دفاع مقدس عملیات حاج عمران است که این عملیات تعداد زیادی شهید را به اسلام و انقلاب هدیه کرد تا از مرزهای کشور و ناموس ملت ایران در برابر دشمنان متجاوز دفاع کند.

اهمیت واقعه حاج عمران درتاریخ دو خرداد 65  و آمار شهدای  یگان 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در این عملیات به حدی بود که مقام معظم رهبری با صدور  پیامی از رشادت های رزمندگان لرستان که 300 شهید را در این عمیلات تقدیم به انقلاب کرده بودند تجلیل کردند.

 

عراق عملیات دفاع متحرک را در منطقه حاج عمران آغاز کرد

عراق یک بار دیگر عملیاتی از سلسله عملیات های موسوم به دفاع متحرک را در منطقه حاج عمران آغاز نمود . هدف دشمن از تدارک این عملیات باز پس گیری پادگان حاج عمران و ارتفاعات کدو و اطراف آن و در صورت توان ، تصرف شهر پیرانشهر و مناطقی دیگر از سرزمین ایران اسلامی بود .

دشمن به عنوان رسیدن به همین اهداف 23/2/1365 با بکار گیری تیپ و لشگر های متعدد و حجم آتش سنگین توپخانه و پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز ، به طرف مناطق مذکور هجوم برده و توانست در همان ابتدا ی عملیات، ارتفاعات 2519 و سلسه ارتفاعات در اطراف آن را به تصرف درآورد که در این زمان پدافند این منطقه را به طور کلی برادران ارتشی  به عهده داشتند و رشادت  ها و پایداری این دلاوران و قهرمانان موثر نیفتاد و دشمن با توان زیاد به پیشروی خود ادامه داد .

لشکر 57 لرستان از شاخ شمیران به حاج عمران اعزام شد

 بنابراین یگان 57 لرستان که در حال تدارک برای انجام عملیات درشاخ شمیران بود از آن منطقه با کنسل نمودن عملیات مزبور جهت سد حملات مکرر و پیشروی های خطرناک دشمن در منطقه عمومی حاج عمران فراخوانی شد .

 

در این راستا نیروی اطلاعات در کمترین زمان ممکن ، منطقه را شناسایی و گردان های پشتیبانی رزم و تعداد هفت گردان از لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) که متشکل از گردان انبیاء، گردان محرم ، گردان شهدا ، گردان ثارالله ، گردان محبین ، گردان ابوذر ، گردان مالک اشتر بودند

در همان ساعات اولیه وارد عمل شدند به نحوی که با انجام تک شبانه به صورت پیاپی به طور جانانه ای از حرکت دشمن جلوگیری نمودند .

 

لشکر 57 حضرت ابوالفضل لرستان با اهدا 300 شهید به انقلاب مانع تصرف پیرانشهر شد

سرانجام لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) با اهدا قریب به 300 شهید و مفقود توانست ارتفاعات 2519 ، تپه شهدا و تپه شهید صدر را تصرف و جلوی دشمن را سد نماید و اگر مقاومت رزمندگان لرستان نبود، قطعا شهر پیرانشهر و آذربایجان غربی به تصرف دشمن در می‌

با توجه به حجم کم منطقه و آتش پشتیبانی بسیار شدید دشمن و از خود گذشتگی و رزم بی امان خود و تقدیم شهدای والا مقامی همچون شهید سید مصطفی میر شاکی ، شهید درویش علی شکارچی ، شهید علی راست پیر حیاتی ، شهید روح ا.. سپهوند و دیگر شهدای لرستان برگ زرین دیگری را در تاریخ دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشتند آن چنان که مقام معظم رهبری در همان زمان پیامی را به همین مناسبت به مردم غیور لرستان بیان فرمودند.

 

 

در عملیات حاج عمران  شهرستان بروجرد 88 شهید، خرم‌آباد 63، الیگودرز 63، ازنا 30، کوهدشت 18، دورود 12، الشتر 11، پلدختر 7 و نورآباد دو شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند.
متن پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت رزمندگان لرستان حاج عمران

سلام مرا به مردم شهید پرور لرستان و شهر خرم آباد و علمای محترم ابلاغ کنید . من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر و جنگ شنیده و اطلاع دارم ، لیکن در سال 59 شخصاً شاهد شجاعت و دلاوری های داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روحیه مبارز آنان را شناخته ام . نبرد آنان بیش از آن چه شنیدنی باشد دیدنی است ، تاسف مرا به مناسبت وقایع حاج عمران به همه آن عزیزان به خصوص به خانواده محترم شهدا ابلاغ فرمایید .

 

 

امیدوارم با شهد پیروزی در آینده ای نه چندان دور کام این امت بزرگ شیرین شود . از قول من به مردم اطمینان بدهید که پیروزی ما انشاء ا.. و به فضل و لطف الهی دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد .

 عملیات حاج عمران، عملیات های متحرک عراق را با شکست مواجه کرد

سرهنگ ناصر فرید معاون سپاه لرستان اظهار کرد: رشادت رزمندگان لرستان در عملیات حاج‌ عمران نه تنها موجب شکست ارتش عراق و بازماندن این ارتش از تصرف پیرانشهر و ارتفاعات مشرف بر آن شد بلکه عملیات‌های متحرک عراق را نیز با شکست مواجه ساختند.

وی به شهادت 300 نفر از رزمندگان لرستانی در عملیات حاج عمران اشاره کرد و افزود: رشادت تیپ 57 لرستان در این عملیات موجب شد که این تیپ به لشکر ارتقا بیابد.

 

 

سرهنگ فرید بیان کرد: رسالتی که امروز بر دوش ما سنگینی می‌کند این است که اجازه ندهیم رشادت‌های رزمندگان لرستان در هشت سال دفاع به فراموشی سپرده شود و با این حال ساخت فیلم دلاوران زاگرس از جمله اقداماتی است که می‌تواند با زبان هنر مانع از فراموش شدن این رشادت‌ها شود.

جنگ ما با عراق جنگ اخلاص بود

ماشاءالله بازگیر فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد در مورد عملیات حاج عمران گفت: بحث عملیات حاج عمران یک بحث ملی است. اگر مقاومت رزمندگان لرستان نبود، قطعا شهر پیرانشهر و آذربایجان غربی به تصرف دشمن در می‌آمد.

 

وی با اشاره به اینکه جنگ ما جنگ اخلاص بود، عنوان کرد: دشمن با همه توان خود برای مقابله با ما آمده بود و این اخلاص بچه‌ها بود که باعث مقاومت و پیروزی کشور شد.

 

وی بیان داشت: ما با 14 اتوبوس به عملیات حاج عمران رفته‌ بودیم و در برگشت تنها 10 اتوبوس از رزمندگان ما برگشتند و 300 تن از بچه‌ها شهید شده بودند و حتی هفت دو برادر با ما بودند که در برگشت هر کدام از آن‌ها یکی از برادران خود را از دست داده بودند.

 

با تشکر از محسن مرادی مدیر روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که اطلاعتی کامل از این عملیات در اختیار ما گذاشتند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    سلام . در بخشی از گفته های سرهنگ فرید بجای دفاع مقدس از کلمه دفاع استفاده شده. لطفا اصلاح فرمایید .
    متشکر از مطلب خوبتون.

  • یونس

    سلام و دوصد سلام بر دلیرمردان غیور لرستان ک با خون و اخلاص خود مارا برای همیشه شرمنده کردند

نظرات