مدیر طرح سنجش عدالت در شهر تهران با اشاره به اینکه در بین طبقات متوسط جامعه چاقی بیشتر دیده می شود، گفت: در کل شهر تهران میزان افراد سیگاری حدود ۶/۵۵ درصد است.

به گزارش افکارنیوز ، واعظ مهدوی در هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، به ارائه گزارشی درباره طرح سنجش عدالت در شهر پرداخت و گفت: در فرهنگ اسلامی ما عدالت یک مفهوم وسیع و گسترده است که ارتباط تنگاتنگی با حق دارد.

وی افزود: نظام های مدیریتی باید تلاش کنند تا افرادی که از مواهب پیشرفت اجتماعی برخوردار نیستند حق شان ضایع نشود. همچنین این نکته باید ذکر شود که هیچ چیز مانند عدل مایه آبادانی نمی شود و اصلاح واقعی در عدل است.

مدیر پروژه طرح سنجش عدالت در شهر با بیان اینکه اگر عدل وجود داشته باشد، نابرابری و ضعف نخواهد بود، تصریح کرد: آرمان انقلاب اسلامی عدالت بوده و مقام معظم رهبری این مساله را به عنوان یک راهبرد کلان برای حکومت تعیین کرده است. اما متاسفانه امروزه می بینیم که جهان در تحقق عدالت موفق نیست. به گونه ای که در ۳۱ کشور تعداد گرسنگان بیشتر شده و نابرابری هایی وجود دارد که ظالمانه است.

وی با طرح این پرسش که چرا این نابرابری ها رخ می دهد، گفت: جریان خودبه خودی توسعه و پیشرفت اجتماعی، تنازع بقا و انتخاب اصلح یعنی داروینیسم اجتماعی باعث افزایش نابرابری ها می شود و حاکمیت مسئول این برنامه ریزی است که مدیریت شهری تبلور حاکمیت ملی در مقیاس محلی به شمار می آید.

واعظی با بیان اینکه باید برای کاهش این نابرابری ها برنامه ریزی کرد، گفت: مسائلی در جوامع جدید رخ داده است که لازم است اقدام فعالی نسبت به آن انجام شود؛ برای کاهش این نابرابری ها از ۵ سال گذشته اقداماتی آغاز شد و مدلی مبنای کار قرار گرفته، سازمان بهداشت جهانی آن را محور کار خود قرار داده بود.

وی به بخشی از دستاوردهای طرح سنجش اشاره کرد و گفت: براساس آمار به دست آمده در جریان اجرای این طرح میزان کل افراد سیگاری در تهران حدود ۶/۵۵ درصد است که افراد در گروه های فقیرتر جامعه تعداد افراد سیگاری بین مردان ۱۰ درصد و بین زنان ۸۸ صدم درصد و همچنین در ۲۰ درصد ثروتمند جامعه ۱۳/۴۴ درصد افراد سیگاری مرد و ۱/۲۸ درصد زنان هستند. این در حالی است که افرادی که سواد بسیار کم یا بسیار بالایی دارند کمتر سیگاری هستند.

وی ادامه داد: در مناطق و محلات مختلف شهر تهران، بین طبقات متوسط جامعه چاقی بیشتر دیده می شود و در مناطقی مانند ۲ و ۱۸ چاقی یک معضل به شمار می آید.

وی همچنین به وضعیت فقر به واسطه هزینه های سلامتی اشاره کرد و گفت: در سال ۸۷،۱۹/۲۹ درصد جمعیت زیر خط فقر بوده که این آمار در سال ۹۲ به ۲۲/۴ درصد افزایش یافته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات