بعد از تحولات سیاسی در مصر و سقوط مبارک تلاشهای زیادی برای احیای روابط دو کشور ایران و مصر انجام شده که بخشی از آنها در قسمت گردشگری است.

تلاشها برای احیای روابط دو کشور ایران و مصرالبته در پاره ای از اوقات آنقدر رنگ و بوی سیاسی دارد که به سادگی می توان دید که به گردشگری تنها به عنوان یک وسیله تبلیغاتی نگریسته شده است از جمله این موارد می توان به محدودیتهای بازدید از اماکن خاص توسط گردشگران ایرانی اشاره کردآنهم در شرایطی که مصر بارها به عنوان مقصدی نا امن شمرده شده و بازدید گردشگران خارجی از آن بسیار محدود شده است.

چندی پیش وزیر گردشگری مصر از توافق برای سفر گردشگران ایرانی به دو شهر تاریخی مصر و موافقت تهران با اشراف امینتی مصر بر گردشگران ایرانی خبر داده بود.

به گزارش سایت روزنامه مصری الیوم السابع، وزیر گردشگری مصر در بازگشت از سفر رسمی به ایران، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در فرودگاه قاهره گفت: سفر گردشگران ایرانی به مصر تنها به دو شهر الاقصر و اسوان محدود خواهد شد.

اهرام ثلاثه مهمترین مقصد گردشگری در مصر، در پایتخت این کشور یعنی قاهره قرار دارد.
در قاهره همچنین مزار حضرت زینب خواهر امام حسین (ع) (مسجد سیده زینب) و مزار سر امام حسین (ع) (مقام راس الحسین) وجود دارد که در سفر اخیر محود احمدی نژاد به قاهره، وی به بازدید این مکان پرداخت.

هشام زعزوع افزود: سفر به ایران با موفقیت بزرگ همراه بود. در این سفر توافق نهایی درباره انجام برخی سفرهای گردشگری ایرانیان به مصر به دست آمد تا ایرانی ها بتوانند از مناطق باستانی و تاریخی در دو شهر اقصر و اسوان مصر بازدید کنند چرا که ایرانی ها مشتاق دیدار از تمدن قدیم مصر هستند. ایرانی ها در مذاکرات اخیر هیچ درخواستی برای داشتن برنامه دیدار از مزارهای آل البیت (اهل البیت) در قاهره نداشتند. در صورتی که ایرانی ها در آینده ای نزدیک خواهان بازدید از قاهره باشند این بازدید به منطقه اهرام و دیگر مناطق تاریخی فرعونی مختصر خواهد شد.

حال معلوم نیست در این شرایط محدود حالا چه اصراری بر اعزام گردشگر به مصر است و اصلا چه کسی حاضر است در این شرایط ریسک سفر به مصر را بپذیرد؟

مصر خطرناکترین مقصد گردشگری
در این میان بر طبق گزارش های منابع اقتصادی جهانی از میان ۱۴۰ کشور جهان در جدول رقابتی سفروگردشگری ۱۴۰ کشور جهان که هر دوسال یک بار از سوی همایش اقتصاد جهانی منتشر می‎ شود، مصر از نظر امنیت و سلامت به پایین‎ ترین ردیف ها سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی طبق گزارش همایش اقتصاد جهانی WEF گردشگری مصر ظرف دو سال با ده درجه تنزل از نظر امنیت گردشگری در پایین‎ ترین درجه جدول رقابتی گردشگری و سفر جهان قرار گرفت. طبق شاخص های اعلام شده، مصر تنها از پاکستان، چاد و یمن ایمن‎ تر است.

به گزارش اهرام به نقل از جدول منتشر شده، جایگاه این کشور درسطح جهانی ۸۵ است که ده درجه پایین‎ تر از رتبه آن در ارزیابی قبلی بوده است. علت این تنزل رتبه مصر، ناآرامی‎ های سیاسی دو سال گذشته در این کشور بوده است. این کشور در میان ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال افریقا نیز با پایین‎ ترین امتیازها، رتبه ۱۵ را بدست آورده است

صرف نظر از این گزارش، مقامات رسمی در مصر نیز اعلام کرده‎ اند که این کشور تنها ظرف مدت دو سال گذشته از زمان شروع انقلاب و بهار عربی، حدود ۲.۵ میلیارد دلار خسارت دیده است.

از طرف دیگر گزارشها مبنی بر آزار زنان گردشگر در شهرهای توریستی مصر بسیاری از کشورهای اروپایی را بر آن داشته است تا به گردشگران خود برای بازدید از مصر هشدار دهند.

تلاش برای امن جلوه دادن

مقامات گردشگری مصر برای اثبات امنیت دراین کشور با استفاده از" وب کم" تصویرهای زنده از نواحی مهم گردشگری مصر ارائه می کنند.

وزیر گردشگری مصراعلام کرد به منظور اثبات امنیت در مناطق گردشگری مصر، مقامات گردشگری قصد دارند با نصب وب کم در مناطق گردشگری این کشور، تصاویر زنده برای گردشگران ارائه کنند.
با توجه به ساخت وارائه فناوری‎ های مدرن در بخش عکاسی و نمایش تصاویر زنده با استفاده از وبکم‎ هایی با قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه، مصر نیز در نظر دارد ازاین امکانات برای اثبات امنیت گردشگران دراین کشور بهر گیری کند. نسل جدید این وبکم‎ ها با وضوح و قدرت پوشش‎ دهی بالا با کمک دستگاه‎ های کنترل از راه دور نیز قابل هدایتند. این دستگاه ها اخیرا در بسیاری از مکان های شاخص جهان از جمله برای جذب گردشگران مورد استفاده قرار گرفته‎ اند.

هشام زعزوع با اعلام این تصمیم گفت: « تصویرهای ارائه شده از طریق این دوربین‎ ها به طور زنده از رسانه‎ ها پخش می شود و این روش برای گردشگران علاقمند منبع معتبری است که می تواند آنان را متقاعد کند که به مصر سفر کنند.

این تجهیزات تصویری احتمالا بیش ازهر چیزدر مناطق ساحلی" شرم الشیخ" و اهرام" گیزه" نصب می شوند که نقش مهمی در جذب گردشگری و کسب درآمد برای اقتصاد مصر دارند.

وی یادآور شد که این اشتباه بزرگی است که تصور شود مصر کشور ناامن و خطرناکی است زیرا اعتراضات سیاسی جاری همگی در یک میدان واقع در پایتخت است و ربطی به شهرها و مناطق گردشگری مصر ندارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات