در دیدار با سینماگران مطرح شد:

رئیس پلیس کشور با اشاره به مسائل به وجود آمده در خانه سینما گفت: برخی سینماگران هنوز فکر می کنند بازداشتگاههای پلیس کثیف و مخوف است که این نگاه باید تغییر کند.

به گزارش افکارنیوز ، سردار اسماعیل احمدی مقدم عصر چهارشنبه در دیدار با تعدادی از سینماگران اظهار داشت: اینکه در جامعه و در میان هنرمندان احساس می شود که در نیروی انتظامی گوش شنوایی وجود دارد نشان دهنده تغییر در رویکردهای نیرو است. امروز منظور از اینکه می گوییم پلیس ایران باید هوشمند باشد این نیست که پلیس هوشمند شده است ما باید ابتدا هوشمندسازی پلیس را دنبال کرده و سپس به سمت پلیس فراهوشمند برویم.

وی با اشاره به ادبیات های نظامی افزود: در این ادبیات دو نوع تهدید نرم و سخت و قدرت سخت و نرم داریم پلیس قصد دارد قدرت هوشمند را جایگزین قدرت سخت کرده و بدنبال ترکیب مناسی از قدرت سخت و نرم هستیم ما باید بتوانیم همه عناصر را به میدان بیاوریم.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه در فیلم مرد هزار چهره آنها قصد داشتند پلیس اقتدارگرا را معرفی کنند افزود: در این تیم شخصیت سردار رادان در دوره فرماندهی تهران را تشبیه به یک سرهنگ کرده بودند که اقتدارگرا است. درست است که مردم اقتدار پلیس را می پسندند اما نظر رهبری ترکیب هوشمندانه پلیس اقتدارگرا و پلیس اجتماعی است.

به گفته احمدی مقدم ما پلیس ایران هستیم و از پلیس هیچ کشوری الگوبردار نمی کنیم. پلیس ما آمریکا و جامعه ما نیز ایالات متحده آمریکا نیست جامعه ایرانی احساسی است و اگر خوب با آن رفتار شود وارد میدان شده و در صورتی که رفتار نامناسب در خصوص یک اقدام ببیند لج می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نمی توانیم در ایران پلیسمان را کبری ۱۱ نشان دهیم تاکید کرد: اگر فیلمی بسازیم که باورپذیر نباشد منابع را اصلاح کرده ایم امروز افکار عمومی بسیار مهم است و دیدیم وقتی سخنان اوباما در خصوص حمله به سوریه با اقبال عمومی روبرو نشد او از این کار عقب نشینی کرد.

احمدی مقدم با اشاره به دعوای برخی سینماگران افزود: جامعه یکدست بسیار خوب است اما باید افکار با یکدیگر تفاوت داشته باشد و ما نیز نقد و رفتار مخالف خود را تحمل کنیم.

فرماندهی نیروی انتظامی گفت: ما می خواهیم پلیسی را در فیلم ها نشان دهیم که باورپذیر است.

احمدی مقدم با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات جامعه نزاع است گفت: امروز ۶۶ درصد قتل های کشور بدون نیت قبلی و در نزاع رخ می دهد و ما باید در فیلم های خود کاری کنیم که آستانه تحمل اجتماعی بالا رود. در چند سال اخیر فیلم هایی همانند زیر تیغ و زیر ۸ بسیار در این رابطه موثر بودند. در برخی نقاط کشور خانواده ها دادگاه خانوادگی تشکیل داده و به دلیل ظن و گمان خود به یکی از اعضا حکم صادر کرده و خودشان نیز حکم را اجرا می کنند. چندی قبل در خوزستان این گونه قتل ها زیاد بود و گفتم چند فیلم اثرگذار بسازند که خوشبختانه این فیلم ها بسیار تاثیر گذار بود.

رئیس پلیس کشور ادامه داد: در ۱۵ سال اخیر میزان وقوع قتل و شدت نزاع ها کاهش یافته است. در همین رابطه در جشنواره فجر سال گذشته فیلم دهلیز و هیس! دخترها فریاد نمی زنند را دیدم که موضوعی اجتماعی داشتند و آنها را تشویق کردم.

وی تاکید کرد: باید جامعه را در این زمینه هشیار و آگاه کنیم اما نباید اقداماتی را انجام دهیم که احساس امنیت کاهش یابد.

فرمانده نیروی انتظامی امروز برای پلیس فیلم اکشن مطلوب نیست و ما بدنبال فیلم های اجتماعی هستیم که به ریشه جرم بپردازد البته اقتدار پلیس در این فیلم ها باید نشان داده شود.

احمدی مقدم با بیان اینکه هیچگاه نیروی انتظامی دستور توقیف هیچ فیلمی را صادر نکرده است تاکید کرد: ما در پلیس حتی فیلم هایی که جو جامعه برای اکران آنها مساعد نبوده یا هنگام اکران توقیف شده است مساعدت های لازم را برای اکران آنها انجام داده ایم. سینماگران و نویسندگان می توانند با مراجعه به معاونت اجتماعی نیروی انتظامی سوژه ها و پرونده ها را در اختیار بگیرند.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: هر سینماگری بیاید و بگوید من سوژه می خواهم نیروی انتظامی بدون شک سوژه های اجتماعی را بدون اینکه برای او خط قرمزی تعریف کند در اختیار او قرار می دهد.

وی با اشاره به قدرت رسانه ها و برخی شایعه پردازی ها گفت: در سال ۸۰ که شبکه های ماهواره ای لس آنجلسی بسیار زیاد شده بود آمدند و مدعی شدند نیروی انتظامی تعدادی نیروی عرب از فلسطین وارد کرده و به عنوان پلیس ویژه از آنها استفاده می کند. این موضوع در حالی که صحت نداشت یک موج بود که پس از مدتی از یادها رفت. ممکن است موجهای نادرستی ایجاد شود اما بلافاصله قدرت رسانه ای می تواند این موج ها را حذف کند. سینماگران باید بدانند که پلیس با آنها همکاری لازم را دارد.

احمدی مقدم با اعلام اینکه خط قرمزهای پلیس ناچیز است تاکید کرد: در نیروی انتظامی خط قرمز زیادی نداریم و حتی وقتی خبرنگاران هر سئوالی را که می پرسند جوابش را دریافت می کنند در مورد فیلم قلاده های طلا نیز وقتی آقای ابوالقاسمی آمد و گفت می خواهد چنین فیلمی را بسازد و نیاز به مدارک مستندی دارد صحنه های واقعی از فتنه ۸۸ را که تا آن زمان در هیچ کجا نمایش داده نشده بود در اختیارش قرار دادیم.

فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخی فیلمسازان که هنوز هم فکر می کنند بازداشتگاههای ناجا محلی مخوف و کثیف است تصریح کرد: هنوز هم در صحنه آرایی های فیلم های پلیس بازداشت های ما را قفسی تنگ و کثیف نشان می دهند البته این موضوع برای گذشته است و در حال حاضر تغییرات بسیار زیادی در بازداشتگاهها رخ داده است. ما این آمادگی را داریم که اگر نویسنده ای می خواهد درک صحیحی از بازداشتگاه داشته باشد ۴۸ ساعت او را به عنوان متهم به بازداشتگاه بفرستید تا او درک درستی از بازداشتگاهها در هنگام نگارش فیلم داشته باشد.

وی در پاسخ به سخنان یکی از کارگردانان در مورد اینکه کپی نسخه های فیلم ها در بازار وجود دارد افزود: پلیس در این زمینه حمایت های لازم را کرده و با سی دی های قاچاق برخورد می کند. امروز سینمای ایران در آسیا حرف اول را می زند و ما باید استعدادهای زیادی را که در این حوزه داریم کشف و از آنها به خوبی استفاده کنیم.

احمدی مقدم با توصیه به سینماگران برای افزایش آستانه تحمل اظهار داشت: مسائل خانه سینما به ما مربوط نبود اما وقتی سینماگران به ما پناه آوردند ما این موضوع را دنبال کردیم حتی جلساتی را در دوره دولت قلب با آقای احمدی نژاد گذاشتیم و در دوره دولت آقای روحانی نیز به طریق واسطه به ما گفته شد حمایت از خانه سینما ادامه یابد البته ما کلید را در اختیار آقای جنتی قرار دادیم. برخی گفتمانها در این حوزه چیز خوبی نیست و مردم همیشه از دستور خوششان نمی آید و ریشه بسیاری از مشکلات در همین دستوری حرف زدن است. در مورد خانه سینما نیز نباید از در تحکم وارد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات