متأسفانه در سال های اخیر صفحه حوادث روزنامه ها خبر از قتل هایی می دهد که با سلاح سرد و بیشتر توسط جوانان رخ داده است، اما با این حال هنوز قانونی در جهت ممنوعیت خرید، فروش و حمل سلاح سرد به تصویب نرسیده است.

لایحه ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری سلاح سرد در حالی در مجلس خاک می خورد که روزانه شهروندانی در کشور و به ویژه در پایتخت با سلاح سرد کشته و زخمی می شوند.

هنوز معلوم نیست که چرا میز مذاکره بهارستانی ها پذیرای این لایحه نمی شود، شاید هنوز رقم افرادی که با سلاح سرد به قتل رسیده اند به حد نصاب نرسیده تا این لایحه اولویت لازم را جهت رسیدگی پیدا کند!

هرچه هست کوچه و خیابان های شهر پر شده از فروشندگان سلاح های سرد و جوانان مشتاقی که برای جلب توجه، دفاع شخصی، زورگیری و یا مشارکت در نزاع های دسته جمعی بازار سلاح سرد را به خوبی گرم کرده اند.

این روزها چاقو، قمه، زنجیر، شمشیر و پنجه بوکس به راحتی خرید و فروش می شود و ضعف قانونی، دسترسی و استفاده جوانان از این سلاح ها را آسان کرده است.

قانون منع استفاده از سلاح سرد در دستور کار کمیسیون قضایی


حمیدرضا طباطبائی، نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفت وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس در خصوص برخورد با حاملین سلاح سرد گفت: تاکنون قانونی برای منع حمل و استفاده از سلاح سرد وجود نداشته اما به زودی این موضوع در دستور کار کمیسیون قضایی قرار می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر طرحی در کمیته حقوق عمومی به تصویب رسیده و در نوبت رسیدگی قرار دارد.

طباطبائی زمان رسیدگی به این قانون را یک ماه دیگر دانست و گفت: البته ممنوعیت تنها راه چاره نیست چرا که ما تاکنون قوانین مشابه زیاد داشته ایم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی تاکید کرد: البته قوانین قبلی برای بکارگیری سلاح سرد بوده و در این قوانین استفاده از سلاح سرد جرم تلقی می شده اما قانونی که نگهداری و حمل سلاح سرد منع کند، نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگهداری و حمل سلاح سرد در خیلی از کشورها جرم نیست اما ما باید با این موضوع مقابله کنیم و تنها در شرایطی می توانیم مانع استفاده از سلاح سرد شویم که اقتدار حاکمیت بالا برود.

حبس و جزای نقدی مجازات حاملان سلاح سرد


ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس هم در خصوص ممنوعیت حمل سلاح سرد میگوید: ما در حال حاضر درخصوص حمل و نگهداری سلاح سرد هیچ قانونی نداریم اما طرح ممنوعیت استفاده از سلاح سرد به زودی در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: ۹۰ درصد افرادی که به قتل می رسند معمولاً با سلاح سرد و توسط جوانان کشته می شوند.

ابوترابی با اشاره به طرحی که در حال حاضر در کمیته حقوق علمی در انتظار بررسی کمیسیون قضایی است، گفت: در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شده و به تصویب برسد، حمل، نگهداری، خریداری، فروش و ساخت سلاح های سرد همچون پنجه بوکس و زنجیرهایی که کاربرد ضرب و جرح دارند ممنوع شده و حاملین آنها به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم می شوند.

وی گفت: بسیاری از زورگیرها سلاح سرد به همراه دارند اما چون قانونی برای برخورد با این افراد نیست نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم به همین جهت یکی از ویژگی های مثبت این قانون برخورد با زورگیران است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در این زمینه دیگر نتیجه بخش نیست چرا که همه می دانند که حمل سلاح سرد خطر دارد و در صورت تصویب قانون، حاملین آن به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند.

در بحث « ممنوعیت استفاده از سلاح سرد» با ضعف قانونی مواجه هستیم


احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با خبرنگار قضایی فارس، در خصوص برخورد با حاملین سلاح سرد اظهار داشت: متأسفانه در این زمینه با ضعف قانونی روبرو هستیم.

وی افزود: در بحث ممنوعیت استفاده از سلاح سرد ابتدا باید مجموعه ارزش های دینی در جامعه تحقق یابد که این امر نیازمند اقدامات فرهنگی در ابعاد وسیع است و همکاری همه دستگاه های ذیر بط را طلب می کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر وجود پیوست فرهنگی در همه قوانین گفت: حتی اگر کمیسیون قضایی هم در مورد ممنوعیت استفاده از سلاح سرد قانونی را به تصویب برساند تا زمانی که عزم جدی برای کارهای فرهنگی نداشته باشیم قانون مصوب بی تأثیر خواهد بود.

سالک آگاهی مردم از قوانین را منوط به اطلاع رسانی دانست و خاطر نشان کرد: مردم باید به خوبی از قوانین مصوب به ویژه در بحث سلاح سرد آگاه باشند و در این مرحله رسانه ملی و مطبوعات وظیفه سنگینی را برعهده دارد.

خلأ قانونی خرید و فروش سلاح سرد را آسان کرده است


مجید ابهری، جامعه شناس هم در این خصوص اظهار نظر کرده و می گوید: متأسفانه خلأ قانونی در زمینه خرید و فروش و نگهداری سلاح سرد باعث شده که اینگونه وسایل به آسانی در کوچه و خیابان و در مقابل چشمان کودکان به فروش برسد.

وی افزود: از سوی دیگر پایین آمدن آستانه تحمل و کمرنگ بودن آموزش مهارت های زندگی مانند مدیریت هیجان های رفتاری باعث شده به کارگیری این سلاح افزایش یابد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه ۴۵ درصد از قتل ها با سلاح سرد اتفاق می افتد گفت: با توجه به گسترش و افزایش خشونت ناشی از فیلمهای ماهواره ای و از آنجا که ۹۰ درصد از بازیهای رایانه ای کودکان دارای صحنه های خشونت بار است متأسفانه شاهد استفاده از چاقو و قمه هستیم.

ابهری تصریح کرد: ممنوعیت خرید و فروش سلاح سرد باعث زیرزمینی شدن آن می شود به همین جهت باید در زمینه کاهش خشونت رفتاری در جامعه و اقدامات پیشگیرانه قدمهای اساسی برداشته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانون ممنوعیت حمل و نگهداری این گونه اقلام هر چه زودتر باید به نتیجه برسد و مورد استفاده قرار گیرد.

امنیت خود را با سلاح سرد تأمین می کنم


اما در این میان شهروندان هم درباره سلاح سرد نظرات جالبی دارند و برخی آنرا مایه امینت خود میدانند به طور مثال مهسا دانشجوی جوان ۲۳ ساله ای است که یک تیغ کاتر متوسط را ضمیمه وسایل شخصی کیف خود کرده است.

وقتی از او در مورد علت این کار سوال کردم گفت: متأسفانه برخلاف شعارهایی که داده می شود پایتخت امنیت چندانی به ویژه برای خانم ها ندارد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه این ناامنی در شب بیشتر می شود و برای من که یک بار تجربه مزاحمت داشته ام حمل این وسیله آرامشم را بیشتر می کند، چرا که در این صورت می توانم از خودم دفاع کنم.

گاهی نداشتن چاقو خجالت آور می شود


کریم پسری حدودا ۲۶ ساله با ظاهری نه چندان مناسب است، خطوط چاقوی روی صورت و دستانش نشان می دهد که حداقل همیشه یک پای نزاع های محلی بوده است.

وقتی از او سوال می کنم که چاقو دارد یا نه با افتخار دست در جیب اش می کند و چاقوی ضامن داری را نشانم می دهد.

کریم می گوید: « این چاقوی دسته صدفی را از زنجان خریده ام، حرف ندارد! »

وقتی از علت حمل چاقو را سوال می کنم می گوید: حمل چاقو که علت نمی خواهد، مخصوصا وقتی که در این محله زندگی کنی نداشتن چاقو برایت خجالت آور می شود، بالاخره وقتی دعوا می شود باید طرف را بترسانم و از خودم دفاع کنم یا نه؟

از کریم در مورد قانون برخورد با حاملین سلاح سرد سوال می کنم که در پاسخ من می گوید: من به قانون کاری ندارم، من خودم قانون خودم را دارم، اصلا مگر چاقو داشتن قانون می خواهد؟



حمل چاقو مد شده است


علی مرد ۴۵ ساله ای است که در مورد حمل چاقو می گوید: متأسفانه عده ای گمان می کنند که چاقو بهترین وسیله دفاعی است و هیچ برخوردی هم با فروشندگان اینگونه سلاح ها نمی شود.

وی می گوید: من تاکنون حتی یک بار هم با خود چاقو حمل نکرده ام اما جوانان زیادی را می بینم که یکی از وسایل درون خودرو یا جیب شان چاقو و قمه است انگار این هم یکی از مدهای امروزه است.

علی در ادامه ابراز امیدواری می کند که مسئولین با توجه به این موضوع راه حل مناسبی را برای برخورد با حاملین سلاح سرد پیدا کنند.

حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت لایحه « ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری سلاح سرد» در بهارستان به کجا می رسد؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات