مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۸ سانتی متر کاهش یافته است.

حسن عباس نژاد ظهر امروز در جلسه ای که با حضور خبرنگاران در سالن جلسات این اداره کل تشکیل شد، اظهار داشت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه در حال حاضر یک هزار و ۲۷۱ سانتی متر است که با وجود نزولات جوی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی ضمن اظهار تأسف از کاهش ارتفاع این دریاچه، افزود: میزان نزولات جوی نسبت به پیش بینی صورت گرفته کم بود همچنین افزایش دمای هوا یکی از عوامل دخیل در افزایش میزان تبخیر بود به طوری که همه این عوامل دست به هم داد تا سطح آب دریاچه کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای احیای این دریاچه دیر آغاز شده، افزود: با وجودی که دیر است ولی هیچ گونه اقدامی در راستای صیانت از محیط زیست نباید بیهوده قلمداد شود به طوری که هر چند ناچیز ولی تاثیرگذار است لیکن امیدوار هستیم در راستای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ تدابیر لازم تداوم پیدا کند.

عباس نژاد با اشاره به اینکه نباید چنین تصوری داشت که آرتمیا از بین رفته، خاطرنشان کرد: در بعضی از سواحل همچنان آرتمیا یافت می شود، ولی یکی از نگرانی های موجود در این زمینه حیات گوزن زرد ایرانی، کل بز و قوچ میش است به طوری که در این راستا چهار تن علوفه و ۱۰ هزار لیتر آب به جزایر منتقل شد.

مدیرکل سازمان محیط زیست آذربایجان غربی مساحت این استان را ۴۳ هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع عنوان کرد و افزود: این استان از تنوع زیستی، پوشش گیاهی و اکوسیستمی بی نظیر برخوردار است به طوری که از شمال تا جنوب استان اکوسیستم جنگلی، بیابانی و… وجود دارد.

وی افزود: ۱۴/۶ دهم درصد مساحت آذربایجان غربی با وسعت ۵۷۰ هزار هکتار پارک ملی دریاچه ارومیه را شامل می شود، ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده جنگل میرآباد سردشت، یک هزار و ۱۵۰ هکتار منطقه حفاظت شده سد نوروزلوی میاندوآب، ۹۰۷هکتار تالاب کانی برازان و دو هکتار غار سهولان در این خطه وجود دارد.

عباس نژاد خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ تالاب فصلی و دائمی در آذربایجان غربی وجود دارد از این تعداد ۶ تالاب، بین المللی محسوب می شود که آبگیری شده اند، پنج درصد مساحت آذربایجان غربی با وسعت ۱۷۴ هزار هکتار پوشش گیاهی است همچنین ۶۵ درصد مساحت استان با وسعت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع است.

این مسئول با اشاره به اینکه در این خطه گونه های گیاهی، جانوری و… متنوعی وجود دارد، بیان داشت: ۵۴ گونه جانوری، ۲۸۶ گونه پرنده، ۵۹ گونه خزنده و دوزیست، ۲۶ گونه ماهی و بیش از یک هزار و ۴۷۸ گونه گیاهی وجود دارد لیکن برای حفاظت از این گونه های متنوع نیازمند مشارکت اقشار مختلف مردم و تشکل های غیردولتی هستیم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تعداد واحدهای صنعتی استان را ۲ هزار و ۳۵۱ واحد عنوان کرد و اظهار داشت: در این واحدهای صنعتی مشکلاتی در ارتباط با پسماند و دفع فاضلاب وجود دارد که شهرک صنعتی ۱ و ۲ ارومیه سیستم تصفیه فاضلاب راه اندازی کرده و شهرک صنعتی شماره ۳ در مرحله پیگیری قرار دارد و سیستم های تصفیه فاضلاب شهرستان ها نیز از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد برخوردار است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات