کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه می توانیم از طریق مذاکره ضمن حفظ روابط مان با دنیا از انرژی هسته ای صیانت کنیم، گفت: رئیس جمهور آینده باید بر حفظ دستاورد انرژی هسته ای پایبند باشد.

علی اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در نشستی خبری که در محل سایت خبری مشرق برگزار شده بود با اشاره به شکل گیری موضوع بیداری اسلامی، گفت: ما سلسله نشست های بیداری اسلامی را از ۱۴ بهمن ۸۹ پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه آغاز کردیم.

وی افزود: ما یقین داریم که این حوادث نشات گرفته از بیداری اسلامی است هرچند برخی از انقلاب رنگی ها و اصحاب فتنه در داخل کشور احساس کردند که این حوادث هم شبیه فتنه است ولی به مرور که صدای الله اکبر و اذان بلند شد، فهمیدند که این انقلاب، بیداری اسلامی است.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی با اشاره به بیانیه پایانی اجلاس اخیر علما و بیداری اسلامی، متذکر شد: مطرح شدن موضوع سوریه در بیانیه پایانی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و ۴ بند از قطعنامه به موضوع فلسطین و قدس اختصاص دارد.

ولایتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره حمله تروریست های سوریه به مزار حجربن عدی سوال کرد، اظهار داشت: بسیار باعث تاسف است که قبر مرحوم شهید حجر بن عدی توسط تروریست ها تخریب شده است، ایشان از یاران وفادار و فداکار امیرالمومنین (ع) بودند و در راه دوستی اهل بیت به شهادت رسیدند و از افتخارات تاریخ اسلام و تشیع هستند.

وی افزود: این افراطی ها در حقیقت مزدورند یعنی از جانب عده ای که قصد فتنه دارند، پول می گیرند، اسلحه می گیرند که بروند آنجا را تخریب کنند، این افراد مزدورند، این موضوع از جانب همه امت اسلام محکوم است و اقدام تروریست ها در تخریب قبر حجربن عدی نشانه ضعف آنهاست و این اقدامات رشادت و شجاعت نمی خواهد بلکه آنان یک عده بز دلند و البته منفورتر از آنها کسانی هستند که به این تروریست ها پول می دهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره حضور خاتمی و هاشمی رفسنجانی در انتخابات سوال کرد، گفت: شورای نگهبان باید در این زمینه نظر دهد و بنده نظر خاصی راجع به کسی که کاندیدا شود یا نشود ندارم، بنده مرجع تشخیص نیستم اما شورای نگهبان بر سر مواضع اصولی خودش ایستاده است و بر مبنای اصول و سوابق اشخاص قضاوت می کند.

ولایتی ادامه داد: کاندیدای ریاست جمهوری باید جزء رجل مذهبی و سیاسی باشد و دارای سابقه خوب و بدون سوء سابقه سیاسی باشد، باید بتواند کشور را اداره کند اما در جمهوری اسلامی ایران این آزادی وجود دارد که هر کسی بتواند کاندیدا شود اما شورای نگهبان متناسب با صلاحیت و کارآیی افراد نظر خودش را اعلام می کند، ممکن است بنده نظری داشته باشم اما دلیلی ندارد آن را مطرح کنم.

علی اکبر ولایتی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره اظهارات پنجشنبه هفته گذشته وزیر اطلاعات که از نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ گفته بود، توضیح داد بنده هیچ وقت درباره نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ مطلبی بیان نکردم و خبری که قبلا در این زمینه از جانب بنده منتشر شده بود، نادرست بود، بنده چنین حرفی نزدم و این موضوع را کسانی نقل کردند که قصد خاصی داشتند، بنده قبلا دیدگاهم را راجع به هاشمی رفسنجانی اعلام کردم و باید بگویم بنده پاسخگوی مطالبی که آقای وزیر اطلاعات گفته است، نیستم. در این زمینه از خودشان سوال کنید و در این باره عرض دیگری ندارم.

ولایتی با اشاره به موضوع انرژی هسته ای نیز گفت: چرا همواره به دنبال سوالاتی هستیم که از آن بوی دعوا و جنگ بیرون می آید، بنیاد انرژی هسته ای از ابتدا غیرجنگی بودن، غیرنظامی بودن و صلح آمیز بودن دستاوردهای ما را تائید کرده که این موضوع بر اساس معاهده NPT حق مسلم ماست.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب هم بارها فتوایشان را مطرح کرده اند که ساختن و استفاده از سلاح هسته ای حرام است، تصریح کرد: ما این توانمندی را داریم که به یاری خداوند هم انرژی هسته ای را حفظ کنیم و هم روابطمان با دنیا را بهبود ببخشیم و این امتیاز ویژه ای است که دولت ما دارد، این موضوعات قابل مذاکره است و مذاکرات سیاسی و بین المللی زمان و درک خودش را می طلبد که بنده و همکاران ما این توان را در خودمان می بینیم که انرژی هسته ای را طوری پیش ببریم که از این دستاورد عظیم صیانت کنیم.

وی تاکید کرد: می شود از طریق مذاکره، کار را طوری پیش برد که هم روابطمان با دنیا را حفظ کنیم و هم از انرژی هسته ای صیانت کنیم.

علی اکبر ولایتی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب عظیم راسخ خودشان را که مدبرانه و حکیمانه است، در حفظ انرژی هسته ای اعلام کردند و کسی که می خواهد رئیس جمهور شود باید به این موضوع پایبند باشد، باید انرژی هسته ای را حفظ کند و رابطه را با دنیا بهبود ببخشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس که پرسید آیا نظرسنجی را به یک نهاد خاصی سپرده اید که انجام دهد یا خیر؟ توضیح داد هنوز نه، ما به عنوان اعضای ائتلاف پیشرفت، این تصمیم را خواهیم گرفت، چراکه موضوع نظرسنجی مسئله بسیار مهمی است و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسیم.

ولایتی در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره اینکه آقای هاشمی از لفظ بهار عربی بجای بیداری اسلامی استفاده می کردند، چیست گفت: ما هیچ تردیدی نداریم که بیداری اسلامی است چراکه بازگشت به ارزش های اسلامی و در واقع احیای اسلام مدنظر است و آنچه ما در مصر، لیبی، تونس، بحرین، یمن و عراق دیدیم که در مقابل صدام و آمریکایی ها مردم عراق ایستادند جز بازگشت به اسلام چیز دیگری نبود؛ آقای مالکی و جعفری از متدینین و پایبند به مبانی اسلامی هستند و مبنایشان حاکمیت اسلام است.



دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد: برگزاری اجلاس ها بین اقشار مختلف، شعرا، بانوان، اساتید، علما برای این است که به ایران بیایند و از این تریبون آزاد مطالب شان را بیان کنند.



وی بر همین اساس افزود: پذیرش دعوت برای شرکت در جلسه بیداری اسلامی از این موارد بود و آنها با این عنوان وارد ایران شدند و ما به عنوان بهار ایرانی کسی را دعوت نکردیم.



ولایتی در ادامه این سؤال که اگر کسی قبول نداشته باشد شما چه می گویید، گفت: ما دیگر نمی توانیم به کسی زور بگوییم.



عضو ائتلاف پیشرفت مبنی بر سؤالی اولویت های شما برای اداره کشور چیست، افزود: ما برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام داده ایم؛ که تقسیم بندی به لحاظ زمان بندی و اولویت بندی همه موارد را در دستور کار قرار داریم، بیکاری، تورم، عدم ثبات قیمت ها و کمبود برخی از اجناس و همچنین عدم اعتماد برای سرمایه گذاری داخلی از مسائل مهم است که احتیاج به برنامه های بلند مدت و میان مدت دارد.



عضو ائتلاف پیشرفت باید ثبات در قیمت ها ایجاد و تورم را تا جایی که میسر است، مهار کرد، افزود: وقتی پول دست مردم بوده و کالا کم باشد، قیمت کالا بالا می رود و در واقع باید کالای موردنیاز مردم را در بازار تأمین کرد.



وی با تاکید بر اینکه رساندن اجناس مورد نیاز کارمندان و کارگران را می توان ظرف مدت چند هفته تنظیم کرد، یادآور شد: در این صورت می توان جلوی پیشرفت افسار گسیخته گرانی را گرفت؛ ما دوره جنگ را دیده ایم و این کار غیرممکنی نیست و برنامه ریزی این مسائل برای یک دولت مسلم قابل اجراست.



دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تاکید بر اینکه دو فاکتور مهم در کار اقتصادی اول تقویت تولید و دوم واگذاری کار تولیدی به مردم است، گفت: مطابق اصل ۴۴ باید اغلب این تصدی گری ها واگذار می شد که این کار صورت نگرفته است؛ راهکار دولت مشخص است اما یک دولت باید تصمیم خود را بگیرد هر کس داعیه کاندیداتوری دارد اول تکلیفش را مشخص کند.



ولایتی با تاکید بر اقتصاد تولیدی به جای اقتصاد توزیعی و مصرفی گفت: باید شرکت ها و کارخانه های تولیدی و کانون های اقتصادی در هر شکلی به مردم واگذار شود.



وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعضای کابینه خود را چه زمانی اعلام می کنید، افزود: اینگونه نیست، ما هرکس را که معرفی کردیم حتماً وزیر اقتصاد می شود بلکه منظور تیم اقتصادی و فرهنگی است و ممکن است سمت خاصی داشته باشد یا نه یا اینکه در مجموعه رایزنی های آینده باشد؛ و اینکه کابینه ۲۴ نفری را اعلام کنیم وعده بدون پشتوانه ای است؛ همکاران ما در حوزه های مختلف اعلام می کنیم و این خیلی دیر نیست.



ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران در کنار سوریه است یا اینکه سوریه تنها خواهد ماند، گفت: حتما سوریه تنها نیست و هیچوقت ایران سوریه را تنها نگذاشته است؛ اگر تعریف ما از کنار یکدیگر بودن این است که ایران، سوریه، عراق و لبنان در کنار یکدیگر بجنگند کسی دنبال این نیست و دولت سوریه نیز چنین توقعی ندارد، اما بنده از نزدیک نیز شاهد بودم که در طی ۳۰ و چند سال گذشته از هیچ کمکی دریغ نکرده و خود سوری ها هم می دانند که در مسائلی که داشتند آنها را تنها نمی گذاریم و گزافه نیست که اگر کمک دوستان سوریه به دولت و مردم سوریه نبود مقاومتش تاکنون که دو سال از بحران آن می گذرد نمی توانست ادامه یابد چرا که آمریکا، اسرائیل و مرتجعان همه دست به دست یکدیگر داده اند تا حکم بشار اسد را ساقط کنند و اگر کمک دوستان سوریه نبود تاکنون موفق شده بودند.



وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین نقاط قوت و ضعف در روابط بین المللی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: قبل از انجام کار باید فکر و سپس تدبیر کرد و بعد از تدبیر حتما باید مشورت کارشناسانه صورت گیرد و برنامه ریزی هدفمند بوجود آید و در این صورت در سیاست خارجی توفیقات خوبی بدست خواهیم آورد چرا که ما این را انجام دادیم و محقق شد و ما در طول انقلاب مسائل مختلف در حوزه سیاست خارجی داشتیم که به صورت احسن حل شد.



عضو ائتلاف پیشرفت همچنین خاطرنشان کرد: شاه بیت برنامه توازن روابط ما با دنیا و تلاش در جهت برقراری روابط همه جانبه تجاری، اقتصادی، صنعتی با دیگر کشورها و در سایه آن پیشبرد اهداف اقتصادی بر اساس چشم انداز ۲۰ ساله است.



ولایتی همچنین گفت: تعدد همسایگان برای ما تهدید و فرصت است که می تواند بسیار به نفع ایران باشد اما روابط ما با همه کشورها باید بر اساس تدبیر باشد منهای اسرائیل که اصلا جزء حکومت ها نیست.

علی اکبر ولایتی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری با تاکید بر اینکه نظر سنجی ملاک معتبری است به شرط اینکه به صورت علمی و با تصمیم ائتلاف پیشرفت انجام شود، گفت: کسب نظر علما و فرهیختگان نیز موضوع بسیار مهمی است که باید به آن هم توجه شود، دیدگاه های مراجع دینی و علمی یا جامعه مدرسین و جامعه روحانیت بسیار موثر است، نظرسنجی مقبولیت را نشان می دهد در عین حال دیدگاه های علمای اسلام که برای اسلام تلاش و کوشش کرده اند و تاکنون هم در کنار این انقلاب ایستادند، موضوع بسیار مهمی است و نقش بسیار مهمی در حمایت از حکومت جمهوری اسلامی ایران دارند.



وی افزود: بنده در مجالس هشتم و نهم، از کسانی بودم که مشارکت فعالی در تشکیل گروه ۵+۶ و ۷+۸ داشتم و آن زمان هم نظر لما در این زمینه نقشی اساسی داشت، نظر سنجی یک فاکتور بسیار مهم است اما فقط آن ملاک نیست بلکه کسب نظر علما هم امر بسیار مهمی است.



این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره روابط کشورمان با همسایگان و کشورهای عربی نیز گفت: بنای ما بر این است که روابطمان با کشورهای همسایه و عربی را گسترش دهیم و اگر مشکلی هست آن را حل و ترمیم کنیم، حتماً باید با کشورهای عربی روابط نزدیکی داشته باشیم و اگر تنشی هست، باید با تدبیر حل شود.



وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید آقای هاشمی گفته است سر جنگ با اسرائیل نداریم، آیا شما با این اظهار نظر موافقید یا نه؟ ، گفت: ائتلاف پیشرفت بر این صفت شناخته شده است که تابع نظرات مقام معظم رهبری هستیم.



وی افزود: تجربه در روابط سیاسی و بین المللی بسیار مهم است و رابطه بین کشورها رابطه بین آدم هاست و برای ایجاد تفاهم باید یک زبان مشترک پیدا کرد و این زبان مشترک اگر نباشد، رابطه طبق یک اساس درست شکل نمی گیرد.



ولایتی با تاکید بر اینکه رابطه بین کشورها بسیار زمان می برد تا شکل گیرد و ساخته شود اما تخریب آن زمان زیادی نمی برد گفت: از این رو کلماتی که دیپلمات ها به کار می برند و مصاحبه ها و سخنرانی های آنان بسیار مهم است و باید دیپلمات ها این ملاحظات را داشته باشند، ممکن است زحمات چند ساله کار سیاسی با یک کشور، با یک کلمه بی جا خراب شود، ایجاد روابط بین کشورها یک کار مینیاتوری است و ذره ذره کنار هم می گذاریم تا شکل گیرد بنابراین ظرافت کار سیاست خارجی از هر کاری بیشتر است.



ولایتی همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۶۰ که به وزارت خارجه رفتم، در واقع یک مخروبه تحویل گرفتیم اما بالاخره وزارت خارجه ساخته شد و این تجربه بسیار آموزنده ای است و باید بگویم که راهمان در این باره روشن است.



علی اکبر ولایتی ادامه داد: ما حتماً باید در همه کارها، امور را با جدیت و تحمل و تدبیر پیش ببریم، امروز اولین بار نیست که تحریم می شویم و از ابتدای انقلاب تحریم بودیم اما بالاخره راه های دور زدن تحریم ها را یاد گرفتیم، یک زمانی کشورها حاضر نبودند حتی یک فشنگ در زمان جنگ به ما کمک کنند اما توانستیم با یک تدبیر درست در روابط خارجی، به دوستانمان در حوزه دفاعی کمک کنیم که واقعاً معجزه خلق کرده اند.



ولایتی در خاتمه متذکر شد: ما زمینه های سیاسی این موضوع را در اوایل انقلاب ایجاد کردیم، تحریم موثر است اما اگر تدبیر باشد کارایی تحریم کمتر است، آثار این تحریم ها را می شود کمتر کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات