استاندار لرستان:

استاندار لرستان گفت: سند تحول اقتصاد مقاومتی با رویکرد اقدام و عمل تا پایان فروردین ماه ۹۵ در لرستان تدوین می‌شود.

هوشنگ بازوند ظهر امروز در جلسه  برنامه کوتاه‌مدت اقدام و عمل که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد با بیان اینکه سندی تحت عنوان « لرستان 95- 96 با رویکرد تحول اقتصاد مقاومتی، رونق سرمایه‌گذاری، اشتغال و مقصد گردشگری» در استان تهیه می‌شود اظهار داشت: این سند تا پایان فروردین‌ماه امسال تدوین می‌شود تا با یک برنامه‌ریزی در سه یا چهارماهه نخست سال 96 خروجی آن را که اقدام و عمل در آن نهفته است ببینیم.

وی با اشاره به اینکه سند تهیه‌شده در راستای اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است افزود: این سند راهبری نیست که بخواهد راهبرد استان را تعریف کند بلکه پروژه محور است.

استاندار لرستان عنوان کرد: چون به دنبال این هستیم تا خروجی سند اقدام و عمل باشد، سال 95 پروژه‌هایی مطرح می‌شود که اقتصاد مقاومتی محور آن باشد که در این راستا مردم نیز باید مشارکت جدی داشته باشند.

وی به پروژه‌های معرفی‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان در این سند اشاره کرد و گفت:  این سند در حال حاضر سه خلع دارد به‌ طوری‌که حضور مردم و بخش خصوصی در آن مقداری کمرنگ است.

بازوند در رابطه با دیگر خلع‌های موجود در سند توسعه استان بیان کرد:  در این سند مناطق محروم باید پررنگ‌تر دیده شود چرا که محرومیت‌زدایی به‌عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب که مقام معظم رهبری همیشه روی آن تأکید دارند بنابراین به‌طور حتم مناطق محروم در این سند باید دیده شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رویکرد و خروجی این سند اقدام و عمل باید باشد بنابراین مدیران دستگاه‌های اجرایی استان پروژه‌هایی را که واقعاً قابلیت اجرایی شدن ندارند تعریف نکنند که بعداً با عدم بهره‌برداری مسئله نبود اعتبار را بهانه کنند از این‌رو انتخاب پروژه‌ها باید به نحوی باشد که در زمان مقرر به اتمام برسد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: از مدیرعامل‌های بانک‌های استان انتظار می‌رود که بحث اقدام و عمل را جدی بگیرند چراکه مشکل استان را باید در استان خودمان حل کنیم بنابراین مدیرعامل بانک‌ها نیز عملیاتی شدن شعار مقام معظم رهبری مدنظرشان قراردهند.

وی اظهار داشت: در این سند یک سری از پروژه‌های استان که 85 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند باید به  اتمام برسند و پروژه‌هایی هم که ماهیت ملی دارند نیز باید 10 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند.

بازوند با بیان اینکه امور آب استان باید در این سند سه پروژه تعریف کند افزود: اتمام سند کمندان، آغاز عملیات اجرایی سد مخمل کوه خرم‌آباد تا تیرماه 95 و حل‌وفصل سد تاج امیر دلفان در این سند باید دیده شود.

وی عنوان کرد: پروژه بند خشک خرم‌آباد، شهرک صنعتی شماره دو شهرستان دورود، شهرک صنعتی شماره سه بروجرد و منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد که مجوز آن‌ها گرفته‌شده است باید در این سند تعیین تکلیف شود.

استاندار لرستان در رابطه با صادرت غیرنفتی استان نیز بیان کرد: در بحث صادرات عملکرد هشت‌ماهه سال 94، 93 درصد رشد داشت که در این سند تحول استان نیز باید در صد رشد صادرات غیرنفتی مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله بیکاری  به‌عنوان چالش پیش روی اقتصاد مقاومتی باید برطرف شود گفت: استان لرستان باید سهمی از بازار عراق را داشته باشد که در این راستا نیز حوزه بازرگانی باید اقداماتی به عمل آورد که در این رابطه بیشتر بخش خصوصی باید پای‌کار بیاید.

بازوند در رابطه با گازرسانی روستاهای استان لرستان تصریح کرد: در سال 92 تنها 327 روستا در استان گازرسانی شده بود که در سندی که برای سال 95 و 96 تدوین می‌شود این گازرسانی باید به هزار روستا برسد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث برق‌رسانی نیز همه روستاهای بالای 20خانوار که فاقد برق و دارای راه دسترسی هستند باید هرچه سریع‌تر برای برق‌رسانی مشخص شوند.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه باید در این سند شرح وظایفی برای شهرداری‌های استان مشخص شود عنوان کرد: تاکنون تنها شهرداری خرم‌آباد برنامه خود را ارائه داده است که سایر شهرداری‌ها نیز باید نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات