سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضیعت بازداشت دیپلمات ایرانی، رسیدگی دوباره به پرونده متهمان فساد بانکی، پرونده نگین غرب و احتمال سوءاستفاده برخی کاندیداها از امکانات دولتی در انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه نشست خود با خبرنگاران در خصوص اسناد کشف شده از پرونده فساد بزرگ در گمرک و رسیدگی مجدد به این اتهامات اظهار داشت: در این خصوص با قاضی سراج صحبت کردم که وی از دادسرا خواسته در این زمینه تحقیقات کنند اگر عنوان اتهامی فرق نکند در حکم جزای نقدی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: اگر تخلفات عنوان شده در دادسرا اثبات شود نیاز به محاکمه دوباره متهمان است در حال حاضر پرونده در دادسرا در جهت رد مال در دست پیگیری است و این در حالی است که برخی از املاک نیاز به کار کارشناسی جدید دارد اگر شکات و متهمان به زبان مشترکی برسند موضوع رد مال زمان زیادی نخواهد برد.

خبرنگاری در خصوص بازداشت باقر اسدی یکی از دیپلماتهای ایرانی پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: بازداشت وی را با توجه به اینکه نام و سمت وی در رسانه ها قبلا مطرح شده است تایید می کنم اما به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات است، از بیان جزئیات آن معذورم.

خبرنگار دیگری پرسید آیا اقدامات پورمحمدی در جهت تبلیغات ریاست جمهوری و پخش دفترچه ایی از برنامه های وی در نشست خبری سوءاستفاده از امکانات دولتی نیست؟ که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: اگر ثابت شود کاندیدایی از امکانات دولتی استفاده کرده کار او قابل تعقیب است.

محسنی اژه ای ادامه داد: بحثی که در این میان وجود دارد در خصوص تبلیغات پیش از موعد است در این زمینه بحث تبلیغات قبل از ثبت نام یا بعد از ثبت نام به عنوان تبلیغات پیش از موعد در ابهام است. بر اساس قانون با فردی که از امکانات دولتی استفاده کند یا پیش از موعد مقرر تبلیغات کند برخورد صورت خواهد گرفت.

وی گفت: در خصوص آقای پورمحمدی و تعیین جانشین برای وی باید دید که او سرانجام ثبت نام خواهد کرد یا نه البته کاندیداتوری برای ریاست جمهوری نیاز به ثبت استعفا ندارد.

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در خصوص حذف یا کمرنگ شدن دیدارهای مسئولان قضایی و محدودیت اعمال ماده ۱۸ پرسید که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ اظهار داشت: روسای دادگستریها هر هفته دیدار مردمی داشته و معاونت اول رئیس قوه قضاییه نیز هر هفته با مردم دیدار و درخواستهای آنها را بررسی می کند. خودم نیز در روز با ۲ الی ۵ نفر به طور میانگین دیدار دارم. اعمال ماده ۱۸ نیز بسته نشده زیرا قانون تعطیل بردار نیست. فقط رویه در آن تغییر کرده است در ابتدای شروع این دوره ۵۰ هزار درخواست اعمال ماده ۱۸ وجود داشت و این موضوع باعث سوءاستفاده بعضی دلالها و گاهی وکلا شده بود. در حال حاضر فقط شیوه آن عوض شده است.

محسنی اژه ای در باره آخرین وضعیت پروند نگین غرب نیز گفت: متاسفانه در این پرونده ها هموطنان موقع قرارداد یا آن را نمی خوانند یا به شرایطش توجه نمی کنند. برای نمونه متهم پرونده نگین غرب در پرونده ای دیگر ادعا کرده بود واحدهای ۷۵ متری را در تهران به مبلغ ۳ میلیون تومان می فروشد که ۵۰۰ هزار تومان آن نقد یک میلیون و نیم وام و یک میلیون زمان تحویل بوده است. آخر کجای تهران آپارتمان ۷۵ متری را ۳ میلیون تومان می فروشند. ۲ متهم اصلی پرونده پروژه ها را جدا کردند و تلاش قوه قضاییه این است که مال باختگان به پول خود برسند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات