سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه برخی موارد از شیوع وبا در حوزه رباط کریم و شهریار گزارش شده است، گفت: عامل اصلی این بیماری نیروهایی است که از افغانستان، پاکستان و عراق وارد ایران شدند.

به گزارش افکارنیوز ، محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوع وبا در کشور اظهار داشت: در جلسه سه شنبه گذشته معاون بهداشتی وزیر بهداشت در جلسه کمیسیون حضور پیدا کرد و گزارش جامعی را در زمینه شیوع وبا در کشور ارائه کرد.

وی با بیان اینکه مستند ما دستگاه ها و سازمان های رسمی در کشور است، ادامه داد: برطبق این مستندات ۱۷۴ مورد وبا گزارش شده و در ۱۰ استان کشور یعنی استان های مرزی، استان مرکزی، تهران، قم و استان هایی که فضای مناسبی برای محیط کار نیروهای مهاجر پیدا می شود، شیوع داشته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص علت اصلی بیماری وبا گفت: عامل اصلی این بیماری نیروهایی است که از افغانستان، پاکستان و گاهاً عراق وارد ایران شدند و علت آن نبود بهداشت و استفاده از آب های آلوده است همچنین ۵ تا ۶ نفر از اتباع خارجی که بیشتر کارگران افغانی بوده اند، تا به حال فوت شده اند و با توجه به ممنوعیت ورود آنها به کشور و وجود مرزهای گسترده با افغانستان و پاکستان اما هنوز در مورد کنترل مرزها با مشکلاتی روبه رو هستیم.

قربانی یادآور شد: ما که روزی افتخار می کردیم وبا را در کشور ریشه کن کردیم و تفکرات مبارزه با وبا را به کشورهای همجوار گسترش داده ایم، اما به علت ورود بی رویه کارگران خارجی مشکلاتی برای ما به وجود آمده است و امیدوار هستیم که ورود این افراد به کشور کنترل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد افراد مبتلا به وبا افزایش پیدا نکرده است؟ گفت: گزارش ما براساس سازمان های رسمی کشور است و اینکه بگوییم شیوع وبا افزایش داشته یا نداشته است، به گزارش مستند نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه وبا جزء بیماری های غیرواگیردار است، اظهار داشت: با رعایت بهداشت می توان از بیماری وبا جلوگیری کرد. البته برخی در مصاحبه های خود گفته بودند که ما از آب شرب استفاده کرده ایم که در آن مردار بوده و این باعث شیوع بیماری شده است.

قربانی ادامه داد: باید حوزه های امنیتی ما نیروهایی که از کشورهای همسایه وارد می شوند، کنترل کنند و مراکز بهداشتی در مناطق مرزی اهتمام بیشتری را نسبت به بررسی و کنترل وضعیت بهداشت و آب شرب داشته باشند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از شیوع وبا در تهران و کرج داشته اید؟ خاطرنشان کرد: برخی موارد از شیوع وبا در حوزه رباط کریم و شهریار گزارش شده است و البته در این استان ها فوتی نداشته ایم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات