یک روانشناس و استاد دانشگاه معتقد است با اجباری کردن مشاوره پیش از ازدواج می توان از ناسازگاریهای زناشویی و همچنین کاهش آمار طلاق در کشور جلوگیری کرد.

به گزارش افکارنیوز ، مسعود دارابی گفت: مشاوره قبل از ازدواج به عنوان عنصری تاثیر گذار در بروز بسیاری از ازدواج هایی که امکان ناکامی در آنها وجود داشت جلوگیری کرده و در بسیاری از مواقع ازدواج های موفق را سبب شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از طلاقهای رخ داده در جامعه به دلیل عدم شناخت کافی دختر و پسر نسبت به یکدیگر است، افزود: در مشاوره قبل از ازدواج تلاش می شود که ملاک های افرادی که قصد ازدواج دارند بررسی شده و راهنمایی های لازم در مورد نظر داشتن ملاک های مناسب ارائه شود.

این روانشناس تصریح کرد: در حال حاضر ممکن است دختر و پسر آشنایی نسبی با یکدیگر داشته باشند اما با توجه به اینکه زیر یک سقف زندگی نمی کنند، به خلق و خوی و رفتارهای یکدیگر عادت ندارند و همین مشکلات کوچک، گاهی زمینه ای برای جدایی میان زوج ها می شود.

به گفته دارابی، داشتن آگاهی قبل از ازدواج یکی از مهمترین مواردی است که باید بدان پرداخته شود و در این زمینه مشاوره های قبل از ازدواج راهگشاست چرا که ترکیب و مجموع آگاهی درباره چرایی ازدواج و معیار انتخاب همسر با کمک مشاوران امکان پذیر است.

وی درباره اینکه جوانان تا چه اندازه از مشاوره های قبل از ازدواج استفاده می کنند، توضیح داد: متاسفانه هنوز فرهنگ عمومی جامعه به سمت مشاوره های قبل از ازدواج نرفته است و در سال های اخیر دیده شده که جوانان پس از ازدواج اگر با مشکلی مواجه شوند، به مشاوره مراجعه می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این موضوع عموماً اختصاص به کلانشهرها دارد و در شهرستانهای دور و نزدیک نه تنها مشاوره قبل از ازدواج صورت نمی گیرد بلکه اگر مشکلی پس از ازدواج باشد، جوانان خیلی به مشاوره نمی روند و همین موضوع منجر به جدایی های ناخواسته در میان نسل جوان کشور می شود.

دارابی معتقد است که فرهنگ سازی، ترویج و اجباری کردن مشاوره پیش از ازدواج از راهکارهای ضروری برای پیشگیری از ناسازگاریهای زناشویی است که با نهادینه شدن فرهنگ مشاوره پیش از ازدواج می توان به میزان قابل توجهی از آمار طلاق کاست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات