معاون طب سنتی وزیر بهداشت با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) درباره رعایت ۴ توصیه تغذیه ای گفت: با انجام این ۴ توصیه تغذیه ای افراد تا آخر عمرشان بیمار نمی شوند.

محمود خدادوست با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) درباره شیوه صحیح غذا خوردن اظهار داشت: کسی که غذا را خوب بجود و آن را با اشتهای واقعی میل کند و معده و روده اش نیز از ابعاد مختلف پاک باشد و در نهایت قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد براساس رعایت این قوانین تغذیه ای تا زمان مرگ به هیچ بیماری مبتلا نمی شود.

وی با اشاره به اینکه این ۴ نکته تغذیعه ای بسیار راهگشا و موثر است و انتظار هم نمی رود شخصی مانند امیرالمومنین (ع) در این مقوله مبالغه کرده باشد، افزود: از دیدگاه طب سنتی حکمای ایرانی نیز بر این قواعد تاکید موکد کرده اند.

خدادوست ادامه داد: از دیدگاه طب سنتی نخستین مطلب آن است که غذا خوب جویده شود و در این مسئله نیز روایاتی بسیار داریم از جمله پیامبر اکرم (ص) فرموده اند که غذا باید ۳۳ بار جویده شود و در مقوله لاغری هم امروز شاهد آن هستیم که به این افراد توصیه می شود چند اصل تغذیه ای از جمله خوب جویدن را رعایت کنند زیرا عمدتأ یکی از موارد در مباحث تغذیه ای مردم که به آن توجه لازم را نمی شود عدم خوب جویدن غذات است.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تمرکز غذا خوردن نیز یک اصل مهم تلقی می شود، بیان داشت: در متون دینی آمده است که آیا به غذا خوردن خود نگاه می کنید که در مباحث علمی نیز حکما توصیه کرده اند که به فعل غذا خوردن توجه شود و اساسأ تمرکز به غذا خوردن باعث ترشح شیره های غذا در معده می شود و به هضم غذا بسیار کمک می کند و حتی زمانی که افراد به غذای مناسبی فکر کنند ترشح های گوارشی متناسب با نوع غذا ترشح می شود.

خدادوست خاطرنشان کرد: امروز شاهد آن هستیم که افراد به خاطر کمبود زمان در مواقعه ای که می خواهند تلویزیون نگاه کنند به غذا خوردن اقدام می کنند که این مسئله صحیح نیست و حتی در فرهنگ ما نیز به خصوص در ایام قدیم این مسئله رعایت شده بود مبنی بر اینکه در زمان خوردن غذا کسی با دیگری صحبت نکند که رعایت این موارد بسیار کلیدی و ارزشمند است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات