معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش، دیگر عرصه آزمون و خطا نیست.

سحرخیز در مراسم تجلیل از معلمان کشوری و استانی در زنجان، ابراز کرد: دولت دهم طلایی‎ ترین دوره برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بود و تحول بنیادین در آموزش و پرورش آغاز شده است، لذا مفتخریم که آموزش و پرورش این دوران طلایی را پشت سر گذاشت و در ساخت و ساز مدارس با دقت و شتاب بیشتر پیش رفت که با دو دهه قبل از خود برابری می‎ کند و در زمینه جذب نیروی انسانی نیز بسیار فعال و بی‎ سابقه بود.

وی افزود: از این پس هم قدم آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین است و قرار نیست ایران بعد از این بی‎ برنامه حرکت کند و با ارایه این نقشه راه، آموزش و پرورش از اجرای طرح‎ های سلیقه‎ ای مصون می شود. سند تحول بنیادین مبتنی بر واقعیت تنظیم شده است که نمونه بارز آن ایجاد دانشگاه فرهنگیان است. قبلاً یک دانشگاه بی‏ رمق تربیت معلم در سال‎ های اولیه انقلاب فعالیت می ‎ کرد که بعد از مدتی تعطیل شد، ولی دانشجویانی که در دانشگاه‎ های دیگر تربیت می شدند باب میل آموزش و پرورش نبودند، ولی هم‎ اکنون با افتتاح دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه ۲۵ هزار دانشجو پذیرش کرد و زبده‎ ترین افراد در آن پذیرفته شدند.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری معتقدند که جوانان امروز چیزی کم‎ تر از جوانان دفاع مقدس ندارند و همه در حال ساختن ایران هستند، ولی با این وجود طبق آمارهای اعلام شده ۷۶ درصد از بیکاران کشور، مدرک لیسانس و بالاتر دارند، ولی دارای مهارت نیستند، لذا تنها راه شکستن بن بست بیکاری، توسعه فنی و حرفه‎ ای است که بر مبنای آن سال گذشته ۱۷۰۰ هنرستان فنی و حرفه‎ ای به مجموعه اضافه شد و در پی آن باید به فکر اصلاح قوانین استخدام و عدم ترویج مدرک‎ گرایی بود و یک نگاه اساسی به موضوع هدایت تحصیلی داشت که در چند سال اخیر مراکز استعدادهای درخشان دو برابر شد و ۱۶۲۰ مدرسه نمونه دولتی در ۴۵۰ منطقه آموزشی وجود دارد.

وی اظهار کرد: معتقدیم تحول بنیادین در آموزش و پرورش زمانی اتفاق می‎ افتد که شأن معلم حفظ شود، لذا باید معلمان را به روز کرد و اندیشه را در آن ها افزایش داد. همچنین فرصت مطالعاتی برای معلم در نظر گرفته شود و برای انجام این مهم در آینده نزدیک سند رتبه‎ بندی معلمان ابلاغ خواهد شد. تعلیم و تربیت فقط کار آموزش و پرورش نیست، بلکه باید آموزش و پرورش با حوزه‎ های علمیه و دستگاه‎ های دیگر دست به دست هم بدهند تا تعلیم و تربیت را به کنش و حرکت وادار کنند، زیرا یادگیری فقط در کلاس درس اتفاق نمی‎ افتد و همه جا محل یادگیری است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات