کارشناس و مربی فوتبال درباره سطح فنی، استقبال تماشاگران، معرفی پدیده و نظم لیگ ۹۲ – ۹۱ توضیحاتی را بیان کرد.

  محمود یاوری در ارزیابی اش از سطح فنی مسابقه های لیگ برتر ۹۲ – ۹۱ توضیح داد: ما سطح فنی لیگ را باید بر اساس نتایج تیم ملی ارزیابی کنیم چون این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. ما چون در رده ملی موفق نبودیم، نمی توانیم بگوییم لیگ مان هم سطح بالایی داشت. مسابقه ها به دلیل تعطیلی های زیاد و بی وقفه از حالت پرفشار خارج شد و این توقف های بی مورد کیفیت بازی ها را پایین آورد. در چنین وضعی طبیعی است که تیم ملی هم خوراک خوبی از لیگ نمی گیرد. ما می دیدیم که کی روش مجبور شد از ایرانی های خارج از کشور استفاده کند و تمام این ها نشانگر نبود لیگی پویا و پیوسته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نزدیکی تیم ها در بالا و پایین جدول نشان از سطح فنی بالای لیگ نیست، گفت: نزدیکی امتیازها تنها حساسیت است و به مسائل فنی ربطی ندارد. هرچند تعدادی از بازی های لیگ از سطح فنی بالایی برخوردار بود اما بقیه تیم ها به خاطر حساسیت دیدار هایشان بسته بازی می کردند و تاکتیک روشنی نداشتند. بیشتر تیم ها منتظر اشتباه حریف بودند و تمام این نقص ها به خاطر این بود که هیچ تیمی کامل بسته نشد. یک تیم مهاجم های خوب داشت اما مدافع مناسب نگرفت، یک تیم گلر باکیفیت داشت اما هافبک خلاق جذب نکرد و به همین شکل هیچ تیمی خوب بسته نشد و تمام لیگ در استرس می گذشت.

مربی باسابقه فوتبال همچنین درباره استقبال تماشاگران در این فصل افزود: تماشاگر تشنه بازی است اما ما می دیدیم که هواداران برخی تیم های پرطرفدار در مقطعی از لیگ قهر می کردند و حمایت هایشان پیوسته نبود. اگر تماشاگران مثل تماشاگر گهری که با عشق و علاقه تیمش را تشویق می کرد به ورزشگاه می آمدند جذابیت لیگ بیشتر می شد. مردم دورود نمونه بارز تماشاگر بافرهنگ هستند که کاری به برد و باخت تیم شان نداشتند. ما مثال دیگری به جز این هواداران نمی توانیم بزنیم. گهری ها در همین بازی آخرشان مقابل آلومینیوم با وجود اینکه تیم شان باخت اما در ورزشگاه به تشویق گهر پرداختند. تیمی مثل گهر با این همه تماشاگر مشتاق دیگر پیدا نخواهد شد. در کل، لیگ ما از نظر فرهنگی پایین بود. من به هواداران توهین نمی کنم اما بعضی تماشاگرها می خواستند تیم شان به هر وسیله ای که شده پیروز میدان باشد. این در حالی است که گهری ها تشنه بازی بودند. اما بعضی تیم ها تشنه پیروزی. اگر هم غیر از این می شد با تهدید و دست بردن به هر کاری می خواستند جلوی باخت تیم شان را بگیرند.

یاوری در ادامه نیز در پاسخ به این پرسش که آیا لیگ ۹۲ – ۹۱ توانست در معرفی پدیده موفق باشد، به ایسنا گفت: در حالی که بازی ها بی کیفیت بود اما پدیده زیادی داشتیم. جوانان و نوجوانان زیادی در صحنه بین المللی برای تیم ملی بازی کردند. بازیکنانی مثل فرشید اسماعیلی که در فجر شاگردم است تنها ۱۷ سال دارد و ما باید به چنین بازیکنانی فرصت بیشتری بدهیم. بازیکنانی مثل جهانبخش در داماش، مسلمان و صادقی در ذوب آهن، جهان عالیان در سپاهان، لک در صبا و شهدادنژاد جزو پدیده های فوتبال ما بودند. این در حالی است که بعضی تیم ها اصلا از بازیکن جوان استفاده نمی کردند.

مربی سابق تیم ملی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای بهبود مسابقه های لیگ از فصل آینده برای برگزار کنندگان این مسابقه ها دارد گفت: تنها پیشنهادم این است که وقفه بین مسابقه ها طولانی و با تعداد زیاد نباشد. کشورهای دیگری هم چنین بازی هایی را برگزار می کنند و ما باید از آن ها الگو بگیریم. همه چیز این کشورها که بد نیست. در آلمان، اسپانیا، پرتغال و فرانسه بهترین برنامه ریزی ها صورت می گیرد. مثلا چلسی سه بازی در هفته انجام می دهد. من این حرف ها را می گویم و مسئولان دوباره بهانه می آورند که فوتبال ما با کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیست اما ما نسبت به خودمان باید قیاس کنیم. این در حالی است که ما خودمان را با کشورهای در حال توسعه هم نمی توانیم قیاس کنیم. پتانسیل بازیکنی و ایجاد امکانات مان بسیار بالاست اما بالقوه است و نمی خواهیم بالفعلش کنیم. پول برای هزینه کردن زیاد است اما می بینیم که ساخت ورزشگاه نقش جهان چندین سال طول کشیده است چرا این ورزشگاه را تاسیس نمی کنند. استادیوم آزادی در حال ویران شدن است. من یک زمانی مشاور شهردار تهران بودم و در آن موقع مامور شدم که هزینه های مربوط به ورزشگاه آزادی را برآورد کنم بعد از برآورد هزینه ها دیدیم که ۲ میلیارد برای ترمیم و یک میلیارد هم برای هزینه های عادی اش نیاز است اما آن موقع چنین هزینه ای را نکردند و می بینیم که اولین ورزشگاه استاندارد ایران روز به روز در حال نابودی است. اگر در اروپا چنین ورزشگاهی داشتند، مدام به آن رسیدگی می کردند. شما ورزشگاه ومبلی لندن را ببینید که چند روزه ترمیمش کرده اند. اصلا در کشورهای اروپایی اجازه نمی دهند که ورزشگاه هایی مثل نوکمپ و سانتیاگو برنابئو خراب شود اما ما اینجا پیشگیری نمی کنیم و وقتی خراب شد می گوییم نمی توانیم درستش کنیم.

سرمربی فجر درباره وضعیت تیمش در جدول رده بندی مسابقه های لیگ نیز تصریح کرد: خدا را شکر خودمان را از بقیه تیم ها جدا کردیم و فجر با تنها ۲ و نیم میلیارد هزینه در لیگ می ماند. این در حالی است که تیم های دیگری که ۱۰ تا ۲۰ میلیارد هزینه کرده اند مشکل دارند اما کل هزینه ما شاید کمتر از هزینه یک تیم دسته یک یا دویی باشد. بازیکنان ما چنان شهامتی به خرج دادند و تماشاگران هم آنقدر خوب حمایت کردند که فجر در مقاطعی حتی صدرنشین شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات