معاون وزیرخارجه برخلاف ذوق زدگی شرم آور نشریات زنجیره ای اعلام کرد، ادعای آزادسازی بخشی از اموال ایران از سوی آمریکا فاقد سندیت است. ضمن اینکه ایران در ازای آزادی اموال بلوکه شده خود امتیاز نمی دهد.

به گزارش افکارنیوز، مجید تخت روانچی عضو هیئت مذاکره کننده ایرانی درباره ادعای آزادی دارایی های مسدود شده ایران از سوی آمریکا که با ذوق زدگی تمام تبدیل به تیتر یک رسانه ها و نشریات زنجیره ای شده بود، به ایسنا گفت: «ما هم این موضوع را صرفا از طریق رسانه ها دیده و شنیده ایم» البته من این برداشت را ندارم که موضوع مربوط به دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا برای بیش از ۳۰ سال گذشته است. برداشت من از این اخبار این است که دارایی های ایران در آمریکا که به دلیل تحریم ها (اخیر) مسدود شده اند، آزاد شود.

روانچی با تاکید بر این که نمی توان به این گزارش ها و اخبار چندان توجه کرد، افزود: این اخبار هیچ منبع روشنی ندارد و نمی تواند ملاک عمل قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات با آمریکا در نیویورک یا ژنو دراین باره بحثی صورت گرفته است؟

گفت: ما در این زمینه با آنها (آمریکایی ها) گفت وگویی نداشتیم، اگر آنها پیشنهاد و بحثی دارند باید به طور مستقیم به دولت ایران منتقل کنند. نمی شود از طریق مصاحبه یا روزنامه ها بخواهند پیغام دهند.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «یک مقام آمریکایی» فاقد نام مدعی شده بود که آمریکا آماده است امکان دسترسی ایران به بخشی از اموال بلوکه شده خود را «بررسی کند» ! چندان که پیداست اولاً منبع ادعا معلوم نیست. ثانیاً صرفاً آمادگی برای بررسی یک احتمال اشاره شده و ثالثاً بخشی از اموال است. این در حالی است که مقامات آمریکایی و غربی شناخته شده، بارها حتی امضاها و تعهدات کتبی خود در توافقات جهانی را نقض کرده و زیر پا نهاده اند. با این وجود برخی روزنامه ها، مانند شرق، اعتماد، بهار و… ذوق زدگی قابل تأملی در قبال خبر نیویورک تایمز نشان دادند.

روانچی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره موضع ایران در قبال این رویکرد که گفته می شود آمریکا تلاش می کند به جای صحبت در مورد تحریم ها، دارایی های مسدود شده ایران تحت تأثیر تحریم ها را آزاد کند در حالی که انتظار دارد ایران در قبال آن در بحث هسته ای اش شفاف سازی کند؟ گفت: چنین مطلبی مطرح نشده و صرفاً گمانه زنی رسانه ای است که هدف آن روشن نیست. اما هر زمان که پیشنهادی به ما داده شود، آن را بررسی می کنیم. تأکید کرده ایم تحریم ها را قبول نداریم و آن را غیرقانونی می دانیم. این که ما پولی خارج از کشور داریم، متعلق به مردم ایران است و آمریکایی ها به طور غیرقانونی به کشورهای دیگر فشار می آورند که پول های ایران در آن کشورها به داخل منتقل نشود.

وی تأکید کرد: ما هیچ شرط و شروطی مبنی بر این که این دارایی ها آزاد شود و ما جای دیگری امتیاز دهیم را نمی پذیریم. اصلاً این موضوع پذیرفتنی نیست. این دارایی ها به صورت غیرقانونی مسدود شده اند و اگر بخواهد درباره آن شرط و شروط گذاشته شود ما آن را نمی پذیریم.

شایان ذکر است نشریات زنجیره ای هماهنگ با منطق استکباری آمریکا به گونه ای عمل می کنند و می نویسند که ملت ایران باید از حقوق مسلم خود بگذرد تا آمریکایی ها وعده بدهند که بخش کوچکی از همان حقوق تضییع شده را به عنوان امتیاز و به شکلی گران به خود ملت و دولت ایران بفروشند! سالها پیش روزنامه زنجیره ای شرق در تحلیلی شرم آور ادعا کرد؛ چون ایران تقوای اتمی ندارد، غربی ها نمی توانند اجازه دسترسی به فناوری هسته ای را بدهند!
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات