لینوکس به خانواده‌ای از سیستم‌عامل‌های شبه یونیکس اطلاق می‌شود که از هستهٔ لینوکس استفاده می‌کنند که معروف‌ترین نمونه از نرم‌افزار آزاد و متن‌باز شناخته می‌شود.

به گزارش ملت ایران: لینوکس به خانواده ای از سیستم عامل های شبه یونیکس اطلاق می شود که از هستهٔ لینوکس استفاده می کنند که معروف ترین نمونه از نرم افزار آزاد و متن باز شناخته می شود.

دراصل تنها باید هستهٔ لینوکس را لینوکس نامید، اما به طور معمول این واژه به سیستم عامل های شبه یونیکس اطلاق می شود که بر مبنای هستهٔ لینوکس و کتاب خانه ها و ابزارهای پروژه گنو ساخته شده اند.

در سال ۱۹۸۳ میلادی ‏ ریچارد استالمن که رئیس بنیاد نرم افزارهای آزاد بود پروژه گنو (GNU) را آغاز کرد. در این پروژه که یک جنبش نرم افزاری محسوب می شد برنامه نویسان با یکدیگر همکاری می کردند که این همکاری تا به حال نیز ادامه دارد.

آن زمان بیشتر ابزارهای پروژه گنو که با زبان برنامه نویسی سی و اسمبلی نوشته شده بود آماده کار بود و تنها یک هستهٔ مناسب و آزاد کم بود. حتی سیستم عامل مینیکس نیز با وجود در دسترس بودن کد منبع آن، آزاد نبود و حق نشر مخصوص داشت. کار در پروژه گنو به سمت طراحی یک هسته مناسب متمرکز می شد اما به نظر می رسید که برای ایجاد این هسته حداقل چند سال دیگر زمان نیاز است.

این تأخیر برای لینوس توروالدز قابل تحمل نبود. بنابراین خودش دست به کار شد و با الهام از کد مینیکس کار را آغاز کرد. اولین نسخهٔ لینوکس در سپتامبر ۱۹۹۱ در اینترنت منتشر شد. دومین نسخه ٔ آن به فاصلهٔ کمی در اکتبر همان سال منتشر شد. از آن پس هزاران برنامه نویس و هکر در سراسر دنیا در این پروژه شرکت کردند.

لینوکس قابل نصب بر روی انواع سخت افزارهاست، از ساعت (Linux Watch) ، تلفن های همراه، تبلت ها، مسیریاب ها، و کنسول های بازی گرفته تا رایانه های رومیزی، رایانه های بزرگ و ابررایانه ها.

در ابتدا لینوکس برای استفادهٔ ریزپردازنده ها با معماری ۸۰۳۸۶ اینتل طراحی شده بود؛ اما امروزه انواع گوناگون معماری ها را پشتیبانی می کند و در انواع و اقسام وسایل از کامپیوترهای شخصی گرفته تا ابررایانه ها و تلفن های همراه به کار می رود. این سیستم عامل که در ابتدا بیشتر توسط افراد مشتاق گسترش پیدا می کرد و به کار گرفته می شد، توانسته است پشتیبانی شرکت های سرشناسی چون آی بی ام و هیولت-پاکارد را به دست آورد و با بسیاری از نسخه های خصوصی یونیکس رقابت کند. طرفداران لینوکس و بسیاری از تحلیل گران این موفقیت را ناشی از استقلال از فروشنده، کم هزینه بودن پیاده سازی، سرعت بالا، امنیت و قابلیت اطمینان آن می دانند.

خوشبختانه در ایران هم فرهنگ آموزش رایگان بین متخصصین این سیستم عامل به وجود آمده و مجموعه آموزشی آنیسا در نظر دارد تا دوره آموزشی آشنایی با سیستم عامل لینوکس در ایام نوروز را با امتیازات ویژه برای شرکت کنندگان برگزار نماید. جهت اطلاعات بیشتر به وبسایت www. lpir. org مراجعه نمایید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات