وقتی سلامتی قربانی غذاهای آماده می شود؛

این روزها در هر خیابان چند فست فود وجود دارد، فست فودهایی با چاشنی سرطان که انواع بیماری های مختلف در هیاهوی غذاهای آماده نهفته است و غذاهای اصلی ایرانی به فراموشی سپرده می شوند.

به گزارش لرستان خبر، در روزگاری عطر غذاهای سنتی و اصیل همه فضای خانه را پُر می کرد، غذاهایی که طعم بی نظیری داشتند، آن زمان این همه غذاهای آماده و فست فود نبود و غذاهای ایرانی بر سر سفره ها جایگاه خاصی داشتند.

 

 اما مدتی است غذاهای ایرانی و اصیل آرام آرام فراموش شده و جای خود را به فست فودهایی می دهند که عامل مهم و اساسی انواع بیماریها و سرطان هستند، انواع سوسیس و کالباس، پیتزا، ساندویچ و سایر محصولاتی که کمتر از چند دقیقه حاضر می شوند.

 

 شاید این روزها به دلیل مشغله های کاری فرصتی برای آشپزی و زمان گذاشتن برای پخت انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و سنتی نداشته باشیم و سلامتی قربانی غذاهایی می شود که فقط برای رفع گرسنگی تهیه می کنیم.

 

Image result for ‫فراموشی سفره ایرانی‬‎

 با گشتی در شهر می توان افزایش رو به رشد فست فودها را مشاهده کرد و متقاضیان زیادی که علاقه مندانه این غذاهای فوری و آماده را خریداری می کنند، آنقدر این فست فودها در شهر زیاد شده که رستوران های سنتی با غذاهای اصیل ایرانی در لابه لای این همه فست فود گُم شده است.

 

 البته در بسیاری از رستوران ها نیز غذاهای فرهنگی و آماده برای خود جایی دارند، اما متاسفانه غذاهای آماده به دلیل چربی و نمک بالا منشا بسیاری از بیماریها هستند و سرطانزایی بودن آنها بارها بیان شده است.

 

 این روزها نسل جوان با آبگوشت، دل و جگر، انواع آش های مختلف و خوراک های سنتی میانه خوبی ندارند و در هر فرصتی تهیه ساندویچ و غذاهای آماده را در اولویت قرار می دهند.

 

 در شهرستان بروجرد غذاهای سنتی زیادی مانند آش ماسوا، دوغ، ترخینه و انواع پلوخورش ها و دلمه هایی وجود دارد که هر کدام دارای مزه و عطربی نظیری هستند اما نسل امروز رغبتی به خوردن این غذاها ندارند و خوردن یک ساندیوچ و پیتزا را به این غذاها ترجیح می دهند.

 

Image result for ‫فست فود‬‎

 طی سالهای اخیر ذائقه و سلیقه مردم بسیار تغییر کرده به طوری که بر روی یک سفره میهمانی ردپای غذاهای فرهنگی دیده می شود و در تزیین سفره هایمان از ژله با طعم و رنگ های مختلف استفاده می کنیم و نوشیدنی های مضر مانند نوشابه در میان سفره خودنمایی می کند.

 

 "فریدون گودرزی" مسئول بهداشت شبکه بهداشت و درمان بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: عمده مرگ و میر در کشور به دلیل بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماریهای تنفسی است که بروز این بیماریها با تغذیه ارتباط زیادی دارد.

 

 وی به طرح بسیج ملی تغذیه سالم اشاره کرد و افزود: اصلاح الگوی مصرف غذایی و خودداری از مصرف غذاهای آماده از مهمترین هدف اجرای این طرح بود که در کل کشور اجرا شده و این برنامه در بروجرد نیز اجرا شد و تلاش می شود تا شرایط لازم برای تغذیه سالم فراهم شود.

 

 گودرزی اظهار داشت: بسیاری از غذاهای آماده سرطانزا هستند و رشد فراوان فست فودها و استفاده از آنها اعلام خطر است چرا که بسیاری از مردم به دلیل کمبود وقت از غذاهای فوری استفاده می کنند.

 

 به گفته وی میزان نمک و چربی در غذاهای آماده بسیار زیاد است و این خوراکیها دارای مواد نگه دارنده هستند و روغن هایی که این مواد در آنها سرخ می شود، به دلیل چند بار گرم کردن بیماری زا هستند.

 

 مسئول بهداشت بروجرد با اشاره به این که چاقی یکی از دلایل استفاده از فست ها می باشد  گفت: غذاهای سنتی و اصیل ایرانی سالمتر، خوشمزه تر و دارای مواد غذایی مفیدی برای بدن هستند که باید تلاش کرد تا ذائقه مردم به سمت غذاهای سنتی سوق داده شود و از چاقی جلوگیری شود.

 

 به گزارش بازتاب بروجرد برای حفظ سلامتی، دوری از بیماری مختلف، جلوگیری از اضافه وزن باید غذاهای محلی و اصیل را طبخ و از مصرف غذاهای آماده دوری کنیم.

 

انتهای پیام/

 

منبع خبر: بازتاب بروجرد

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات