یک بانک هندی گمنام با در اختیار داشتن میلیاردها دلار از پول نفت بلوکه شدن ایران، از تحریم های غربی منفعت برد و شاهد افزایش درآمد و سودش بود.

به گزارش افکارنیوز ، بانک دولتی یو. سی. او یکی از ضعیف ترین عملکردها را در میان بانکهای هندی داشت اما پس از اینکه در سال ۲۰۱۲ برای نگهداری پول نفت خریداری شده از ایران انتخاب شد - مبلغی که به بیش از سه میلیارد دلار رسید- شاهد افزایش درآمد و سودش بود.

ایران و شش قدرت غربی ماه گذشته به توافق شش ماهه ای برای محدود شدن فعالیت هسته ای ایران در قبال کاهش برخی از تحریم ها دست پیدا کردند.

بر اساس گزارش رویترز، پولهای بلوکه شدن ایران در یو. سی. او به این بانک فرصت داد فعالیتش بهبود زیادی پیدا کرده و شروع تازه ای در صنعت بانکی داشته باشد.

پول خرید نفت از ایران به روپیه پرداخت شده و این پول برای پرداخت پول صادرکنندگان هندی به ایران مورد استفاده قرار گرفته است. اما یو. سی. او توانست از اختلاف زمان میان صادرات و واردات و این حقیقت که بدهی های نفتی به ایران بیشتر از ارزش کالاهای هندی صادر شده به ایران بوده است، بهره برداری کند.

این پولها به ویژه از این جهت ارزشمند بودند که بانکهای هندی برای سپرده های حساب جاری بهره پرداخت نمی کنند اما می توانند آنها را به مشتریان دیگرشان وام دهند.

هزینه سپرده یو. سی. او یعنی سودی که این بانک برای مجموع سپرده هایش پرداخت می کند، در پایان سپتامبر ۶.۰۹ درصد بود که یکی از پایین ترین نرخهای سود در صنعت بانکی هند است، در حالیکه این بانک ۱۰.۴ درصد سود از وامهای پرداخت شده طی همین مدت به دست آورد. در مقایسه، هزینه سپرده برای بانک Oriental Bank of Commerce حدود ۷.۶۵ درصد بود.

این امر موجب شد درآمد سه ماهه سوم بانک یو. سی. او نسبت به سال گذشته چهار برابر شود در حالیکه درآمد خالص این بانک ۵۵ درصد رشد کرد و مجموع دارایی هایش ۳۰ درصد افزایش یافته و به ۲.۱۲ تریلیون روپیه تا پایان سپتامبر در مقایسه با ۱.۶۳ تریلیون روپیه در مارس سال ۲۰۱۱ رسید.

بر اساس محاسبات رویترز که به استناد آمار منتشر شده در وب سایت یو. سی. او بوده، حساب پولهای نفت ایران حدود ۱۲ درصد از کل سپرده های این بانک به حساب می آید.

هنوز معلوم نیست توافق میان ایران و هند برای پرداخت پول نفت به روپیه تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد اما یو. سی. او امیدوار است که از افزایش صادرات نفت ایران پس از کاهش تحریمها سود بیشتری ببرد. البته در این بین یو. سی. او در تلاش است تا برای رشد درآمد، اتکایش به ایران را کاهش دهد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات