هر سال، با مشخص شدن کسانی که می توانند به حج بروند، بازار خرید و فروش فیش ها داغ تر می شود؛ بازاری که گفته می شود غیرقانونی است اما با وجود این غیرقانونی بودن دفاتری هستند که مبادرت به این امر می کنند.

با تمام شدن تعطیلات عید، روزهای کاری ارز مرجع نیز به پایان رسید و ناگهان این ارز با بسیاری از کالاها و خدمات غزل خداحافظی را خواند. یکی از موارد مهمی که حذف ارز مرجع برای بسیاری از مردم گران تمام شد، سفر حج بود.

در حالیکه تا سال گذشته مسافران حج، می توانستند با دریافت ارز مرجع کمی هزینه سفر را ارزان تر تمام کنند که امسال با حذف ارز مرجع، سفر حج بسیاری از مستطیعانی که نامشان چندین سال در فهرست خاک می خورد را به غیرمستطیع تبدیل کرده است!

بعد از تاسیس سازمان حج و زیارت که متولی اصلی برگزاری سفرهای حج است، تعداد بالای متقاضیان سفر به خانه خدا باعث شد تا نام برخی از آنها حتی تا ۱۲سال یا بیشتر در این فهرست بماند، به طوریکه عمر برخی از آنها برای راهی شدن به حج تمتع قد نداد و دار فانی را وداع گفتند.

هر سال، با مشخص شدن کسانی که می توانند به حج بروند، بازار خرید و فروش فیش ها داغ تر می شود؛ بازاری که گفته می شود غیرقانونی است اما با وجود این غیرقانونی بودن دفاتری هستند که مبادرت به این امر می کنند.

اما امسال اوضاع کمی فرق کرده است و ارز مرجع وجه تمایز شاخصی را بین حج امسال و سال های گذشته ایجاد کرده است. امسال دولت مسافران حج را از دریافت ارز مرجع محروم کرد و همین موضوع باعث افزایش ۱۰۰درصدی هزینه حج شد. هم زمان با این رخداد بازار سیاه خرید و فروش فیش حج نیز گرم تر شد. با یکی از دفاتر که تماس می گیریم، قیمت پیشنهادی خرید را ۱۷میلیون تومان عنوان می کند. با این حال قیمت فیش ها با توجه به زمان اعزام و اینکه چند روز یا ماه یا سال به اعزام مانده باشد، متفاوت است قیمت ها از ۱۱میلیون تومان آغاز تا ۲۰میلیون تومان نیز می رسد.


علیرغم این که خرید و فروش فیش حج غیرقانونی اعلام شده است که بسیاری از کسانی که با افزایش هزینه ها قادر به تشرف به حج تمتع نیستند، ترجیح می دهند فیش های خود را بفروشند و در این میان دلالان هستند که سود زیادی به جیب می زنند.

افزایش ۷۰۰درصدی سفر حج در ۷ سال و دو برابر شدن آن در ۱سال، باعث شده است تا بسیاری از کسانی که طی این سال ها خود را مستطیع حضور در حج بدانند از این سفر انصراف داده و جای خود را به کسانی که توانایی مالی زیادی دارند بدهند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات