" تاسکوپرو" دومین مسجد بزرگ بلغارستان است که در زلزله سال ۱۹۲۸ خرابی بسیاری به آن وارد شد. مسلمانان منطقه به دلیل عدم توان مالی، بخشی از زمین این مسجد را برای انجام تعمیرات فروختند اما تعمیرات باز هم نیمه‎کاره ماند. تا اینکه دادگاه وقت، مسجد به دو بلغاری واگذار کرد و این دو، از آن مسجد به عنوان" شراب فروشی و میکده" استفاده کردند.

مسجد" تاسکوپرو" دومین مسجد بزرگ بلغارستان است که در قرن شانزدهم در شهر" پلودیو" ساخته شد. این مسجد به دلیل پل سنگی که در نزدیکی آن قرار دارد، به مسجد پل سنگی معروف است. ماجرای مصیبت بار این مسجد از آنجایی شروع شد که در زلزله سال ۱۹۲۸ خرابی بسیاری به این بنای تاریخی وارد شد و به مناره های آن خسارت های زیادی وارد شد. مردم برای تعمیر مسجد، به دلیل اینکه از توان مالی برخوردار نبودند، به ناچار بخشی از زمین این مسجد را فروختند. اما فروش این زمین نیز گره‎ ای از مشکلات مردم باز نکرد و به دلیل عدم جمع‎ آوری مبلغ مورد نیاز، تعمیرات مسجد نیمه‎ کاره ماند.



شایان ذکر است منطقه بلغارستان حدود پانصد سال از ۱۳۹۶ تا ۱۸۷۸ میلادی در تصرف عثمانیان قرار داشت. در اواخر سده نوزدهم، مداخله روسیه در سرزمین های امپراتوری عثمانی در بالکان منجر به تشکیل کشور خودمختار بلغاری در سال ۱۸۷۸ شد. به نوعی می‎ توان گفت که بلغارستان مستعمره شوروی سابق بود. تا اینکه پس از شکست شوروی در سال ۱۹۸۹، دولت بلغارستان اموال کشور را به صاحبان آن‎ ها بازگرداند. در این بین، درحالی که انتظار می‎ رفت مسجد" تاسکوپرو" به امام جمعه به نیابت از مسلمانان آن منطقه تحویل داده شود؛ به دلیل تصمیم گیری دادگاه وقت، در اقدامی عجیب، این مسجد به دو بلغاری واگذار شد.



این دو نفر که به دلیل حکم دادگاه، مسجد" تاسکوپرو" را تصرف کرده بودند؛ آن را به اشخاصی اجاره دادند که از آن مسجد به عنوان" شراب فروشی و میکده" و" رستوران" استفاده کردند. با مشاهده این موضوع، خشم مسلمانان شهر" پلودیو" ، بلغارستان را فرا گرفت و مسلمانان این کشور به همراه « مصطفی الیاس حاجی» امام جماعت مسجد" تاسکوپرو" ، شکایت‎ نامه‎ ای را تنظیم و به دادگاه فرستادند. بر این اساس، شکایت‎ نامه مورد تفحص قاضی قرار گرفت. اما از سوی دادگاه اعلام شد که مسلمانان می‎ بایست ۶۰۰ هزار یورو پرداخت کنند تا مسجد را پس بگیرند. مردم نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت این هزینه هنگفت، از حق خود صرف نظر کردند و این مسجد کماکان محل رفت و آمد مطربان و شراب خواران شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات