مصائب سدهای ۱۲ ساله لرستان تمامی ندارد

۱۰ و ۱۲ سالگی برای سدهای لرستان تازه زمان متولد شدن حساب می‌شود، این ماجرا بعد از ایوشان و مروک حالا برای حوضیان و کمندان تکرار شده، سدهایی که به دلایل مختلف همیشه دیر رسیده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، 21 خردادماه سال ۹۴ بود که معاون اجرایی رئیس‌جمهور به لرستان سفر کرد تا با حضورش کار آبگیری سد حوضیان آغاز شود، همان روز محمد شریعتمداری در جمع خبرنگاران از بهره‌برداری این سد تا پایان سال خبر داد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با یادآوری اینکه برنامه اساسی دولت تلاش در راستای رفع مشکلات مربوط به آب در کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش است در مورد تاریخ بهره‌برداری از حوضیان ابراز امیدواری کرد که آب پشت این سد به حدی برسد که بتوان سال ۹۴ کار بهره‌برداری کامل سد و شبکه‌ها را انجام داد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور همین‌طور در حرف‌هایش تأکید کرد که منابع اعتباری خوبی برای تکمیل این سد گذاشته‌شده است.

بعدازاین اظهارات بود که ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود.

از وعده‌های استاندار تا مدیرعامل آب منطقه‌ای

استاندار لرستان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان طی سال گذشته در چندین مصاحبه با خبرگزاری مهر از افتتاح سد حوضیان الیگودرز در ایام دهه فجر سال ۹۴ خبر داده بودند.

هوشنگ بازوند در خصوص افتتاح سد حوضیان الیگودرز به خبرنگار مهر، گفته بود: امسال با توجه به رشد اعتبارات استان به‌خصوص اعتبارات پروژه‌های حوزه آب سد حوضیان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین از آبگیری سد کمندان در این استان خبر داده و تاکید کرد که با توجه به رشد ۲۸ درصدی اعتبارات استان لرستان طی سال ۹۴ نسبت به سال گذشته امیدواریم تا پایان سال ۹۴ شاهد بهره‌برداری از دو سد حوضیان و کمندان در استان باشیم.

چند روز قبل از فرارسیدن ایام دهه فجر هم استاندار لرستان از روند اجرای سد حوضیان دیدن کرد و درحالی‌که خبرنگاران منتظر شنیدن خبر افتتاح سد حوضیان در روزهای آتی بودند مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این سد ظرف ۲۰ روز آینده یعنی چند روز بعد از اتمام ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.

دهه فجر به سرآمد و بهمن‌ماه جای خود را به اسفند داد ولی خبری از افتتاح سد حوضیان نشد تا اینکه استاندار لرستان در اواخر اسفندماه دوباره از افتتاح این سد تا پایان سال ۹۴ خبر داد ولی بااین‌وجود بازهم سد حوضیان به ایستگاه بهره‌برداری نرسید.

معاون رئیس‌جمهور نیامد، سد افتتاح نشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص علت افتتاح نشدن سد حوضیان اظهار داشت: این سد آماده بهره‌برداری بوده و قرار بود معاون اول رئیس‌جمهور برای افتتاح از آن به لرستان سفر کنند که به دلیل فرصت نداشتن ایشان زمان افتتاح پروژه به تعویق افتاد.

علی امید سیفی بابیان اینکه برای افتتاح یک سد باید حتماً رئیس‌جمهور یا معاون اول ایشان به همراه وزیر نیرو حضورداشته باشند، عنوان کرد: قرار بود سد حوضیان در اسفند سال گذشته بهره‌برداری شود که با تأخیر یک ماه در فروردین سال جاری افتتاح می‌شود.

وی افزود: سد حوضیان الیگودرز بعد از ۲۰ فروردین امسال با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه‌ای در آستانه ۱۲ سالگی

نام پروژه: سد حوضیان

سال شروع پروژه: ۱۳۸۳

عمر پروژه: ۱۲ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: آماده بهره‌برداری

محل احداث: الیگودرز

کاربری و اهمیت پروژه: کشاورزی - تأمین ۳۱.۲ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری سه هزار هکتار از اراضی پایین‌دست

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود اعتبار

کل اعتبار هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۱۲۰ میلیارد تومان

بنابراین گزارش، عملیات اجرایی سد حوضیان الیگودرز از سال ۸۳ آغازشده و هدف از اجرای آن تأمین آب سه هزار هکتار اراضی کشاورزی، تأمین آب صنعت شهرستان الیگودرز به میزان دو میلیون مترمکعب و ... بوده است.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان شبکه پایاب این سد ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبار هزینه شده برای اجرای آن۱۲۰ میلیارد تومان بوده که با بهره‌برداری از این سد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود.

ارتفاع این سد از بستر ۷۳ متر، طول تاج آن ۵۳۳ متر و عرض آن ۱۰ متر بوده و حجم ذخیره آب سد حوضیان الیگودرز ۳۲ میلیون مترمکعب است.

«کمندان» همچنان در کمند بی‌پولی

سد کمندان از دیگر سدهای استان لرستان نیز قرار بود در سال ۹۴ به مرحله آبگیری برسد ولی این امر نیز محقق نشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص علت آبگیری نشدن سد کمندان در سال گذشته به خبرنگار مهر گفت: علت افتتاح و آبگیری نشدن این سد در سال گذشته وجود مشکلات اعتباری بود.

سیفی میزان بدهی شرکت آب منطقه‌ای لرستان به پیمانکاران را بابت اجرای سد کمندان ۲۲ میلیارد تومان برشمرد و بیان داشت: به دلیل وجود مشکلات اعتباری برخی از کارگران فعال در این پروژه حدود هشت ماه حقوق معوقه دارند.

وی افزود: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در نیمه اول سال جاری سد کمندان آبگیری شود.

نام پروژه: سد کمندان

سال شروع پروژه: ۱۳۸۳

عمر پروژه: ۱۲ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۷۰ درصد

محل احداث: ازنا

اهمیت پروژه: تأمین آب شرب شهرستان‌های ازنا و الیگودرز و آبی کردن دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم منطقه

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود اعتبار

کل اعتبار هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۷۰ میلیارد تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۸۰ میلیارد تومان

بنابراین گزارش، سد کمندان یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۷ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۴ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز به حجم ۱۸ میلیون مترمکعب است، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب هفت هزار و ۳۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

استان پرباران و انتظار طولانی برای افتتاح سدهای کوچک

به‌هرروی، استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران و دارا بودن ۱۲ درصد آب‌های جاری کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است. پتانسیلی که ده‌ها سال است بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

بنابر آمار اعلام‌شده میلیاردها مترمکعب آب از استان لرستان خارج می‌شود که ۶۳ درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به‌طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج می‌شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون و دیگر سدهای استان خوزستان جمع می‌شود.

وضعیت خروج میلیاردها مترمکعب از استان لرستان در حالی است که مهار نشدن آب‌ها در استان لرستان موجب چالش جدی در حوزه صنعت، کشاورزی و آب شرب دریکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور شده است.

در این میان پروژه‌های سدسازی لرستان با نزدیک به ۱۰ سال قدمت از آغاز عملیات اجرایی کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند تا پس از بهره‌برداری از سدهای مروک و ایوشان همزمان با سالگرد ده‌ساله شدن آن‌ها طی سال گذشته، سد حوضیان امروز در آستانه تولد ۱۲ سالگی خود آماده بهره‌برداری شود و کمندان ۱۲ ساله نیز همچنان در حسرت بهره‌برداری چشم‌انتظار تأمین اعتبار باشدمنبع مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات