طی نامه ای از استاندار خواهش کردیم که این تصمیم را اجرایی نکند. حیف است دولتی که این همه خدمات داشته، لکه سیاه تخریب باغ نوشهر را بر دامن خود داشته باشد.

  استاندار مازندران قصد دارد قبل از اتمام عمر دولت دهم، عملیات احداث جاده دسترسی به بندر نوشهر را که با تخریب باغ گیاهشناسی این شهر همراه خواهد بود، به اتمام رساند. حریم این باغ یکبار دیگر در سال ۸۹ از سوی مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی مورد تعرض واقع شده بود که با حکم دادگاه عملیات ساخت و ساز متوقف شد.
باغ گیاهشناسی نوشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین باغ های گیاهشناسی کشور، در سال ۸۹ با هدف ساخت جاده دسترسی به بندر نوشهر، مورد تعرض مسولان محلی قرار گرفت. اما این مسئله با حکم دادگاه، متوقف شد. در نخستین اقدام مسئولان محلی برای ساخت جاده دسترسی به بندر نوشهر، متاسفانه به جای فکر کردن به مسیرهای جایگزین و خرید منازل اشخاص که دارای مالکیت خصوصی هستند، ساده ترین راه، یعنی تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر که مالکیت آن در اختیار موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور بود، را برگزیدند.

مسئولان محلی با فشار آوردن روی وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان باغ گیاهشناسی نوشهر، سعی دارند، جاده کمربندی دسترسی به بندر نوشهر را از میان قدیمی ترین باغ گیاهشناسی کشور، عبور دهند.
متاسفانه به رغم مقاومت رییس باغ گیاهشناسی نوشهر، در برخی مقاطع که فشار مسئولان محلی برای تخریب باغ نوشهر بیشتر می شد، مسئولان موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور نیز عقب نشستند. به عنوان مثال عیسی مومن رومیانی مدیر پروژه باغ های اقماری باغ گیاهشناسی ملی ایران از راهکارهایی سخن گفته بود که به واسطه آن علیرغم عبور جاده از میان باغ گیاهشناسی نوشهر، می توان خسارات را به حداقل رساند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی بر این باورند که با احداث جاده، ارتباط اکولوژ یکی گونه های مستقر در باغ از بین می رود و این مسئله زمینه تخریب و خشک شدن آن را فراهم می کند.



شاید همین این اظهارات مسئولان مستقر در تهران بود که سبب شد، استاندار مازندران بار دیگر به فکر احداث جاده دسترسی به بندر نوشهر، آن هم از قلب باغ گیاهشناسی این شهر بیفتد.
رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع درباره اجرای این پروژه، می گوید: ظاهرا استاندار مازندران تصمیم گرفته که جاده دسترسی به بندر نوشهر را احداث کند. بنابراین طی نامه ای از من برای شرکت در پروژه ای که منجر به تخریب باغ اکولو ژی نوشهر می شود، دعوت کرده است.

دکتر حسین میرزایی ندوشن ادامه می دهد: طی نامه ای از استاندار خواهش کردیم که این تصمیم را اجرایی نکند. حیف است دولتی که این همه خدمات داشته، لکه سیاه تخریب باغ نوشهر را بر دامن خود داشته باشد.
وی اظهار امیدواری کرد مسئولان محلی از این خواست خود عقب نشینی کنند. زیرا باغ گیاهشناسی نوشهر یکی از قدیمترین ذخیره گاه های کشور بوده و باید حفظ شود.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه ایران از نظر ذخیره گاه ها وضعیت مطلوبی ندارد، بیان می دارد: بر اساس استانداردهای جهانی از هر یک میلیون هکتار از عرصه های جنگلی، باید یک هکتار به عنوان ذخیره گاه در نظر گرفته شود. اما ایران فاصله زیادی با این استانداردها دارد.

وی تاکید می کند: ایران در منطقه خشک دنیا واقع شده است. وضعیت ذخیره گاه ها در این کشور باید با مناطقی که رطوبت کافی دارند، متفاوت باشد. به دلیل شرایط اقلیمی خاص و کمبود بارندگی، خاک کشور در معرض فرسایش است و باید به این نکات توجه داشته باشیم.
میرزایی ندوشن با اشاره به اینکه باغ گیاهشناسی نوشهر یکی از قدیمترین باغ های کشور بوده و در کنوانسیون های بین المللی از آن یاد شده است، می گوید: اگر این باغ تخریب شود، وجهه خود در عرصه بین المللی را از دست می دهیم.

اگرچه رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع امیدوار است که مسئولان استانی از تخریب باغ گیاهشناسی منصرف شوند، اما دولت نهم و دهم ثابت کرده که به هیچ وجه به اولویت های زیست محیطی توجهی ندارد. از ساخت جاده میان گذر ارومیه که منجر به تسریع روند خشک شدن دومین دریاچه شور دنیا شد، تا ساخت آزاد راه تهران شمال که بخش های وسیعی از تنها نوار جنگلی واقعی کشور را از بین خواهد برد، همه و همه در کارنامه دولت نهم و دهم می درخشد. مسئولان این دولت فقط قصد دارند پروژه های ناتمام دولت های دیگر را به اتمام برسانند، بدون آنکه توجه کنند که این اجرای این پروژه ها چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات