فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی از رفع مشکلات مرزی ایران و عراق در منطقه اروند همزمان با استقرار کلانتران دو کشور خبر داد.

سردار حسین ذوالفقاری روز سه شنبه در سومین اجلاس فرماندهان مرزبانی دو کشور ایران و عراق، گفت: همکاری بین دو کشور بسیار نزدیک و خوب است و دو طرف برای ارتقاء امنیت مرزها تلاش می کنند.

وی از امضاء صورت جلسه ای در این اجلاس خبر داد و افزود: در این صورتجلسه دو طرف، بر مبارزه با تروریسم، قاچاق سلاح، مشروبات الکلی، کالاهای ممنوعه، عابران غیرمجاز و نیز بر تشدید عملیات ها و ارتقاء امنیت مرزها تاکید کردند.

فرمانده مرزبانی در خصوص ماده ۲ این صورتجلسه به خبرنگاران گفت: براساس آن تاکید شد در مناطقی مانند شمال کشور عراق و شمال غرب جمهوری اسلامی ایران، واحدهای مرزی بیشتری در راستای تامین امنیت منطقه مستقر شوند. در منطقه اروند رود، براساس توافقات وزارت خارجه دو کشور، حضور کلانتران لحاظ نشده بود اما در صورتجلسه امروز، دو طرف بر ضرورت ایجاد و بکارگیری کلانتران تاکید کردند.

وی افزود: تا تصویب استقرار کلانتران توسط وزرات خارجه دو کشور، گاردهای ساحلی ایران و عراق به عنوان معاون انجام وظیفه می کنند تا مشکلات این منطقه حل و فصل شود.

به گفته این مقام انتظامی، فرمانده مرزبانی جمهوری عراق خواستار استفاده از امکانات و تجهیزات مورد استفاده در مرزهای جمهوری اسلامی ایران که ساخت کشور است، شده اند؛ برهمین اساس کاتالوگی از این تجهیزات در اختیار سپهبد العوادی قرار گرفت تا در صورت نیاز از توان تجهیزاتی کشور ما بهره مند شوند.

فرمانده مرزبانی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا تجربیات خود در کنترل مرزها را در اختیار کشور مقابل قرار دهیم، همچنین قرار است این هیئت از مراکز آموزش ما و دانشکده مرزی بازدید کنند تا خدمات آموزشی را در اختیار کشور دوست و برادر عراق قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه علائم مرزی دو کشور براساس توفق نامه امروز بازسازی و مستقر خواهند شد، افزود: امروز خط مرزی ما و عراق مشخص است و دو طرف در حفظ و حراست از آن تلاش بیشتر خواهند کرد بنابراین مقرر شد اقدامات عمرانی دو کشور به گونه ای باشد که به خطوط مرزی تعیین شده آسیبی نرساند.

سردار ذوالفقاری، یکی دیگر از توافقات صورت گرفته میان دو کشور را آزادسازی اتباع که سهوا وارد کشور همجوار شدند، اعلام کرد و اظهارداشت: تعدادی از اتباع ایرانی که برای زیارت، برخلاف مقررات وارد خاک عراق شدند امروز از فرمانده مرزبانی عراق خواستیم اتباع ایرانی که برای زیارت، برخلاف مقررات وارد خاک عراق شده اند، در صورتی که جرم دیگری نداشته باشند نسبت به آزادی آنان اقدام کنند؛ مقرر شد اسامی افرادی که هم اکنون توسط کشور عراق دستگیر شدند در اختیارشان قرار دهیم تا سریع تر نسبت به آزادی آنان اقدام کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات