یک مفتی سعودی در آستانه اعتراض همگانی زنان عربستان و در تلاش برای جلوگیری از عواقب اعلام ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، یک فتوای عجیب داد.

به گزارش افکارنیوز، «شیخ صالح بن سعد الحیدان» ، مفتی سعودی درباره فراخوان فعالان حقوق زنان در تاریخ ۲۶ اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۳) مبنی بر آزاد شدن رانندگی برای زنان در این کشور گفت: آنها باید در این تصمیم تجدیدنظر کنند و به جای تصمیم احساسی از منطق خود پیروی کنند.

این مفتی سعودی مدعی شد که رانندگی در زنان سبب بروز مشکلات جدی در سلامت باروری و کاهش توانایی های تولیدمثلی آنها می شود و می تواند تاثیرات منفی روی سلامت جسم و روان فرزندان آنها داشته باشد.

وی ادعا کرد: مطالعات پزشکی نشان می دهد که رانندگی بر عملکرد تخمدان ها و لگن خاصره اثر منفی گذاشته و به همین دلیل زنانی که رانندگی می کنند فرزندانی با مشکلات مختلف جسمانی به دنیا می آورند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، با وجود اینکه در قوانین عربستان سعودی صراحتا عنوان نشده رانندگی زنان غیرقانونی است اما با این حال تنها به مردان گواهینامه اعطا می شود و در صورت مشاهده زنان در حال رانندگی، آنها جریمه یا به اتهام اعتراض، بازداشت می شوند.

تظاهرات ۲۶ اکتبر سومین تظاهرات زنان این کشور است که با خواسته اعطای حق رانندگی به آنها برگزار می شود. پیش تر نیز در سال های ۱۹۹۱ و ۲۰۱۱ میلادی زنان این کشور دست به تظاهراتی مشابه زده بودند.

به رغم اعلام ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی مبنی بر افزایش آزادی زنان در این کشور اما همچنان مساله اعطای گواهینامه رانندگی به زنان مدنظر قرار گرفته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات