محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت ترکیبات بزاق مصنوعی با استفاده از شیره گیاه آلوئه ورا شدند.

این بزاق مصنوعی با تلاش دکتر امید رجبی، دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایمان نایبی و جمشید خان چمنی طراحی و ساخته شده است.



دکتر رجبی با اشاره به این که کاهش و یا قطع بزاق یکی از عارضه ها و مشکلات بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن به شمار می رود، اظهار کرد: کمبود ترشح بزاق منجر به عفونت، پوسیدگی دندان، کاهش کیفیت زندگی و از بین رفتن حس چشایی در این دسته از بیماران می شود.



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از روش های تامین بزاق بیماران استفاده از بزاق های مصنوعی ترکیبات سلولزی، دارویی است.



رجبی اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، گیاه آلوئه ورا، دارای شیرابه مناسبی برای تهیه بزاق است که با تلاش محققان بهترین نوع فرمول از نظر رنگ، قوام و مقاومت میکروبی طراحی شد و بر روی بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن مورد استفاده قرار گرفت.



وی با اشاره به این که در حال حاضر، داروهای بزاق مصنوعی از خارج از کشور تامین می شود، خاطرنشان کرد: تولید این دارو نقش مؤثری در جلوگیری از خروج ارز ایفا می کند. همچنین نسبت به نمونه های خارجی علاوه بر این که بر پایه گیاهی است، پایداری و طعم بهتری دارد.



دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص برنامه ریزی برای تولید تجاری این دارو اظهار کرد: هم اکنون در حال تاسیس یک شرکت دانش بنیان دارویی در دانشگاه هستیم که پس از راه اندازی این شرکت مراحل تولید تجاری این دارو نیز انجام می شود.


رجبی تصریح کرد: این دارو در حال حاضر به صورت موردی برای بیماران سرطانی بیمارستان امید مشهد مورد استفاده قرار می گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات