«طرح فدک قبل از اذان میزبان دل‌ها»

هیئت مساکین الزهرا شهر خرم آباد در ابتکاری جالب مراسم جزء خانی قرآن ماه مبارک رمضان را در فضای باز برگزار کرد.

به گزارش لرستان خبر، ماه مبارک رمضان اوج شکل گیری طرح های ختم قرآن به صورت انفرادی و جمعی است و به طور معمول میزان تلاوت ذکر الهی در ماه بهار قرآن نسبت به دیگر ایام سال بالاتر است.

 

 

هیئت فرهنگی و مذهبی مساکین الزهرای شهر خرم آباد از بدو تشکیل مبتکر انواع حرکت های فرهنگی در ابعاد مختلف مرتبط با حوزه دین بوده است و رمضان امسال نیز یکی دیگر از ایده های خلاقانه این تشکل فرهنگی مردم نهاد در بخش قرآنی رونمایی و عملیاتی شد.

 

 

 

مجید مرادی مسئول طرح قرآنی فدک در هیئت مساکین الزهرا درباره ابعاد این طرح می گوید، مدت چهار سال است که هیئت، برنامه نیمه شعبان خود را در پارک و فضای باز برگزار می کند و از آنجایی که با بازخوردهای مثبتی در این مراسم روبرو شدیم تصمیم گرفته شد که برای فرهنگ سازی و تبلیغ مناسب جزء خوانی قرآن کریم باز هم به فضای باز روی بیاوریم. 

 

 

DSC_0031

 

 

تاثیر جزء خانی قرآن در فضای باز برای جذب مردم

 

 

مرادی معتقد است کار فرهنگی که در دید اذهان مردم باشد دارای بار تبلیغی مناسب است که نتیجه آن جذب و فرهنگ سازی است و بچه های هیئت امسال متفق شدند که جزء خانی قرآن در فضای باز برگزار شود.

 

DSC_0006

 

مسئول طرح جزء خوانی فدک برای برگزای این طرح با بهانه تراشی های از سوی مسئولان شهردای خرم آباد مواجه شده و چند بار برای گرفتن یک امضا به دفتر شهردار ناحیه سه  خرم آباد رجوع کرده است و در همین مورد جناب مرادی این سوال را از مسئولان شهرداری مطرح می کند که چطور است که کشیدن قلیان در پارک و فضای سبز نیاز به مجوز ندارد اما خواندن جمعی قرآن کریم ذکر اعظم الهی نیاز به مجوز دارد.

 

DSC_0008

 

 

برگزاری طرح قرآنی فدک بدونه کوچکترین هزینه مالی

 

 

به گفته مسول برگزار کننده طرح جزء خانی، این طرح با هزینه صفر برگزار شده و به جزء پهن کردن دو قالی و آوردن یکی از اکوهای هیئت و یک میکرفون نیاز به امکانات آنچنانی احساس نشده است و یکی دیگر از حسن های کار این بوده که نیاز به تبلیغاتی برای جذب مخاطب وجود نداشته است و با پهن شدن بساط جزء خانی، مردم و رهگذران خود به خود در جمع حضور پیدا می کردند و کسی هم که در محل میکروفون به دست می گرفت امر و نهی برای جذب مردم نمی کرد و اگر قالی و فضای نشستنی بیش از این وجود داشت میزان استقبال کنندگان نیز بیشتر بود.

 

DSC_0010

 

 

 

الگوگیری هیات های دیگر از طرح قرآنی فدک هیئت مساکین الزهرا

 

 

مرادی معتقد است در مدت برگزاری طرح بازخوردها و واکنش های بسیار امیدوار کننده ای در قبال جزء خانی قرآن در فضای باز دیده شد که به طور نمونه بعضی از مسئولان هیئات دیگر، از این کار الگو گرفته اند و قرار است سال های آینده در مکان های دیگر شهر، این طرح فرهنگ ساز را اجرایی کنند.

 

DSC_0003

 

طرح قرآنی فدک نزدیکی های مغرب و نیم ساعت قبل از اذان برگزار می شود و قاریان با خواندن یک جزء از کلام الله، زیر آسمان نیلی انس و الفت بهتر و بیشتری با ماه بهار قرآن می گیرند و از کودک شش ساله تا پیرمرد 60 ساله بدونه دعوت و یا تبلیغ ویژه ای جذب برنامه می شوند و پس از ختم جزء، شرکت کنندگان در مراسم با حضور امام جماعت در محل حسینیه مساکین الزهرا حاضر می شوند و بزم معنوی روزانه خود را با خواندن نماز مغرب و عشاء کامل می کنند.

 

DSC_0002

 

مردای از برنامه های هیئت و ادامه پیدا کردن طرح فدک در سال های آینده خبر می دهد و می گوید، با توجه به تبعات مثبت طرح جزء خانی در فضای باز، قصد داریم در سال های آینده با پشتوانه مادی و معنوی کامل تر به استقبال ماه رمضان برویم تا بتوانیم این برنامه را گسترش بدهیم و البته در این راه نیاز به مساعدت شهرداری وجود دارد.

 

DSC_0004

 

 

همکاری نکردن سازمان ها در طرح قرآنی فدک

 

 

مسئول طرح قرآنی فدک معتقد است که چرا شهردای باید برای طرح هایی مثل برنامه طنز در پارک ها علاوه بر هماهنگی های لازم و تبلیغات، بودجه نیز اختصاص دهد اما برای برگزای یک طرح جزء خانی مردم نهاد و بدونه بودجه و بدونه تبلیغات و فرهنگ ساز، کمترین هماهنگی را انجام دهد و  در طول اجرای طرح نیز توسط ماموران شهردای سنگ اندازی هم انجام شود.

 

DSC_0012

 

هیئت فرهنگی و مذهبی مساکین الزهرا علاوه بر طرح جزء خانی قرآن برنامه های متنوعی در طول سال دارد که مهمترین آن ها به این شرح است، برگزای مراسم هفتگی هیئت شامل قرائت زیارت عاشورا به همراه مداحی در شب های جمعه، دوره آموزشی سیمرغ ویژه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان(بعد از ماه مبارک رمضان)، برنامه محفل ادبی آدینه با هدف تربیت شاعران دینی و انقلابی، تاسیس سایت هیئت مساکین الزهرا با قالب های متنوع، چاپ ماهنامه عمار و مجله سایت نشر اشاره کرد.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • حسن

    آفرين به اين ميگن كار فرهنگي تاثير گذار

  • عليرضا

    اتفاقا شيريني اين كارها به اينه كه كاملا مردمي و خودجوش برگزار ميشه
    دست مريزاد

  • مسكين

    واقعا كار فرهنگي جالبيه
    اميدوارم سال هاي بعد هم با قوت بيشتر و رفع نواقص ادامه پيدا كنه

  • مجید

    بسیار عالی ،درود بر شما برادران بسیجی؛
    کاش برخی هیئت ها ی کم سن و سال که در عرصه الگوسازی فرهنگی چندان مناسب عمل نکرده اند ، از حرکت های پر معنی و تاثیرگذار ، الگو بپذیرند؛
    آنچه که مهم است این است که لبیک یاحسین(ع) یعنی پیمودن راه حسین (ع) و تلاش برای رساندن جامعه به آرمان های حسینی؛
    و تو ای مسافر بدان که سفر همچنان باقیست...

  • امیر

    سلام.
    آفرین برشما.
    خسته نباشید و التماس دعا

نظرات