پس از موضوع افزایش بی سابقه قیمت ها در تمتع امسال و نگرانی از تکمیل نشدن ظرفیت کاروان ها، هم اکنون سازمان حج و زیارت ابتکار جالبی را برای تکمیل ظرفیت کاروان ها به کار گرفته است.

  هر فرد مسلمانی آرزو دارد تا روزی چشم بر خانه خدا دوخته و اوج بندگی خود را با زانو زدن در مقابل یگانه بی همتا به جهانیان نشان دهد، این انتظار برای تعداد زیادی از مشتاقان به سر آمده است و امسال می توانند به زیارت خانه دوست بشتابند اما این سفر عشق در سال جاری با اما و اگرهای زیادی مواجه بود.

افزایش بی سابقه قیمت های تمتع اولین موضوعی بود که ذهن مشتاقان سفر به خانه خدا را به خود مشغول کرد و در نهایت وعده ها برای کاهش قیمت های تمتع محقق نشد و افرادی که استطاعت مالی پرداخت قیمت تعیین شده را داشتند اقدام به انتخاب کاروان ها و انجام مراحل آغازین سفر خود کردند.

پس از مدتی که نگرانی ها از افزایش قیمت ها و احتمال تکمیل نشدند ظرفیت ها وجود داشت مسئولان سازمان حج و زیارت خبر دادند که ظرفیت تمام کاروان ها تکمیل شده است و کاهش ۲۰ درصدی سهمیه تمتع از سوی عربستان نیز به این موضوع می توانست کمک کند.

اما باخبر شدیم که تنها یک ماه مانده به اعزام کاروان ها ظرفیت تعدادی از آنها هنوز تکمیل نشده است و سازمان حج و زیارت در ابتکاری جالب به تعدادی از کاروان هایی که ظرفیت آنها کامل شده بود روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه ابلاغ کرده است، اعضای خود را در بین کاروان های تکمیل ظرفیت نشده تقسیم کنند.

از این رو خبرنگار جامعه فارس با تعدادی از مدیران کاروان ها گفت وگویی انجام داد تا دلیل این موضوع را جویا شود که در این میان با نکات جالبی برخورد کردیم که تنها آرامش زائر در این بی تدبیری ها مورد توجه قرار نگرفته است.

کاروان های تکمیل ظرفیت شده اعضای خود را بین سایر کاروان ها تقسیم کنند!

مدیر یکی از کاروان ها که تقریبا تکمیل ظرفیت شده بود گفت: در سال جاری قرار بود ۱۰۲ کاروان از تهران به حج تمتع مشرف شوند که بسیاری از این کاروان ها به دلیل کم شدن ظرفیت از سوی عربستان و بالا بودن قیمت ها کامل نشدند.

وی ادامه داد: هم اکنون که سه ماه از آغاز عملیات مقدمات اعزام گذشته و یک ماه دیگر تا اعزام فرصت باقی است به جای اینکه کاروان های تکمیل ظرفیت نشده در هم ادغام شوند و کاروان های کامل تشکیل دهند به کاروان های انتهای جدول که کامل شده اند و جلسات آموزشی برای زائران خود برگزار کرده اند ابلاغ شده است اعضای کاروان های خود را در بین کاروان هایی که ظرفیت خالی دارند و در صدر جدول قرار دارند تقسیم کنند.

این مدیر کاروان افزود: این کار در سال ۸۸ و سال های دیگر هم اتفاق افتاد اما در آن زمان با ادغام کاروان های خالی ظرفیت ها را تکمیل کردند و تنشی نیز ایجاد نشد ولی هم اکنون این ابلاغ به کاروان هایی شده است که ظرفیت کاروان آنها کامل است و بعضی از این کاروان ها تا ۵ جلسه آموزشی نیز برای اعضای کاروان خود برگزار کرده اند.

وی افزود: شب چهارشنبه ۲۶ تیرماه این موضوع به مدیران کاروان ها ابلاغ شد در حالیکه این عمل ضربه ای را به حج تمتع امسال وارد می کند که حیثیت و نظم هرساله حج کشور را زیر سؤال می برد.

استدلال سازمان حج برای حذف تعدادی از مدیران کاروان ها رتبه آنها است

یکی دیگر از مدیرانی که قرار است ظرفیت خود را بین سایر کاروان ها تقسیم کند به خبرنگار جامعه فارس گفت: مدیران رتبه و ارزشیابی مخصوص به خود را دارند که در انتخاب مدیران کاروان ها این دو مورد لحاظ می شوند و هم اکنون سازمان حج و زیارت این استدلال را دارد که برای انتخاب کاروان ها به ظرفیت تکمیل شده آنها توجه نکرده اند و تنها از مدیرانی که رتبه پایین تری داشتند انتخاب کرده اند تا ظرفیت کاروان های خود را در بین سایر کاروان ها تقسیم کنند و به این ترتیب آن کاروان و مدیر کاروان امسال از اعزام به تمتع حذف می شود.

تفاوت قیمت ۳۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی کاروان های دارای ظرفیت خالی

وی بیان داشت: اما در این میان زائران هستند که آسیب می بینند چرا که با توجه به وسع مالی خود این کاروان ها را انتخاب کرده اند و هم اکنون پس از اینکه مطلع شوند که با کاروانی که ماه ها است آشنا شده اند باید خداحافظی کنند و به کاروان دیگری ملحق شوند علاوه بر اینکه باید مبلغی را از ۳۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و ممکن است توانایی آن را نداشته باشند حتی شرایط روحی آنها و استرس حاکم بر این سفر اجازه این جابه جایی را به افراد نمی دهد.

احتمال انصراف بسیاری از زائران به دلیل حذف کاروان مورد نظرشان

این مدیر کاروان خاطرنشان کرد: به طور حتم بسیاری از افراد با این شرایط از اعزام به تمتع انصراف خواهند داد چرا که هم اکنون نیز با توجه به افزایش قیمت ها بسیاری از افراد که ثبت نام کرده اند هنوز مبلغی از هزینه را پرداخت نکرده اند هم اکنون چطور می خواهند مابه التفاوت آن را که تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، پرداخت کنند.

نکته قابل توجه این بود که دیگر زائران حق انتخاب ندارند و اگر می خواهند امسال به تمتع مشرف شوند باید از روی اجبار یک کاروان را انتخاب کنند در این مورد یکی از مدیران کاروان ها می گوید: با توجه به اینکه زائران در ابتدا حق انتخاب داشتند بنابراین کاروان هایی را انتخاب می کنند که با شرایط مالی و روحی آنها سازگاری داشته باشند و روحانی کاروان، مدینه قبل و بعد و هزینه ها را در نظر گرفته و کاروان های خود را انتخاب کرده اند در حالیکه اگر به این ترتیب ادامه پیدا کند در این جابه جایی ها تعداد زیادی انصراف می دهند و دیگر وقتی برای ثبت نام مجدد هم وجود ندارد.

این مدیر کاروان افزود: زائران در این میان دیگر حق انتخاب ندارند و باید از روی اجبار یکی از کاروان ها را انتخاب کند در حالی که در موقع انتخاب کاروان این حق را داشته اند که از میان ۹۹ کاروان، کاروان مورد نظر خود را انتخاب کند الان دیگر فرصت نظرسنجی نیست و افراد فقط باید در کاروان های تکمیل ظرفیت نشده که سازمان حج و زیارت معرفی کرده است ثبت نام کنند و هر کس نمی خواهد باید انصراف بدهد و سفر خود را به سال آینده موکول کند.

آرامش زائر نکته مغفول مانده در تمتع امسال

یکی از این مدیران با اشاره به بی تدبیری مسئولان در این طرح گفت: متأسفانه با این اقدام تنها آرامش را از افراد سلب می کنند چرا که سفر حج در یک شرایط روحی خاص و در مکانی خاص برگزار می شود که به طور طبیعی استرس برای زائران ایجاد می شود و ما از ابتدای سفر باید به زائر آرامش دهیم.

وی اظهار داشت: آموزش ۱۲ جلسه ای در کشورمان هم به همین دلیل است که زائران با شرایط عربستان آشنا شوند و همینطور پس از گذشت سه ماه از آغاز عملیات مقدماتی اعزام در کاروان های تکمیل ظرفیت شده بسیاری از افراد با هم آشنا شده اند، مسائل خود را با مدیران کاروان ها و روحانیون کاروان ها مطرح کرده اند و به یکباره طرح این موضوع تنها آرامش را از زائران می گیرد.

یک پزشک به ازای هر ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر زائر

این مدیر کاروان افزود: مشکل دیگری که در اعزام های امسال وجود دارد این است که امسال با اینکه زائر هزینه بیشتری را پرداخت می کند اما بسیاری از کاروان ها هم اکنون پزشک ندارند، در حالی که در بسیاری از موارد پزشک کاروان ها توانسته اند زائر را از مرگ حتمی نجات دهند و پزشک همواره باعث سلامت زائران در تمتع بوده است اما در سال جاری به ازای هر ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

حذف دستیار زن مدیران کاروان از کاروان ها

وی افزود: همچنین در سال جاری دستیار زن را از کاروان ها حذف کرده اند که تنها پل ارتباطی مدیر کاروان با زن های کاروان بود در حالی که هم اکنون بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت کاروان ها را خانم ها تشکیل می دهند اما دستیار زن در کاروان ها وجود ندارد و گفته می شود از بین زائران دو نفر خانم را به عنوان دستیار انتخاب کنیم تا با مدیر کاروان همکاری کنند.

این مدیر کاروان ادامه داد: خدمه کاروان را نیز در سال جاری از کاروان ها حذف کردند و تنها یک مدیر و معاون در کاروان ها وجود دارد در حالیکه به این ترتیب نمی شود خدمات خوبی به زائران ارائه شود و این در حالی است که مسئولان سازمان حج و زیارت با شعار زائر محوری مشغول فعالیت هستند.

به این ترتیب تمتع امسال با حاشیه های زیادی مواجه بوده است که انتظار می رفت پس از موضوع افزایش یکباره قیمت ها موضوع دیگری را شاهد نباشیم که متأسفانه اینگونه نشد و در شرایطی که تنها یک ماه مانده به اعزام زائران با ابلاغ جدیدی به کاروان ها، آرامش از زائران گرفته شد.

امیدواریم مسئولان سازمان حج و زیارت تدبیری بیاندیشند تا با اتخاذ راهکارهای دیگری مانند ادغام کاروان های تکمیل ظرفیت نشده با یکدیگر، شیرینی این سفر معنوی و روحانی را برای زائران بیشتر کنند و شرایطی فراهم نشود که زائران از این سفر معنوی در سال جاری انصراف دهند و آن را به سال های آینده موکول کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات