سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده های فساد سه هزار میلیاردی، قضات تعلیق شده کهریزک، مرگ ستار بهشتی، اختلاس از بیمه ایران و بازداشت ۸ تبعه اسلواکی را تشریح کرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای عصر دوشنبه در چهل و هشتمین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاری در خصوص واکنش رئیس قوه قضائیه به پس گرفتن لایحه جامع وکالت گفت: بر اساس قانون اساسی لوایحی که به مجلس فرستاده می شود از طریق دولت ارسال می شود. در خصوص لوایح قضایی لایحه از سوی قوه قضائیه تهیه و از طریق دولت به مجلس فرستاده می شود. در این خصوص تفسیرهای متفاوتی وجود دارد. درباره اینکه آیا دولت می تواند در این لوایح دخل و تصرف داشته باشد یا نه و یا اینکه نمی شود لوایحی که ضرورت دارد در دولت بماند. دراین باره نمی خواهم فعلا بحث کنم.

وی افزود: طرحی از سوی نمایندگان در دست بررسی است که دولت نمی تواند لوایح ارسالی قوه قضائیه را بیش از ۶ ماه نگه دارد. وکالت یک امر ضروری و لازم است. همه آحاد جامعه با قوانین آشنایی ندارند که ضروری است وکیل ارزان و امین در دسترس مردم باشد. اگر قیمت وکالت بالا برود آن زمان تنها پولداران می توانند از وکلا استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: باید به گونه ای باشد که همه وکلا در دسترس عموم باشند و مردم برای گرفتن وکیل به زحمت نیفتند. از سویی دیگر اگر وکیل امین نباشد به ضرر جامعه و موکلش خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در پرونده سه هزار میلیاردی شاهد بودیم یک وکیل هم با شاکی و هم با متهم بدون اینکه آنها مطلع باشند قرارداد بسته بود. حتی از شاکی ۶۰۰ میلیون تومان به عنوان رقم اولیه گرفته بود از سوی دیگر در این پرونده برخی وکلا قرارداد ۱۰ میلیارد تومان امضا کرده بودند با این توضیح آیا رئیس جمهور می تواند یک طرفه و به تشخیص خود این لایحه را بایگانی کند این موضوع به نفع جامعه و یا ضرر جامعه خواهد بود؟ وکلا بر روی تابلوی خود می زنند وکیل دادگستری که این موضوع باعث می شود مردم فکر کنند آنها کارمند دادگستری هستند. اگر موضوع دفاع از حقوق مردم است باید همه جهات را لحاظ کنیم.

محسنی اژه ای تاکید کرد: ساماندهی وکلا منافاتی با استقلال وکیل ندارد. در حین ساماندهی وکیل می تواند استقلال خود را داشته باشد.

خبرنگار دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده کهریزک پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: حکم این پرونده صادر شده و در مرحله دادگاه بدوی می باشد و تا زمانیکه به مرحله تجدید نظر نرفته نمی توان درباره جزئیات آن اطلاع رسانی کرد. پرسش دیگر خبرنگاران در خصوص پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی و بازگشت طلب شاکیان بود که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: بخشی از این سه هزار میلیارد تومان همان زمان برگردانده شد که در حال حاضر با افزایش قیمت ملک می توان گفت همه بدهی شاکیان پرداخت خواهد شد. پرونده در حال حاضر در مرحله اجراست و در آن سه موضوع قابل طرح می باشد. نخست بحث حق الناس مطرح است بعد از آن نیز موضوع حقوق بانک و بعد از آن بحث مسائل غیر از اعدام می باشد چون حکم اعدام حد می باشد باید قبل از اجرا به موضوع حق الناس توجه شود.

وی افزود: در این پرونده مسائل جدیدی از گمرک اشاره شده که این موضوع در حال رسیدگی می باشد که برای تحقیقات در این زمینه نیاز به حضور متهمان اصلی می باشد. همچنین برای رسیدگی به اتهامات سایر متهمان مانند متهمان بانک ملی و صادرات و دیگر بانک ها به خصوص آنهایی که رشوه دریافت کرده اند نیاز است متهمان حضور داشته باشند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره بخشی از پرونده که مربوط به بانک آریا می باشد نیز گفت: چهارشنبه این هفته آخرین دفاعیات متهمان مطرح در این پرونده گرفته خواهد شد. درباره بانک ملی و صادرات نیز تعدادی از متهمان محاکمه و پرونده شان در مرحله تجدید نظر می باشد.

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی پرسید که سخنگوی دستگاه قضا در این باره گفت: پس از معاینات، کالبدشکافی و آزمایش های تخصصی، بازپرس پرونده با ۹ پزشک با رشوه های مختلف جلسه ای برگزار کرد که در صورتجلسه امضا شده از سوی پزشکان و بازپرس پرونده اعلام شده ضربات وارد شده به ستار بهشتی نوعا کشنده نبوده و نمی تواند منجر به مرگ شده باشد. از سوی دیگر این ضربه ها به نقاط حساس بدن وارد نشده بود، حال این سئوال از سوی بازپرس مطرح شده که فشار روحی موجود همراه ضربه های وارد شده نمی تواند توامان باعث مرگ شود؟ که پزشکان اعلام کردند این موضوع محتمل است اما نمی توان قاطعانه در این باره اظهار نظر کرد. این پرونده در دادسرا مطرح بوده و هنوز قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر نشده تا به دادگاه ارسال شود. قرار مجرمیت پرونده می تواند در خصوص ضربه های وارد شده، محل نگهداری و یا توهین باشد.

خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری پرسید که سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: این پرونده در مرحله تجدید نظرخواهی می باشد و دیوان عالی کشور هنوز رای خود را صادر نکرده است.

خبرنگار دیگری درباره بازداشت چند تبعه کشور اسلواکی پرسید که دادستان کل کشور در این باره گفت: ۹ نفر از جمله ۸ تبعه اسلواکی و یک ایرانی در این پرونده بازداشت شده اند که آنها تجهیزات غیرمجاز را به صورت قطعه قطعه وارد ایران کرده و به صورت غیر مجاز از آن استفاده کردند. این افراد همچنین از مراکز ممنوعه عکس و فیلم گرفته اند. این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است و تحقیقات درباره انگیزه آنها از این اقدام ادامه دارد. این اتفاق در حوزه اصفهان رخ داده و سفارت این کشور در جریان قرار گرفته و ملاقاتی داشته است.

پرسش دیگر از سخنگوی دستگاه قضا درباره تخلفات انتخاباتی بود که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: امسال هیچ مورد امنیتی قابل ذکری نداشتیم و نسبت به سالهای قبل گزارشات و شکایت ها بسیار کم شده بود به طوری که غیر قابل اعتنا می باشد. مقید بودن نامزدها به قانون و همچنین کمال بلوغ طرفداران نامزدها و مردم در کاهش شکایت ها و تخلفات نقش مهمی داشت. ستادهای پیشگیری نیز از قبل از انتخابات فعال شده و برخی مسائل با تذکر رفع شده بود.

در خصوص تخلفات انتخاباتی چه زمان قبل از تبلیغات، آغاز تبلیغات تا ۴۸ ساعت مانده به انتخابات و زمان اعلام آراء مد نظر می باشد که امسال در مرحله دوم و سوم شکایات و تخلفات بسیار کم بود. شکایات خصوصی نیز از برخی از سایت ها و نشریات وجود داشت که اگر رضایت داده شود قرار موقوف صادر می شود.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در این جلسه با اشاره به حماسه ۲۴ خرداد اظهار داشت: خدا را نسبت به حماسه سیاسی ۲۴ خرداد شاکریم و انتخاباتی پرشور و بانشاط در امنیت کامل انجام شد. من همچنین انتخاب آقای روحانی را به عنوان رئیس جمهور منتخب به وی تبریک عرض می نمایم. در این انتخابات همه اعلام کردند در مدار قانون باید حرکت کرد که ان شاء الله این موضوع نهادینه شده و با حرکت در مدار قانون چالشی اتفاق نمی افتد و یا اگر اتفاق بیفتد مرتفع می شود.

وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم اتفاقی است که در تیرماه ۱۳۶۷ رخ داد و آمریکا در یک اقدام جنایتکارانه و خلاف موازین بین المللی از ناو خود هواپیمای مسافربری را هدف موشک قرار داد که در جریان آن تعدادی از هموطنان و اتباع دیگر کشورها کشته و شهید شدند. آنها که ادعا می کنند همه چیز را از دور زیر نظر دارند اگر این موضوع صحیح باشد عمل آنها زشت تر خواهد بود. یاد و خاطره شهدا را گرامی می داریم و این عمل را محکوم می کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات