رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت فهرست استان های پرخطر کشور در زمینه ایدز را اعلام کرد.

دکتر محمد مهدی گویا در نخستین کارگروه سلامت و امنیت غذایی که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، با اشاره به استانهای پرخطر کشور در زمینه ایدز، گفت: استانهای مازندان، کرمانشاه، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان و تهران از استانهای پرخطر در این زمینه به شمار می روند.

وی با اشاره به شناسایی ۲۸۲ بیمار مبتلا به HIV در مازندران، گفت: ۱۰۵ نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: تعداد مبتلایان به ایدز در مازندران باید بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر باشد که تاکنون یک پنجم مبتلایان شناسایی شدند و مابقی به راحتی در میان ما زندگی کرده و عفونت خود را منتقل می کنند.

دکتر گویا با بیان اینکه مراکزی که می تواند به افراد دارای رفتارهای پرخطر دارند کمک کند کم است، گفت: برای فعال تر شدن این گونه مراکز به نیروی انسانی و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی نیاز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر بیماری ایدز با سرعت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و کشورهای شوروی سابق و اروپایی شرقی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: بیماری ایدز در این مناطق ۸۰ درصد از طریق تماس های جنسی و ۲۰ درصد از طریق اعتیاد منتقل می شود که این الگو در حال تغییر است به طوری که موارد ابتلا از طریق اعتیاد و مصرف مواد مخدر در حال افزایش است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ۹۵ درصد موارد ابتلا به عفونت ایدز در سال های اخیر مربوط به کشورهای در حال توسعه است، گفت: چنانچه این بیماری کنترل نشود خسارت سنگینی به حوزه سلامت وارد می شود.

دکتر گویا با تاکید بر اینکه افراد جامعه باید آگاهی های خود را نسبت به بیماری ایدز و نحوه ابتلا به آن افزایش دهند، افزود: مهار این بیماری به تعامل بین بخشی نیاز دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات