محمدرضا عارف

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص سرانه فتنه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم در دی ماه ۸۹ تاکید کردند سران فتنه آمریکا و انگلیس هستند اما باید موضوع فتنه در فضای مناسب کارشناسی شود و سهم گروه ها و افراد مختلف با نگاه به آینده مشخص شود اما تریبون نباید فقط در اختیار عده ای خاص باشد و امکانی برای رقیب نباشد.

محمدرضا عارف که به استان آذربایجان غربی کرده در جمع خبرنگاران و روزنامه نگاران محلی ارومیه ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری آتی بسیار مهم است و با توجه به نامگذاری امسال حتما قبول دارید که بزرگترین مصداق حماسه سیاسی انتخابات پیش رو است. بنابراین همه باید تلاش کنیم که انتخابات ما پرشور و فراگیر باشد که بتوان حرکتی جهشی و شجاعانه داشت که بتوانیم نام حماسه را بر آن بگذاریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تلاش ما در این مرحله این است که دوستانی که در انتخابات ۸۸ به دلایلی هزینه های غیر ضروری دادند بخشی از فعالین کشور را تشویق کنیم تا با عبور از گذشته و نگاه به آینده در صحنه بیایند.

وی گفت: بر این باوریم که استان آذربایجان غربی یکی از پایگاه های جریان اصلاح طلب کشور است و در انتخابات گذشته هم مردم استان همراهی خود را با جنبش اصلاحات نشان دادند و امیدواریم در این زمینه نیز در این دوره پیشتازی خود را نشان دهند.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص معضل دریاچه ارومیه تاکید کرد: دریاچه ارومیه ثروتی ملی است و اتفاقی که در چند سال اخیر افتاد، موجب نگرانی همه دلسوزان کشور شد. ما نمی گوییم، مساله دریاچه ارومیه فقط مربوط به این استان است بلکه این مساله مربوط به همه کشور است. اگر از این وضعیت نجات پیدا نکند. ادامه پیدا کند مهم ترین حطر را مساله زیست محیطی کشور به دنبال خواهد داشت. اگر این مسیر ادامه پیدا کند، وضعیت روشن است و چند استان منطقه به استان کویری تبدیل می شوند. بنابراین باید جلوی این فاجعه ملی گرفته شود. راهکارهای ضربتی که لازم است انجام شود نمی دانم چقدر جوابگو است اما بحث هایی است که احداث سدها و مهار آبها موجب این مساله شده است اما آنچه قطعی است اینکه وضعیت اکوسیستم منطقه در یک دهه گذشته و کاهش نزولات آسمانی بوده که باید راه حلی برای آن اندیشیده شود. امیدواریم با نگاهی علمی با این مساله به حفظ این دریاچه و دریاچه پریشان در استان فارس که مشکلی مشابه دارد، کمک کنیم.

وی همچنین در خصوص برنامه هایش برای شهرهای مرزی تصریح کرد: در دهه اول انقلاب، بعد از جنگ تحمیلی به دلیل مشکلاتی که ما در منطقه داشتیم نتوانستیم، روی نوار مرکزی پایه های پیشرفت را فراهم کنیم. برنامه ما در دستور کارمان بحث نوار مرزی است که با این رویکرد اولویت ما توسعه نوار مرزی است.

عارف در خصوص پتانسیل این استان نیز خاطرنشان کرد: ما از پتانسیل های استان آذربایجان تا کنون نتوانستیم درست استفاده کنیم. اگر از پتانسیل گردشگری اش استفاده کنیم می توانیم بحث اشتغال استان را حل کنیم. زمانی آذربایجان نرخ بیکاری اش یک رقمی بود اما الان متاسفانه حدود ۱۲ درصد رسیده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مساله کشاورزی استان نیز تصریح کرد: در بخش کشاورزی این استان پتانسیل خوبی دارد البته به شرطی که به صورت علمی این بخش را اداره کنیم. اگر ما بدون اینکه بخواهیم سطح کشت را کاهش دهیم آبیاری را به صورت علمی اداره کنیم می توانیم از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنیم. یکی از مشکلات دریاچه می گویند برداشت غیرعلمی از دریاچه است. اگر آبیاری را به صورت علمی دنبال کنیم می توانیم تولیدات را صادر کنیم.

وی با اشاره به وضعیت صنعت در این استان یادآور شد: در سال ۸۳ وقتی بحث پل دریاچه جدی شد مساله ای در راه آهن ایجاد شد. سازمان مدیریت با احداث همزمان جاده مخالف بود. برای نجات غرب کشور و کردستان باید این راه آهن احداث شود و ما جمع بندی مان این بود که با احداث این راه آهن یک گام به سمت صنعت می رویم. نمی دانم در چند سال گذشته روی این مساله کار شد یا نه اما اولویت ما احداث راه آهن ارومیه خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از مشاوران جوان در دولت گفت: ما نگاهمان به اداره کشور شایسته سالاری است و بنای ما بر این است که از افراد شایسته استفاده کنیم. ما به اعتقاد افراد در اجرای برنامه کار داریم. طرح ما این است که در کنار هیات مشاوران هیات منتقدان را هم تشکیل دهیم.

عارف در خصوص سوالی مبنی بر صلاحیت حضور خاتمی در انتخابات یادآور شد: چرا بایدشخصیت برجسته ای که عملکرد درخشانی داشته است و در طول انقلاب و پس از آن وفاداری اش را به امام و آرمانهایش نشان داده است رد صلاحیت شود؟ اگر جمعبندی آقای خاتمی این باشد که حضور یابد، من نگرانی ندارم اما شاید جمع بندی ایشان این باشد که به رهبری اصلاحات ادامه دهد و این جریان را جلو ببرد که به نظرم اهمیت این کار کمتر از ریاست جمهوری نخواهد بود.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا شما با واژه سران فتنه موافق هستید یا نه، اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم در دی ماه ۸۹ تاکید کردند سران فتنه آمریکا و انگلیس هستند. اما باید موضوع فتنه در فضای مناسب کارشناسی شود و سهم گروه ها و افراد مختلف با نگاه به آینده مشخص شود اما تریبون نباید فقط در اختیار عده ای خاص باشد و امکانی برای رقیب نباشد.

وی با اشاره به برخی مشکلات کشور یادآور شد: مشکل ما عقلانیت است. اگر عقلانیت بر همه امور حاکم بود کمتر مشکل داشتیم. اگر ما نگاهمان به یک روند کلی باشد و سعی کنیم بر اساس خرد جمعی کشور را اداره کنیم. خیلی از مسائل ما در بخش های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی و روابط بین الملل که با آن رو به رو هستیم الان رو به رو نبودیم و باید شعار ما باید حاکمیت و عقلانیت بر همه امور باشد.

عارف در خصوص برنامه هایش برای مبارزه با فساد اقتصادی تاکید کرد: ما برنامه کاملی در این زمینه داریم و برنامه ۵ ماده ای تدوین کردیم و رویکرد ما مشخص است که بخشی از آن شفاف سازی است یعنی مسیر اطلاعات را شفاف می کنیم. برگزاری مناقصه ها و رانتهایی که از این مسیر عده ای برخوردارند را حذف کنیم. همچنین برخی قوانین باید اصلاح شود البته من معتقدم نیاز به قانون جدید نداریم اما در عین حال برخی قوانین ما به دلیل ابهام زمینه فساد را فراهم می کنند. اگرچه ما نمی توانیم حتی فسادهای کوچک را کنار بگذاریماما باید با دانه درشت ها برخورد کنیم و اولویت ما مبارزه با فساد باید باشد.

وی در خصوص انرژی هسته ای تاکید کرد: ما موظفیم در همه مجامع از حقوق ملی و منافعمان محافظت و دفاع کنیم و با این فرض اعتقاد به تعامل با دنیا داریم. در تعامل با کشورها هم ببه حقوق خود و دیگران توجه داریم و نمی آییم خودمان را در موضع رهبری دنیا قرار دهیم و رهنمود به دنیا بدهیم در حالی که در حل مشکلات خودمان مانده ایم. ما مسئول چهاردیواری کشومان هستیم و باید از حقوق آن دفاع کنیم و در موضع ضعف مذاکره نخواهیم کرد. اگر در موضع ضعف مذاکره کنیم شرایطی به ما تحمیل خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص مواضعش نسبت به کشور فلسطین و لبنان، اظهار داشت: ما در چارچوب سیاست های کلی و دیپلماسی با دنیا کار می کنیم. فلسطین از شعارهای انقلاب ما بوده است. ملت مظلوم فلسطین آواره شده اند و به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی مساله فلسطین را دنبال خواهیم کرد. موضع ما این است که باید ساکنان فلسطین به سرزمین های خودشان برگردند و خودشان باید حکومت شان را تعیین کنند. اگر دنیا به این نتیجه برسد می شود به راحتی این مشکل را حل کرد. ما همه کشورها به جز اسرائیل را به رسمیت می شناسیم.

عارف در خصوص تعدد کاندیداها انتخاباتی تصریح کرد: ما کشوری هستیم که بیشترین انتخابات را داریم و می توانیم بگوییم که همه مسئولین کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند. بنابراین هیچ راه حلی جز داشتن احزاب فراگیر نداریم یعنی رویکرد کشور باید به سمت احزاب فراگیر باشند یعنی احزابی که قائل به فرد نباشند. اگر این رویکرد را دنبال کنیم دیگر گرفتاری تعدد کاندیدا را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تعدد کاندیدا امر بدی نیست. چون بعد از انتخابات ۸۸ بخشی از مردم بی انگیزه شدند و حضور کاندیداها با عقبه های مختلف می تواند، به حضور پر رنگتر مردم تا مرحله ثبت نام کمک کند. اما بعد از مرحله ثبت نام ما باید کمک کنیم که مردم به راحتی بتوانند انتخاب کنند. اگر تعداد کاندیداها از تعداد محدودی یشتر شود مردم در انتخاب یاری نمی شوند و فردی هم که رای حداقلی می آورد، انتخاب خواهد شد و هم نگاه دنیا به این رئیس جمهور نگاه حداقلی خواهد بود. بنابراین جریان های سیاسی با ائتلاف ها به مردم کمک کنند و من برای اجماع خوش بین هستمو توصیه ما این بود که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایانبه نتیجه برسند.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی در خصوص توهین سرمقاله روزنامه کیهان به خاتمی یادآور شد: مقاله کیهان مقاله بدی بود و نه رعایت اخلاق و نه رعایت جایگاه حقوقی شده بود. نویسنده خود را در جایگاه مدعی العموم قرار داده و قضاوت زشتی کرده بود. امیدواریم همه نویسندگان رعایت اخلاق را کنند. ما مدعی فرهنگ اصیل هستیم پس باید با توجه به عقبه فرهنگی عمل کنیم و کشور را به هم نزنیم. آقای خاتمی هم خدماتش بر همه آشکار است.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای اصل ۱۴ و ۱۵ قانون اساسی اظهار داشت: بحثی که در طول سال های گذشته داشتم، اجرای دقیق تمام اصول و بندهای قانون اساسی است و وقتی این را مطرح کردم نگاهم به قومیت ها و فرهنگ ها در مناطق مختلف کشوربود. ما باید زمینه رشد فرهنگ های بومی را فراهم کنیم. متاسفانه گاهی با دید تنگ نظرانه به این مساله نگاه می شود اما ما امیدواریم قانون به طور جدی دنبال شود.

وی در خصوص پرسشی مبنی بر مشکلات استان آذربایجان گفت: من آذربایجان را کل ایران می دانم و نمی تتوانیم بگوییم که آذربایجان یک اقلیت است. شما در کدام استان می روید که ۲۰ درصد آذری نبینید؟ متاسفانه به دلیل برخی از اشکالات این مساله سیاسی شده است
وی در پایان در خصوص مشکلات آذربایجان یادآور شد: کجای کشور است که مشکل نداشته باشد؟ تمام استان های کشور مشکل دارند. باید بتوانیم با اولویت قرار دادن مسائل اصلی، مشکلات را حل کنیم.

عارف در پایان در پاسخ در خصوص وضعیت مطبوعات در کشور خاطرنشان کرد: باید مطبوعات حمایت شوندو به نفع ماست که جریان آزاد اطلاع رسانی را حمایت و زمینه نقد را فراهم کنیم و اجازه دهیم رسانه ها در همه امور نقد کنند. اگرسیاست دولت و دستگاه های اجرایی نقد شود به نفع کشور است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات