معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور، با اشاره به اینکه ستاد هیچ گونه خلاء قانونی برای انجام ماموریت های خود ندارد گفت: در این راستا ستاد برنامه های متعددی در امر مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر را در دستور کار دارد.

به گزارش افکارنیوز ، بابک دین پرست شامگاه دوشنبه و در حاشیه همایش بهبود یافتگان استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران همانند کشورهای دیگر در امر مواد مخدر تلاش ها و برنامه هایی را در دستور کاری خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: مواد مخدر تهدیدکننده محیط زیست، خانواده و جامعه است و در کنار تهدیدات هسته ای دو هزار میلیارد دلار هزینه دارد چرا که در دنیا ۱۰ میلیون نفردر چرخه مواد مخدر فعالیت می کنند و قاچاقچی این مواد هستند و در این بین ۳۰ میلیون نفر هم در دنیا مصرف کننده این مواد خانمان سوز هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور با بیان اینکه مواد مخدر همانند ماده غذایی وارد بدن می شود گفت: در این راستا این مواد مخرب و ویران گر نیاز جامعه و منطقه را تامین می کند.

دین پرست کشور افغانستان را تولید کننده مواد مخدر سنتی در دنیا یاد کرد.

وی رویکرد مبارزه با مواد مخدردر کشورهای مختلف را متفاوت اعلام کردوافزود: در بعضی کشورها کنترل، پیشگیری، مقابله در اولویت کاری مبارزه با مواد مخدر است که در این راستا در ایران مدیریت در اولویت کاری بوده چرا که مدیریت باعث کاهش آسیب های مواد مخدر می شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: متاسفانه اعتیاد بیماری هایی از قبیل ایدز، عفونی را به نبال دارد چرا که عوارض مواد مخدر تنها اعتیادنیست بلکه بدتر ازآن بیماری دردناکی است که فرد معتاد می گیرد.

نگاه سنتی باید در امر مواد مخدر اصلاح شود


دین پرست گفت: ریشه کنی مواد مخدر نیاز به یک نگاه درست دارد که در این راستا باید هم مسئولان و هم مردم نگاه سنتی خود را به فرد معتاد اصلاح کنند و باید به طور منطقی با معتاد فرد برخورد کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: برخورد با معتاد در امر ترک اعتیاد او بسیار موثر است که در این راستا تحولات بسیار خوبی در عرصه مبارزه با مواد مخدر در دستور کار ستاد شورای مواد مخدر انجام شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور با اشاره به اینکه شیوه های تولید و توزیع مواد مخدر تغییر پیدا کرده گفت: همچنین امروزه گرایش جوانان هم به امر مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر شده است.

دین پرست علل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی را کنجکاوی، تفریح و لذت یاد کردوگفت: متاسفانه در این راستا آگاه سازی لازم انجام نشده است چرا که آگاه سازی جوانان از مصرف مواد مخدر صنعتی مانع رفتن آنها به سمت اعتیاد و مصرف مواد مخدر صنعتی می شود.

۲۲ درصد معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس هستند


وی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد از معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس و بالای لیسانس هستند گفت: در همین راستا ۱۵ رصد معتادین دارای مدرک فوق دیپلم و ۳۸ درصد دارای مدرک دیپلم هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور افزود: از این تعداد ۵۰ درصد معتادین در کشور شاغل و متاهل هستند.

دین پرست، از وجود یک میلیون و ۳۲۵ نفر معتاد در ایران خبر دادوافزود: از این تعداد۱۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر زن هستند که معادل ۳,۲ درصد است. وی یادآورشد: رنج سنی معتادین در کشور ۱۵ تا ۶۴ سال است که ۲,۶۵ درصد جمعیت را به خود اختصاص می دهد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور افزود: استان زنجان رتبه ۳۱ در امر مواد مخدر را دارد چراکه ۹۸ صدم درصد از معتادین در این استان هستند.

دین پرست تصریح کرد: در راستای مساعدت و همکاری دستگاههای اجرایی در امر مبارزه با مو مخدر و پیشگیری از این معضل تعداد دستگاهها از ۸ دستگاه به ۱۵ دستگاه اجرایی در سالجاری افزایش یافته که در سال گذشته برای اقدامات پیشگیرانه ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۸۰ درصد خود را خود ستاد و مابقی را دستگاه های ذیربط تقبل کردند.

وی افزود: در همین راستا مصوب شد استانداران ده درصد از اعتبارات بخش فرهنگی دستگاههای اجرایی را به احرای اقدامات پیشگیرانه هزینه کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: براساس بررسی هایی که از ۸۰ کشور دنیا انجام شده در خصوص داروهای شاد ی گردان آماری به دست آمده که نشان می دهد در ۷۰ کشور از این دارور های شاد گردان استفاده می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات