در دنیایی که حتی افراد عادی و برخوردار از نعمت سلامتی نیز به درستی و کامل از توانایی و استعداد خود بهره نمی برند، هستند افرادی که نقص عضو و معلولیتشان را نادیده گرفته و با کشف استعدادهای بالقوه خود به دنبال راهی برای بهبود کیفیت زندگی هستند.

مجتبی شیرازی جوان نابینای ورامینی است که برغم معلولیت، بیش از دو هزار شماره تلفن را حفظ کرده و به نوعی دفترچه تلفن شهرستان ورامین به حساب می آید.

این جوان برومند ورامینی مجتبی شیرازی نام دارد که از کودکی از نعمت دیدن ظاهری محروم بوده است اما توانسته است با این مشکل مبارزه و نابینایی را شکست دهد.

او دفترچه تلفن متحرک شهرستان ورامین است زیرا بیش از دو هزار شماره تلفن را از حفظ دارد و کافی است نام فرد را به او بگویید و بی درنگ شماره را به شما خواهد گفت.

در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کرده ام

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: از زمانی که یاد دارم هیچ گاه از نابینا بودنم نترسیدم، شاید آینده روشنی را برای خود متصور نبودم ولی نخواستم خود را از پای بیاندازم زیرا باور داشتم که عدالت خداوند این گونه محقق شده که اگر انسان را از نعمتی محروم می سازد، قدرت و نعمت دیگری به او خواهد داد.

مجتبی شیرازی ادامه داد: دوران دبستان را در مدرسه استثنایی گذراندم و با ورود به دوره راهنمایی و با توجه به این که مدرسه استثنایی ویژه دانش آموزان راهنمایی وجود نداشت مجبور شدم تا در مدرسه معمولی در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول شوم.

تلفنچی مخابرات فرمانداری شدم

این روشندل افزود: دوره ابتدایی با سرویس به مدرسه می رفتم ولی دوره راهنمایی و متوسطه را پای پیاده و بدون کمک گرفتن از کسی بین خانه و مدرسه حرکت می کردم و هیچ وقت در بین راه با مشکل مواجه نشدم.

وی اظهار داشت: همکاری معلمان و مدیران مدرسه ام باعث شد تا بسیاری از دروسی که حتی تصور ذهنی نسبت به آنها را نداشتم را به درستی فرا بگیرم و بدون حتی یک نمره تجدید موفق به اخذ مدرک دیپلم شدم.

این جوان موفق ورامینی یادآور شد: پس از پایان تحصیلات به دنبال کار می گشتم و با پیگیری های مداوم موفق شدم به عنوان تلفنچی در مخابرات فرمانداری ورامین مشغول به کار شوم.

مسئولان برای ورود به دانشگاه تشویقم کردند

وی افزود: شش ماه مسئول مخابرات فرمانداری ورامین بودم و با پشتکار و تلاش و نیز اعتماد مسئولان، به عنوان مسئول دفتر یکی از مدیران مشغول به کار شدم و سه سال در این پست خدمت کردم.

شیرازی گفت: پس از مدتی با تشویق مسئولان فرمانداری ورامین در دانشگاه ثبت نام کردم و وارد دانشگاه شدم و هم اکنون در ترم پنجم دانشگاه در رشته امور فرهنگی و روابط عمومی مشغول به تحصیل هستم و هیچ وقت معدلم از ۱۸ کمتر نشده است.

وی اظهار کرد: با معرفی فرماندار جدید شهرستان ورامین، به عنوان مسئول دفتر فرماندار شهرستان ورامین منصوب شدم و هم اکنون سه ماه است که در این پست مشغول به فعالیت هستم.

حفاریهای معابر برای نابینایان مشکل ساز شده است

وی که هیچ گاه عصای سفید در دست نگرفته، اظهار داشت: من خودم را نابینا نمی دانم، کافی است که یک بار از یک خیابان یا محله عبور کنم بعد از آن دیگر به هیچ کمکی نیاز ندارم ولی بعضی مواقع صبح از یک محل عبور می کنم غافل از این که حفاری های انجام شده موانعی را به وجود آورده و این برای افراد همچون من مشکلات زیادی به همراه دارد.

این جوان روشندل افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات نابینایان، حفاریهای خیابانها است که روشندلان را با مشکل مواجه می کند.

شیرازی ادامه داد: اگر معابر توسط شهرداری برای نابیناها سالم سازی بشوند، هیچ نابینایی با مشکل تردد مواجه نخواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات