عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان با اشاره به برخی از برنامه های اقتصادی خود گفت: بنده همه سیاست های هاشمی را قبول نداشتم و دو بار استعفا نوشتم و نتیجه آن رسیدگی به نیازهای کالایی مردم و کم شدن نوسانات بود.

یحیی آل اسحاق عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان با حضور در دانشکده علامه طباطبایی به بیان برنامه های اقتصادی خود پرداخت.

وی با بیان اینکه اقتصاد دولت و ملت راهکار مورد نظر من در اقتصاد است، گفت: در پدیده های اقتصادی با مقوله سیاستگذاری و تصمیم سازی مواجه هستیم که دولت باید وظیفه حاکمیتی خود ماند سیاستگذاری، هدایت و نظارت را پیگیری کند و سایر امور در دست مردم است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات افزود: در دنیا برخی معتقد بودند که اقتصاد باید به شکل آزاد باشد اما در آمریکا که چنین نگاهی حاکم بود، برخی از امور به دولت واگذار شد و شاهد دخالت دولت در اقتصاد بودیم.

آل اسحاق افزود: براساس اصول حاکم بر اصل ۴۴ و برنامه پنجم که به تایید رهبری رسیده است، می توان اقتصاد را مدیریت کرد و وظیفه دولت تنها در ۴ حوزه در اقتصاد خلاصه می شود.

وی ادامه داد: نمی توان اقتصاد را صددرصد دولتی کرد اما وظیفه دولت نظارت بر بخش تولید است و البته نمی توان همه چیز را صددرصد در اختیار بازار قرار داد و بازار را در این مقوله تعیین کننده دانست.

عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان تأکید کرد: معتقد به راهکاری بینابین دولت و اقتصادآزاد هستم و به نظرم اقتصاد دولت و ملت راهکار مناسبی در این مقوله به نظر می رسد.

وی در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

آل اسحاق در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما عضو کابینه آقای هاشمی بودید، پس شما مانند وی به اقتصاد لیبرال معتقد بودید و در راستای انجام آن سیاست ها بودید، گفت: بنده عضو دولت هاشمی بودم اما همه سیاست های او را قبول نداشتم و در آن دولت دیدگاه های مختلفی وجود داشت و بنده نیز دیدگاه خودم را داشتم.

وی افزود: در دولت آقای هاشمی این دیدگاه حاکم بود که پس از وقوع جنگ باید سرمایه های کشور را باید به سمت سرمایه گذاری حرکت داد و ما باید در راستای بخش درآمدی کشور حرکت کنیم و نتیجه آن شکاف طبقاتی بود، البته آقای هاشمی این مسیر را از روی حسن نیت و در جهت رسیدن به هدف توسعه دهی در کشور پیش برد همانگونه که دولت نهم و دهم تلاش کرد برای کم کردن فاصله طبقاتی اقتصاد توزیعی را در دستور کار خود قرار دهد و درآمدها را بین مردم توزیع کند که این نگاه باعث ندیدن تولید و اشتغال در این مسیر شد.

آل اسحاق افزود: بنده همه سیاست های هاشمی را قبول نداشتم و دو بار استعفا نوشتم و نتیجه آن رسیدگی به نیازهای کالایی مردم و کم شدن نوسانات بود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از نگاه تقسیم بندی شده به افراد افزود: اینکه افراد را در رنگ های مختلف تقسیم بندی کنیم و بگوییم که این شخص چون در فلان سازمان یا فلان دولت بوده است، مشخصا چنین دیدگاه را دارد، درست نیست زیرا مسائل کشور ما حزبی نیست.

عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان افزود: کسانی که در چارچوب نظام هستند و به رهبر و ولایت اعتقاد دارند را باید همواره در درون نظام حفظ کرد نه اینکه زمینه خروج آنها را عمدا فراهم ساخت.

آل اسحاق ادامه داد: به نظرم فتنه تمام شد و در آن مسیر ضدانقلاب و دشمنان دنبال بهره گیری از آن فضا بودند که مقامات امنیتی وارد کار شدند و نباید فضایی را ایجاد کرد که به دنبال تنش در کشور باشیم زیرا چنین نگاهی باعث کنار گذاشتن سرمایه های اجتماعی که مهمترین سرمایه ماست، می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از عظیم ترین سرمایه ما نیروی انسانی است که با این نوع نگاه باعث می شویم خود را از بخش مهمی از آنها محروم کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شما عضو دولت هاشمی بودید اما معتقدید که با دیدگاه مخالف در دولت لیبرال فعالیت و سیاستگذاری می کردید اما این دو مقوله با هم سازگار به نظر نمی رسد، پاسخ داد: به نظرم این نوع برخورد جامع نیست. من در دولت هاشمی بودم اما با دیدگاه های خودم معتقدم برخورد سیاسی با مسائل تخصصی کردن حلال مشکلات نیست.

آل اسحاق افزود: یکی از مشکلات ما این است که همه چیز را با متر سیاسی متر می کنیم اما مقوله فرهنگ، اقتصاد، اجتماعی و دیگر با یکدیگر متفاوتند و نمی توان با متر سیاست آنها را اندازه گیری کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط امروز و نقاط قوت و ضعف دولت دهم اظهار داشت: به نظرم ما امروز در فضای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یکسری نقاط قوتی داریم که بخشی از آن به دلیل عملکرد دولت های بعد از انقلاب است و بخش دیگری از آن به دلیل عملکرد دولت دهم است، چالش هایی نیز در کشور داریم که به نظر دولت آینده باید برای این چالش ها برنامه عملی ارائه دهد.

آل اسحاق با بیان اینکه در مقوله اقتصادی با چند چالش روبرو هستیم، افزود: بیکاری، اشتغال، تورم، رشد اقتصادی، نظام ارزی متلاطم، تداخل سیاست های پولی و مالی و چگونگی دیپلماسی اقتصادی در روابط بین الملل نیز از مهمترین چالش های ما در مقوله اقتصادی است.

وی تاکید کرد: معیشت مردم دچار مشکل شده و در حوزه اقتصادی وابستگی ما در حال افزایش است.

آل اسحاق در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه های خود در سیاست خارجی نیز گفت: معتقدم آرمان های ما جزو منافع ملی ماست و باید در سیاست خارجه خطوط قرمز را رعایت کرد و برای آنها حساسیت به خرج داد زیرا آینده جهان و ادامه آن از جنس اعتقادات ما خواهد بود و ما معتقدیم بسترساز آن در جهان هستیم.

وی با بیان اینکه رهبری و شورای عالی امنیت ملی مسائل حاکم بر مسائل بین المللی ما را مشخص می کنند، ادامه داد: رئیس جمهور به مانند مدیرعامل یک شرکت است و باید در چارچوب و اصولی که برایش تعیین شده است، تدبیر و مدیریت انجام دهد.

وی افزود: در بخش مسائل خارجی امروز درگیر برخی از این مسائل هستیم که باید برای آنها برنامه داشته باشیم و مسائل هسته ای خود را با حفظ حق قانونی مردم ایران پیگیری کنیم.

آل اسحاق درباره قانون هدفمندی یارانه ها گفت: این قانون اقدام بسیار شایسته دولت بود و تابوی عدم امکان را شکست البته بین آنچه عمل شد و چیزی که باید انجام می شد، اختلافی وجود دارد زیرا قرار بود درآمد کشور از طریق یارانه ها به سمت تولید حرکت کند که اینگونه نشد و باید آن را اصلاح شده ادامه داد.

عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های خود برای از بین بردن تورم نیز گفت: تورم علل مختلفی دارد که افزایش نقدینگی یکی از آن دلایل است و دولت آینده برای آن راهکارهایی را ارائه دهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اقتصاد ما بانک محور است و باید تحولات نظام بانکی را به سمت تولید پیش ببریم زیرا افزایش تولید می تواند تورم ما را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر تورم جزو ۳ کشور اول جهان هستیم، تصریح کرد: وضعیت ویژه ای در این مقوله داریم اما این به این معنی نیست که نمی توان آن را ترمیم کرد و باید با راهکارهایی تورم را کنترل کرد.

آل اسحاق با بیان اینکه کنترل تورم با به کار گیری مجموعه پازل هایی است، تصریح کرد: باید نیازهای ضروری مردم مانند تغذیه، سلامت و… آنها را با برنامه هایی با سیاست های وضع شده در ۶ ماه اول دولت تا حدودی حل کرد و در نهایت برای آن برنامه درازمدتی پیش بینی کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات