یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: پژوهشهای انجام شده نشان می دهد نبود ثبات شغلی و روزمره زدگی از زمینه های اصلی بروز فساد اداری محسوب می شود.

مجید ابهری  با بیان این مطلب افزود: با توجه به افزایش آمار اختلاس و ظهور گسترده رشوه در بعضی از ادارات، دو عامل اصلی باعث تولد و رشد این ناهنجاریهای اخلاقی و مالی است.

وی گفت: به موازات دور شدن از ارزشهای اخلاقی و حرکت بسوی زندگی تشریفاتی و فاصله گرفتن از ساده زیستی، تغییر و تحولات بی مورد و بعضا سلیقه ای باعث شده مدیران سطوح اول تا سطوح میانی همواره در اضطراب اداری کار کنند چرا که تغییرات بر اساس ضوابط و قوانین نیست و ملاک و مبنای منطقی و اداری ندارد. در پاره ای از اوقات با عوض شدن یک مدیر و مسئول لهجه و زبان آن سازمان نیز تغییر یافته و از نگاه رفتار شناسی سازمانی هیچ معیاری به اندازه ثبات شغلی به رشد و تعالی سازمان کمک نمی کند.

این آسیب شناس علوم رفتاری تاکید کرد: اشاره مقام معظم رهبری به روزمره زدگی نشانه از وجود این نارسایی در سازمانها دارد چرا که در بسیاری از سازمانها و ادارات کشورهای دیگر برنامه و سیاست سازمانی حداقل ۵ ساله و ۱۰ ساله تدوین و تنظیم می شود و با تغییر حتی عالی ترین مسئول سازمانی برنامه ها تداوم پیدا می کند.

به گفته وی، متاسفانه در کشور ما با تغییر یک مسئول سیاستهای قبلی به دست فراموشی سپرده شده و روند جدیدی پیش گرفته می شود. همین بلاتکلیفی اداری باعث تحمیل هزینه بر بودجه کشور، سرگردانی مردم و بروز رانت های اداری می شود.

ابهری افزود: متاسفانه تغییر و تحولات یک دهه گذشته همواره به سوی نزولی حرکت کرده و در گزینش مدیران اجرایی شایسته سالاری در حرف و بخشنامه باقی مانده است. زندگی اداری باید در اتاق شیشه ای و شفاف باشد و برخورد با عناصر فاسد چه از نظر اخلاقی و چه از نظر مالی باید بدون ملاحظه انجام گیرد تا فرضیه عدالت اجتماعی تحقق یابد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات