مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این که امسال ظرفیت تولید از میدان گازی پارس جنوبی ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می یابد، خبر داد و اعلام کرد: تولید گاز از فاز ۱۲ و ۱۷ و ۱۸ امسال محقق می شود.

محمدرضا زهیری با اعلام این که برخی از واحد های فاز ۱۲ در اسفند ماه ۹۱ راه اندازی شد، گفت: نیمه اول سال ۹۲ برداشت گاز از مخزن فاز ۱۲ صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که یک سکوی فاز ۱۲ با ۴۰ یا ۵۰ درصد پیشرفت در حال راه اندازی است، گفت: تولید گاز از سکوی A این فاز آغاز خواهد شد.

به گفته ی زهیری پالایشگاه فاز ۱۲ نیز با ۸۹ درصد پیشرفت در حال تکمیل شدن است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این که تا پایان تابستان دو سکوی دیگر فاز ۱۲ آماده می شود، گفت: در حال حاضر در حال تکمیل حفاری چاه های سکوی C و B هستیم.

به گفته ی وی، امسال ۲۵ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۲ تولید خواهد شد.

***فاز ۱۵ و ۱۶ امسال به گاز نمی رسد

زهیری با اظهاراین که سکوهای ۱۵ و ۱۶ تا هشت ماه دیگر آماده نمی شود، گفت: نیمه اول سال ۹۲ پالایشگاه این فاز با انتقال گاز فاز ۶ و ۷ و ۸ به بهره برداری می رسد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تایید کرد که امسال تولید گاز از فاز ۱۵ و ۱۶ محقق نخواهد شد.

به گفته ی وی پالایشگاه ۱۵ و ۱۶،۱۲.۵ میلیون مترمکعب گاز فاز ۶،۷ و ۸ میدان پارس جنوبی را پالایش خواهد کرد.

***تولید گاز از فاز ۱۷ در سال ۹۲

زهیری در مورد تولید گاز از فاز ۱۷ و ۱۸ نیز توضیح داد: بحث یوتیلتی فاز راه اندازی شد و سکوی A آن نیز در حال راه اندازی است، ضمن این که یک ترین از پالایشگاه آن نیز تا خرداد ماه تکمیل و امکان تولید ۱۲.۵ میلیون مترمکعب گاز در سال ۹۲ فراهم می شود.

به گفته مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس بخشی از گاز فاز های ۶ و ۸ نیز به پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ برای شیرین سازی منتقل می شود.

*** پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی فاز های ۳۵ ماهه

وی در مورد توسعه فاز های ۳۵ ماهه میدان پارس جنوبی که اردیبهشت ماه امسال ۳۵ ماه آن به اتمام می رسد، گفت: پیشرفت فاز ۱۹،۲۲ تا ۲۴ از مرز ۵۰ تا ۶۰ درصد عبور کرده است.

زهیری در مورد تاخیر در تکمیل این فاز ها گفت: با توجه به این که توسعه ی فاز های یک تا هشت توسط پیمانکاران خارجی صورت گرفت، اما الان توسعه ی ۱۴ فاز توسط پیمانکاران ایرانی انجام می شود بنابراین اگر چه پیشرفت این پروژه ها کند بود اما تجربه گرانبهایی کسب شد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که در آینده روند کار توسعه ی فاز های پارس جنوبی سرعت خواهد گرفت، گفت: تحریم صنعت نفت، مبادله ارز و موانع موجود برای انتقال کالاهای خریداری شده به داخل کشور از جمله مشکلاتی بود که موجب شد توسعه ی فاز های ۳۵ ماهه با تاخیر مواجه شود.

وی یادآور شد: زمانی وعده تکمیل فاز های پارس جنوبی در ۳۵ ماه داده شد که صنعت نفت کشور به این شدت مورد تحریم قرار نگرفته بود و بانک مرکزی تحریم نشده بود.

*** تکذیب توقف توسعه فاز های ۳۵ ماهه

زهیری توقف تزریق منابع مالی به برخی از فاز های پارس جنوبی را برای تکمیل توسعه فاز های ۱۲،۱۵،۱۶،۱۷ و ۱۸ تکذیب کرد و گفت: منابع متعدد برای تامین هزینه های مالی توسعه ی فاز های پارس جنوبی وجود دارد البته توسعه فاز ها اولویت دارد به طوری که فاز هایی که در مرز قرار گرفته اند به دلیل اهمیت آن در اولویت هستند.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس هرگونه توقف کار در فاز های در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی را رد کرد.

*** تولید نفت از پارس جنوبی منتظر شناور پالایشی

وی در مورد آخرین وضعیت برداشت نفت از میدان گازی پارس جنوبی گفت: در حال حاضر حفاری بخش A لایه نفتی تمام شده و عرشه ی آن آماده است که در صورت شناور پالایشی تولید نفت از این میدان آغاز می شود.

زهیری در مورد تهیه شناور FPSO نیز توضیح داد: طبق مذاکره با شرکت نفت فلات قاره قرار است یکی از شناورهای آنها را با تغییراتی برای برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آماده کنیم که شاید این تغییرات توسط متخصصان ایرانی انجام شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ نیز گفت: با توجه به این که این فاز از فاز های مهم و مرزی میدان پارس جنوبی است و مدت زیادی شرکت های اروپایی و بعد چینی ها در توسعه ی آن تعلل کردند، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است که یکی از آنها فسخ قرار داد با طرف چینی بود.

وی ادامه داد: ساخت جکت فاز ۱۱ به یکی از پیمانکاران فراساحل سفارش داده شد که این جکت تا خرداد ماه آماده خواهد شد و اولین شرکت حفاری که بتواند حفر چاه های این فاز را آغاز کند وارد توسعه ی این فاز خواهد شد.

به گفته زهیری علی رغم انتظار چینی ها حفاری چاه های فاز ۱۱ در نیمه اول امسال آغاز می شود.

*** تحقق کمتر از ۵۰ درصد بودجه پارس جنوبی

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این که از بودجه ۲۲ میلیارد ریال مصوب این شرکت در سال ۹۱ کمتر از ۱۰ میلیارد دلار آن محقق شد، اظهار کرد: با وجود این پیشرفت فاز های در حال توسعه بسیار بیشتر از حجم سرمایه گذاری ها بود به طوری که فاز ۱۲،۵. ۷ درصد، فاز ۱۳،۲۱.۵ درصد، فاز ۱۴،۱۳ درصد، فاز ۱۹،۲۶.۷ درصد، فاز ۲۱ و ۲۲،۱۱.۶، فاز ۲۲ تا ۲۴،۱۲ درصد پیشرفت داشته اند.

به گفته وی، پیشرفت فاز های ۱۵ و ۱۶،۷. ۳ و فاز ۱۷ و ۱۸،۱۵ درصد در سال گذشته بود.

زهیری یاد آور شد: در سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار کارسازی شده بود که به دلیل مشکلات جابه جایی تنها ۱۰ میلیارد دلار آن محقق شد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از تولیدی شدن فاز ۱۹ در ۹۳ خبر داد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات