به طور میانگین وزن هر کتاب درسی ۳۳۰ گرم است؛ حال تصور شود دانش آموز کلاس اولی چند کتاب، دفتر، تنقلات و لوازم التحریر جانبی را حمل می کند؛ ساختار قامتی این دانش آموز در آینده چه خواهد شد؟

به گزارش افکارنیوز ، از آغاز سال تحصیلی یک هفته می گذرد اما در همین یک هفته، صدای برخی خانواده های دانش آموزان ابتدایی به خصوص کلاس اولی ها درآمده است.

مادر یک دانش آموز کلاس اولی در تهران به خبرنگار فارس گفت: بر اساس برنامه هفتگی فرزندم، او باید هر روز با همه کتاب های خود به مدرسه برود.

وی ادامه داد: بحث فقط کتاب درسی نیست بلکه در کنار آن باید دفتر مشق و دفتر نقاشی هم باشد؛ اگر مداد، پاک کن، تراش، خط کش، لیوان آب و تغذیه کودک را هم در نظر بگیرید، کیف سنگین دانش آموز را تصور خواهید کرد.

مادر این دانش آموز اضافه کرد: با معاون مدرسه فرزندم صحبت کردیم اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد.

مجید حمدیه رئیس تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش همدان چندی پیش درباره خرید کیف برای دانش آموزان اظهار داشت: در برخی مواقع می بینیم دانش آموزی که خودش ۱۷ کیلو است یک کیف چند کیلویی را حمل می کند.

وی افزود: افراد باید ۱۰ درصد وزن بدن خود، نسبت به حمل وسیله اقدام کنند در غیر این صورت، ضربه های فیزیکی و جسمی بدی را به بدن وارد می کند.

حمدیه با اشاره به استفاده از کیف غیر استاندارد و ایجاد مشکلات فیزیکی و ساختاری در دانش آموزان عنوان کرد: نحوه حمل کیف، خود کیف، حجم بار موجود در کیف باید مورد توجه باشد.

بر اساس گفته یکی از مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، «به طور میانگین وزن هر کتاب درسی ۳۳۰ گرم است؛ اگر دانش آموز سه کتاب را در روز حمل کند، یک کیلو به وزن کیف اضافه می شود و اگر دو تا سه دفتر نیز به آن اضافه شود در کل، دو کیلو بار را باید حمل کند» .

حال تصور شود که دانش آموز چند کتاب، دفتر، تنقلات و لوازم التحریر جانبی را حمل می کند؛ ساختار قامتی این دانش آموز در آینده چه خواهد شد؟

تصویر زیر، نمونه یک برنامه هفتگی برای دانش آموز کلاس اولی است؛ امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش به خصوص آموزش ابتدایی برای برنامه درسی هفتگی دانش آموزان و حمل تمام کتاب های درسی فکری کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات