قلی خسروی با بیان اینکه اتخاذ سیاست های تشویقی باید در اولویت امور باشد، گفت: هم اکنون تنها ۱ تا ۲ درصد تا متعادل شدن قیمت مسکن فاصله داریم.

به گزارش افکارنیوز ، مصطفی قلی خسروی با اشاره به اینکه تا کنون ایران ۳ جهش قیمتی را در حوزه مسکن طی سال های ۶۸،۸۶،۹۱ تجربه کرده است. اظهار داشت: جهش قیمتی که درسال ۹۱ در حوزه مسکن به وجود آمد در واقع ناشی از رابطه ریال و دلار و اعمال تحریم های غرب علیه اقتصاد کشور بود که طبق محاسبات مسکن حدود ۲۰ درصد حباب قیمتی یافته بود.

وی به وضعیت کنونی بازار مسکن اشاره کرد و گفت: دراین مدت حباب مسکن به ترتیب ۲-۵-۷-۹-۱۱-۱۳ و ۱۵ درصد کاهش یافت و هم اکنون تنها ۱ تا ۲ درصد تا متعادل شدن فاصله دارد.

قلی خسروی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تداوم مسکن مهر و استفاده از بافت های فرسوده کشور، اذعان داشت: در کنار این مسائل، کاهش قیمت ارز تاثیر بسزایی در متعادل شدن قیمت ها گذاشت تا جایی که هم اکنون نزدیک به ثبات قیمتی دراین حوزه هستیم.

رئیس اتحادیه املاک کشوری در خصوص کاهش خرید و فروش در کنار افزایش اجاره بها افزود: زمانی که قیمت خانه افزایش یابد، بالا رفتن اجاره بها طبیعی است، اما مسئله ای که در این میان وجود دارد. این است که وقتی قیمت مسکن کاهش می یابد. میزان اجاره بها به سختی کاهش می یابد و این مسئله ناشی از عملکرد صاحبان واحدهای مسکونی است.

***لزوم اتخاذ راهکارهای تشویقی در حوزه مسکن


قلی خسروی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: ما در گذشته براساس سیاست هایی که در حوزه مسکن داشتیم اقدام به اخذ مالیات از خانه های خالی نکردیم که در واقع این موضوع هم اکنون تبدیل به یک معضل در این حوزه شده است.

وی افزود: تا زمانی که صاحبان املاک کشور اقدام به احتکار خانه های خود کنند و در واقع عرضه پاسخگوی تقاضای بازار نباشد، مشکلات مسکن نیز روز افزون خواهد شد.

قلی خسروی به اظهارات آخوندی در این خصوص اشاره کرد و گفت: به گفته وزیر، قرار است تسهیلات مالیاتی برای افرادی که وارد صنعت اجاره میشوند ترتیب داده شود و علاوه بر این معافیت مالیاتی، تسهیلات ویژه ی دیگری نیز برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد، که این مسئله کمک شایانی به بهبود وضعیت بازار مسکن می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات