بانک جهانی:

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود با پیش بینی بهتر شدن وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد رشد اقتصادی ایران که سال گذشته به منفی ۳ درصد رسیده بود طی سال جاری منفی ۱.۳ درصد خواهد شد.

  بانک جهانی در گزارشی از وضعیت اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا با عنوان « منا مانیتور» پیش بینی کرد رشد اقتصادی این منطقه در سال ۲۰۱۳ تقریبا نصف شود و به ۳.۸ درصد برسد.

بر اساس این گزارش سال ۲۰۱۲ سال پررونقی برای این منطقه بود و به ویژه تحت تاثیر ترقی اقتصادهای نفتی، رشد اقتصادی این منطقه به رقم غیرمنتظره ۶.۱ درصد رسید. در عین حال پیش بینی شده است این اقتصادها به پایداری و استقرار معمول در سال ۲۰۱۳ برسند و در نتیجه رشد اقتصادی منطقه در این سال به ۳.۸ درصد کاهش یابد.

بانک جهانی در بخشی از گزارش خود به ارائه آمار برآوردی خود از اقتصاد ایران پرداخته و پیش بینی کرده است اقتصاد ایران در سال جاری وضعیت بهتری نسبت به سال ۲۰۱۲ داشته باشد.

بر اساس این گزارش در حالی که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ به منفی ۳ درصد رسیده انتظار می رود در سال ۲۰۱۳ رشد منفی اقتصاد ایران کمتر شود و این رقم به منفی ۱.۳ درصد برسد. اقتصاد ایران در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۵.۹ درصد و ۱.۷ درصد رشد داشته است.

صندوق بین المللی پول نیز رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ را منفی ۱.۹ درصد اعلام و پیش بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۱۳ به منفی ۱.۳ درصد برسد.

بانک جهانی در ادامه گزارش پیش بینی کرده وضعیت تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۳ نیز نسبت به سال قبل بهتر شود و در حالی که تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۲ معادل منفی ۱.۸ درصد تولید ناخالص داخلی ایران بوده این رقم در سال ۲۰۱۳ به معادل منفی ۱.۲ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد.

در عین حال تراز مالی ایران که در سال ۲۰۱۲ معادل منفی ۵.۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده در سال ۲۰۱۳ به معادل منفی ۵.۸ درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش کشور لیبی که در اثر انقلاب مردم این کشور با افت شدید تولید نفت خود مواجه شده بود در سال ۲۰۱۲ رشد اقتصادی ۱۰۴.۵ درصدی را شاهد بود که بالاترین رشد اقتصادی در میان کشورهای منطقه محسوب می شود.

رشد اقتصادی سایر کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۲ عبارت است از: بحرین ۱.۸ درصد، کویت ۶.۶ درصد، عمان ۸ درصد، قطر ۶.۶ درصد، عربستان ۶.۸ درصد، امارات ۲.۳ درصد، یمن ۱ درصد، الجزایر ۲.۵ درصد، عراق ۸.۴ درصد، مصر ۲.۲ درصد، تونس ۳.۶ درصد، جیبوتی ۴.۸ درصد، اردن ۲.۸ درصد، لبنان ۱.۴ درصد، مراکش ۲.۷ درصد، و فلسطین ۵.۹ درصد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات