نامزد احتمالی ریاست جمهوری گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه ها با این وضعیت قابل اجرا نیست و باعث افزایش تورم به ۵۰ درصد می شود.

  ارسلان فتحی پور نامزد احتمالی ریاست جمهوری در نشست خبری  در پاسخ به اینکه با کاهش منابع هدفمندی یارانه ها به یک سوم در کمیسیون تلفیق آیا فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا می شود؟ گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با این وضعیت و بی ثباتی که پیش آمده است باعث افزایش تورم به ۵۰ درصد می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با این وضعیت قابل اجرا نیست، تصریح کرد: در صورتی که شاخص های اقتصادی بالا رود، قدرت خرید مردم افزایش و هزینه ها کاهش یابد و درآمد مردم بیشتر شود فاز دوم هدفمندی اجرا می شود.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری دولت یازدهم افزود: در صورتی که شرایط برای اجرا مناسب باشد در این زمینه لایحه ای برای اجرا به مجلس خواهم داد.

دولت در لایحه بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم هدفمندی پیش بینی کرده بود که این به معنای افزایش قابل توجه قیمت حامل های انرژی و سوخت بوده و مجلس این رقم را به یک سوم کاهش داد.

*تمرکز در تولید و راهکار رفع مشکلات اقتصادی

فتحی پور در پاسخ به اینکه مهمترین چالش اقتصادی کشور در حال حاضر چیست و چه برنامه ای برای برون رفت از آن دارید؟ گفت: وضعیت افزایش نقدینگی در کشور روز به روز افزایش می یابد سفته بازی در کشور زیاد شده و جای خود را با تولید عوض کرده است، وقتی اقتصاد کشور از محوریت تولید به سمت سفته بازی و دلال بازی پیش رود قطعا افزایش واردات و کاهش صادرات را خواهیم داشت.

*اصلاح ساختار مالیاتی کشور

وی با اشاره به اصلاح ساختار مالیات ادامه داد: امروزه افرادی هستند که میلیاردها تومان به جیب می زنند و هیچ کدام از آن ها مالیات نمی پردازند، زمین خواری زیاد شده و این همه نقدینگی که دست مردم وجود دارد هیچ کدام حق و حقوق مردم را نمی پردازند.

وی تأکید کرد: محوریت دولت باید در تولید باشد تا رقابت ایجاد شود که در این حال اشتغال زایی افزایش، واردات کاهش و صادرات افزایش خواهد یافت.

فتحی پور تصریح کرد: نقدینگی کشور باید به سمت مشوق هایی برود که در جهت تقویت تولید باشد.

وی ادامه داد: کسانی که شبانه میلیون ها تومان به جیب می زنند بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنند معضل بزرگی برای کشور هستند.

*تشکیل هیئت اقتصادی


وی با بیان اینکه هیئت اقتصادی در کشور تشکیل تشکیل می دهد، گفت: دولت من کارشناسی خواهد بود و از نظرات کارشناسان در این زمینه استفاده می کنم مدیریت کشور باید برنامه محور باشد و بدون داشتن برنامه جامع کشور نمی تواند به خوبی مدیریت شود.

*تحریم مشکل ساز نیست ضعف مدیریت وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای کاهش فشارهای تحریم بر معیشت مردم دارید؟ گفت: در حال حاضر نمی توانیم همه معضلات را گردن تحریم بیاندازیم، ضعف مدیریت ها اثرگذارتر بوده و زمانیکه می بینیم روابط بین الملل کشور روز به روز تیره تر می شود و نتوانسته ایم ارتباط خوبی برقرار کنیم باید به فکر چاره باشیم.

فتحی پور گفت: زمانی که برای انتقال ارز هزینه های هنگفتی تحمیل می شود با این تعامل و وضعیت چگونه می توانیم وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دور زدن تحریم ها مدیریت می خواهد، گفت: افزایش منابع و مواد اولیه در کشور و جلوگیری از ارزهایی که به کالاهای غیرضروری پرداخت می شود، همه می تواند در دورزدن تحریم ها مؤثر باشد.

*افزایش یارانه نقدی فعلا در دستور کار نیست


نامزد احتمالی ریاست جمهوری دولت یازدهم در پاسخ به اینکه آیا اعتقادی به افزایش یارانه نقدی دارید، گفت: هر گونه اقدام در خصوص فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی مستلزم کاهش هزینه های مردم است.

وی ادامه داد: هدفمندی یارانه ها را زمانی که ۲۰ تومان به مردم می دهیم و ۸۰ تومان از جیب دیگرش بر می داریم، اجرا نخواهم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: زمانی افزایش یارانه نقدی خواهیم داشت که درآمدها افزایش یابد و قدرت خرید مردم نیز بالا رود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات