پلاک ندارند. ترافیک ندارند. چراغ قرمز و طرح ترافیک برای برخی از موتورسوران بی معنی است. خیابان و پیاده رو برایشان فرقی نمی کند. به راحتی از خطوط ویژه با درهای آهنی هم عبور می کنند.

سامانهٔ اتوبوس تندرو به نام بی. آر. تی در تهران راه اندازی شد. اولین خط این سامانه حدفاصل چهارراه تهران پارس در شرق تهران تا میدان آزادی در غرب تهران در مرداد ماه سال ۱۳۸۶ ایجاد و به تدریج کامل شد.

در حال حاضر مسیرهای ویژه ای برای عبور این وسیله نقلیه در تهران در نظر گرفته شده است و یک لاین از بزرگراه ها و یا خیابان های اصلی را به آنها اختصاص داده اند و اجازه تردد وسیله نقلیه شخصی را در این لاین نمی دهد.

اما در این خطوط که به اصلاح ویژه است موتور سواران بی قانون به راحتی تردد می کنند و در برخی موارد باعث بروز تصادفات سنگینی می شود.

در حال حاضر در ورودی های خطوط بی آر تی درهای آهنی آکاردئونی قرار داده اند و یک مآمور پلیس ایستاده و به هنگامی که اتوبوس می رسد در را باز می کند اما باز هم شاهدیم موتور سواران بی قانون از این مانع ها نیز عبور و به راحتی در حال جولان دادن هستند.

در ترافیک سرسام آور تهران بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از موتور به عنوان وسیله نقلیه استفاده کنند. موتور سواران، نه تنها موجب آزار و آلودگی هوا می شوند و باید گفت که به نظر می رسد هیچ قوانینی برای آنها نوشته نشده و به راحتی در شهر جولان می دهند.

موتور سواران بدون داشتن آرم طرح ترافیک در این محدوده تردد می کنند و جالب است جریمه هم نمی شوند. البته هر از چند گاهی نیروهای پلیس با گذاشتن کفی در کنار خیابان ها برخی از موتورسوران متخلف را توقیف می کند.

موتور باعث بروز آلودگی هوا می شود و صدرنشین آلودگی هوای کلان شهر تهران است.

یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با اشاره به تکنولوژی پایین موتورسیکلت ها گفت: در صورتی که اتومبیل ها و موتورسیکلت ها هر دو براساس استانداردهای یورو۲ تولید شوند، باز هم میزان آلودگی هر موتور سیکلت ۴ برابر بیشتر از اتومبیل است؛ چرا که سیستم کنترل کیفیت و معاینه فنی برای موتورها نداریم.

رشیدی ادامه داد: موتور سیکلت هایی که در ایران تولید می شوند استاندارد پایینی داشته و به واکنش گر شیمیایی مجهز نیستند و درنتیجه گاز ناشی از احتراق این موتورهاوارد هوا می شود. در حالی که اتومبیل ها مجهز به واکنش گر شیمیایی هستند و گازهای ناشی از احتراق را به گازهای غیر آلاینده تبدیل می کنند.

البته وحید نورزی مشاور معاون شهردار تهران معتقد است که حدود ۲۰ درصد آلودگی هوا و بیش از ۵۰ درصد آلودگی صوتی در پایتخت ناشی از تردد موتور سیکلت هاست.

با این وجود این وسیله نقلیه در برخی از موارد نقش مسافر بر را ایفا می کند و به عنوان تاکسی سریع سیر در تهران عمل می کنند و اقدام به جابه جایی مسافر می کند چرا که به راحتی وارد محدوده طرح ترافیک شده و از خطوط ویژه هم عبور می کنند.

مدتی قرار بود در تهران مسیر ویژه برای تردد موتور سیکلت ها در نظر گرفته شود که این امر رخ نداد.

خشایی پور کارشناس حمل و نقل ترافیک در این باره گفت: با توجه به حجم بالای تردد موتورسیکلت در خیابان های تهران و مشکلات متعددی از قبیل افزایش آمار تصادف این وسیله نقلیه، امکان ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در تهران مورد مطالعه و بررسی این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به گسترش استفاده از موتورسیکلت در بین شهروندان تهرانی افزود: دلایل متعددی از جمله کاهش قابل توجه زمان سفر به ویژه در معابری که دارای حجم ترافیک بالاست، قیمت پایین تهیه و نگهداری این وسیله نقلیه و همچنین نیاز به فضای پارک اندک، موجب استقبال شهروندان تهرانی از موتورسیکلت شده است.

خشایی پور ضمن تأکید بر این موضوع که احداث خطوط ویژه موتورسیکلت منجر به حرکت گروهی موتورسواران با سرعت بالا خواهد شد، افزود: این مسئله موجب کاهش ایمنی گذر عرضی عابرین پیاده و همچنین وسایل نقلیه و موتورسواران در تقاطع ها خواهد شد. علاوه بر این، ایجاد خطوط ویژه موتور باعث کاهش هر چه بیشتر ظرفیت معبر، اختلال در تردد وسایل نقلیه و همچنین افزایش استقبال از این وسیله نقلیه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، یکی از شاخصه های مهم وسایل نقلیه پلاکشان است که بسیاری از موتورسیکلت ها روی پلاک را با زنجیر و قفل می پوشانند که در صورت نصب پلاک جلوی موتورسیکلت ها این مشکل حل می شود.

موتور سواران به راحتی از هر قسمت شهر عبور می کنند و برای آنها محدودیت و قانونی وجود ندارد و این افراد به راحتی در شهر در حال جولان دادن هستند و باعث بروز مشکل برای شهروندان می شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات