معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: اگردر حال حاضر آمار طلاق نگران کننده است این موضوع محصول بی دقتی در ازدواج و همتراز شناسی همسر است.

به گزارش افکارنیوز ، محمد باقر پیش نمازی، معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری هفته ازدواج با اشاره به اعلام برنامه های روز ازدواج، اظهار داشت: شروع هفته ازدواج از فردا ۱۵ مهر همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) آغاز می شود؛ با اینکه همه روزهای سال روز ازدواج است ولی فردا به عنوان روز نمادین بوده و زمینه را برای ورود بسیاری از خیرین در راستای این امر خطیر فراهم می کند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی، نظام فرهنگی است که مهمترین وعده اش انسان سازی و هموار سازی به سوی خوشبختی است که مهمترین ظرف شکل گیری انسان، خانواده است در واقع خانواده از ازدواج شکل می گیرد؛ همانطور که برای ساختن یک بنا، پی و فنداسیون ساختمان مهم است در خانواده نیز ازدواج نقش موثری دارد اگر انسان فنداسیون ازدواج را جدی نگیرد و احساسی و سطحی تصمیم بگیرد آن ازدواج موفق نخواهد بود. در واقع برای ازدواج باید یک پی سازی برای ساختمان استوار و محکم صورت گیرد چرا که با یک تصمیم هیجانی و احساسی نمی توان اقدام به ازدواج کرد.

پیش نمازی با بیان اینکه ازدواج پایانی برای یک عشق آتشین نیست بلکه تصمیم جدی برای ادامه زندگی است، افزود: قبل از ازدواج نیمی از شخصیت شکل گرفته که با این امر خطیر کامل می شود.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر آمار طلاق نگران کننده است، محصول بی دقتی در ازدواج و همترازشناسی همسر است. در واقع اگر می خواهیم خانواده ای پایدار داشته و در کمترین شکل ممکن دچار تزلزل نشود، انتخاب همسر و ازدواج را باید جدی بگیریم.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در ازدواج هر چقدر مشورت کنیم کافی نیست و باید به این امر توجه شود، اظهار داشت: رسانه ها باید از طریق الگوسازی پیام های بصری، ازدواج درست را به مردم نشان دهند در واقع باید پیام های بصیری صورت بگیرد و به پیام های سمعی دل نبندیم به این شکل که برای چشم ها پیام بسازیم به این معنا که مردم پیام ما را در رفتار ببینند و تاثیر بپذیرند.

* فردا ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار نامگذاری شده است.


پیش نمازی با بیان اینکه فردا یک روز اول ذی حجه یعنی روز ازدواج است تحت عنوان ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار نامگذاری شده است، اظهار داشت: باید مدل انتخاب همسر و همترازی و آسان بودن ازدواج را از ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگو گرفت و مدل انتخاب همسر باید بر این اساس شکل گیرد که در این راستا پیام های بسیاری وجود دارد که صاحبان رسانه بتوانند این مدل ازدواج را به صورت نمادین به مردم انعکاس داده و ابعاد را برای جامعه ما توضیح دهند.

وی با اشاره به اینکه عمده سنگر ما سنگر خانواده است که اگر سامان پیدا کند، در مقابل هرنوع آسیبی مقاوم خواهد بود، گفت: ما در هفته ازدواج برنامه هایی داریم وهمچنین بعد از تاسیس وزارت ورزش و جوانان و ساختار تشکیلات جدید آن نوع شرح وظایف و ماموریت بر عهده شان قرار گرفت که در این هفته ستادها و کمیته سامانه ازدواج در استان ها نیز برنامه هایی دارند.

وی در ادامه افزود: ۷ کارگروه در استان ها در امر ازدواج و هفته ازدواج فعالیت می کنند در واقع آموزش و مشاوره توسط سازمان بهزیستی، کارگروه خیرین ازدواج توسط سازمان اوقاف و امور خیریه و کارگروه فرهنگ پژوهشی ازدواج توسط وزارت ارشاد و رسانه و ترویج فرهنگ ازدواج توسط صدا وسیما و کارگروه تسهیلات ازدواج توسط استانداری و کارگروه کمک به کارمندان مجرد برای ازدواج توسط معاونت پژوهشی استانداری و ایجاد دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه ها توسط نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها صورت خواهد گرفت. در واقع این هفت کارگروه در استان ها فعالیت خود را انجام می دهند.

پیش نمازی بیان کرد: عناوین روزهای هفته ازدواج همزمان با اول ذی الحجه روز ازدواج جوانان شامل دوشنبه با نام ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار و روز سه شنبه ۱۶ مهر روز دوم ازدواج به نام خیرین، خادمین و ازدواج آسان جوانان و چهارشنبه ۱۷ مهر تحت عنوان آموزش زوجین و تکریم و تعالی خانواده و پنج شنبه ۱۸ مهر تحت عنوان ازدواج و ثبت زندگی اسلامی - ایرانی و جمعه ۱۹ مهرماه تحت عنوان مشاوره، بهداشت خانواده و سلامت نسل، شنبه ۲۰ مهر تحت عنوان ازدواج و فرزندان سالم و یکشنبه به عنوان آخرین روز هفته ازدواج در ۲۱ مهرماه تحت عنوان ازدواج و اقتصاد خانواده نامگذاری شده است.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: این ۷ کارگروه اعضایی دارند که حمایت ها و بسترسازی های لازم را برای ترویج ازدواج بر عهده دارند همچنین باید بگوییم که از ستاد ائمه جمعه کشور تقاضا کردیم که در روز جمعه در خطبه نماز جمعه در راستای ازدواج صحبت کرده و در این زمینه فرصت بگذارند همچنین نمایشگاه پیوند آسمانی در استان ها در کنار جشنواره با محور اطلاع رسانی ازدواج و برنامه و معرفی نرم افزار مربوط به ازدواج و معرفی خدمات دولتی و غیردولتی در امر ازدواج و تجلیل از فعالان و خادمان امر ازدواج و اثار و موسسات حمایت کننده در تهیه جهیزیه برگزار می شود.

وی ادامه داد: آموزش زوج های جوان را در مساجد برگزار خواهیم کرد و این امر در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان تهران قرار گرفته است همچنین یک دوره آموزش برای همکاران در وزارت ورزش و جوانان برگزار کرده که این امر تحت عنوان رازهای موفقیت در زندگی مشترک است.

پیش نمازی گفت: امیدواریم موانع و مشکلات ازدواج برطرف شود و در این زمینه بسیاری از ما توقعاتی دارند که باید در راستای ترویج ازدواج در قالب مشاوره ازدواج شروع به فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: روز اول ازدواج یعنی فردا روز بدون طلاق پیش بینی شده است در واقع فردا هیچ طلاقی صورت نمی گیرد که در واقع ما سال گذشته نیز پیشنهادی به قوه قضاییه داده ودرخواستمان را به وزارت دادگستری ارائه دادیم که رئیس قوه قضاییه بعد از بررسی ها این پیشنهاد را به استان ها ابلاغ می کند و امسال نیز به طور متعارف این امر صورت خواهد گرفت و فردا که روز ازدواج است هیچ طلاقی به ثبت نمی رسد.

پیش نمازی بیان کرد: نمایشگاه در خصوص امر ازدواج سال گذشته برگزار شد و چند ماه بعد از ان جشنواره ای صورت گرفت ولی باید بگوییم ما تصدی گری در این حوزه نداریم بلکه فرصت ایجاد می کنیم تا افراد خدمات خود را ارائه دهند که در ماده ۴۱ قانون برنامه توسعه پنجم، بودجه، برنامه و ارزیابی را بر عهده همه دستگاه ها گذاشته که با همکاری وزارت ورزش و جوانان صورت گیرد که ما شیوه نامه ای را در این راستا برای تمام دستگاه ها ارسال کرده ایم.

وی ادامه داد: برخی رسانه ها خود را طرفدار الگوی بین ایرانی و غربی می دانندچطور می توانیم با این اوصاف سبک زندگی ایرانی - اسلامی را ترویج دهیم. در واقع جاذبه قبل از ازدواج چشیده می شود و دیگر انگیزه ای برای ازدواج وجود ندارد چرا اینجا که باید صحبت کنند سکوت می کنند.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: خداوند در انسان غریزه ای ایجاد کرده و مدیریت آن را هم داده است چرا اینکه ازدواج کاهش پیدا کرده و ما شاهد مشکلات در این زمینه هستیم باید بگوییم طعم ازدواج قبل از آن چشیده شده و سبک زندگی تغییر کرده است که آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و حوزه علمیه در این زمینه و برای کاهش مشکلات اقدام کرده اند ولی ما بیشترین الگو و هدایت را از پیامبران می گیریم در واقع آنها الگو هستند و ما خود اختیار داریم که چه اقدامی انجام می دهیم. وزارت ورزش و جوانان نمی تواند فراتر از چراغ راه نقش تکلیفی داشته باشد.

پیش نمازی با بیان اینکه در حال حاضر روش زندگی و راهبردهای آن با ذوق و سلیقه نیست و باعث شده که افراد از سبک زندگی ایرانی فاصله بگیرند، افزود: برنامه رسانه ها در زمینه ازدواج کم است در واقع کارشناسی و گفت وگو در این زمینه کم بوده و صورت نگرفته است.

* منتظر تصویب بسته پیشنهادی ۹ گانه ازدواج هستیم


وی در خصوص بسته پیشنهادی ۹ گانه ازدواج اظهار داشت: مجدداً این بسته را برای دولت قبل فرستادیم و نامه برگشت خورد و گفته شد که باید هماهنگی صورت گیرد که ما نامه زدیم و گفتیم که هماهنگی صورت گرفته و در حال حاضر منتظر تصویب این بسته هستیم و در جهت یادآوری نیز اقدامات ما صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی در نامه ای که به مجلس ارسال کرده بود توضیحاتی را به آنها داده و مجلسی ها برداشت اشتباهی کرده اند؛ نمایندگان مجلس گمان می کردند که اشخاص حقوقی نیز می توانند مجوز مراکز مشاوره خود را از سازمان نظام روانشناسی دریافت کنند اما در نامه نگاری هایی که از سوی ما به رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شد توضیحات لازم ارائه شد و همچنان پیگیر این مسئله هستیم.

وی گفت: آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره مصوب دولت است و تنها مجلس به یک بند آن ایراد گرفته و حتی در این آیین نامه صدور پروانه مجوز اشخاص حقیقی برعهده سازمان نظام مشاوره بوده است. این آیین نامه نیاز به اصلاح در دولت دارد و پیش بینی می کنیم که به زودی این مسئله حل شود.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در حال حاضر روند اداری ثبت نام متقاضیان در این وزارتخانه متوقف نشده است. ما نیز پیشنهاد می کنیم سازمان نظام مشاوره تا زمان رفع شبهه از این آیین نامه صبر کند و سپس اقدام به ثبت نام و یا صدور پروانه برای متقاضیان کند تا پس از اصلاح آیین نامه، افراد دچار سردرگمی نشوند.

وی درباره اینکه رئیس سازمان نظام مشاوره اعلام کرده است نامه مجلس برای ما حکم قانون را دارد، گفت: مجلس نمی تواند آیین نامه تدوین و یا تصویب کند. این آیین نامه به تصویب هیات دولت رسیده و ساماندهی مراکز مشاوره باید در چارچوب این آیین نامه باشد بنابراین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز باید در قالب و چارچوب این آیین نامه اقدام کند در غیر این صورت مجوز مراکز مشاوره ای که برای اشخاص حقیقی صادر می شود، محل سوال دارد.

*۵۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند


معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان افزود: در بررسی های انجام شده مشخص شد بانکها سقف مشخصی برای پرداخت وام ازدواج دارند و مشکلات ایجاد شده به دلیل تمام شدن این سقف بوده است. مجلس پیگیریهایی را انجام داد و توانست با تخصیص اعتبارات ویژه به ۵۰۰ هزار نفر متقاضی، وام پرداخت کند اما همچنان ۵۰۰ هزار نفر دیگر یعنی ۵۰ درصد زوج ها در صف دریافت وام ازدواج هستند.

پیشنمازی به طرح پیشنهادی وزارت جوانان به بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: ما به بانک مرکزی پیشنهاد سپرده ازدواج جوانان را داده ایم تا با کمک خیرین، سود این سپرده به وام ازدواج اختصاص یابد. حتی در قدم اول نیز موضوع وقف را پیشنهاد کردیم و سازمان اوقاف در حال بررسی آن است.

* بودجه سال ۹۳ و سطح اعتبارات در خصوص وام ازدواج افزایش خواهد یافت


معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بودجه سال ۹۳ و سطح اعتبارات در خصوص وام ازدواج افزایش خواهد یافت چرا که عدد وام ازدواج برای هر زوج ۳ میلیون تومان است که رقمی قابل توجهی نیست و افزایش وام در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

وی ادامه داد: تشخیص تخلف ها، بر عهده نهاد بازرسی بانک ها است و سقف وام را هم بانک تعیین می کند ولی کارگروهی برای رسیدگی به شکایات وجود دارد تا افرادی که ثبت نام کردند ولی وام نگرفتند به مشکلاتشان رسیدگی شود چرا که برخی از افراد سه ماه ثبت نام کردند ولی به دلیل نقص مدارک نتوانستند وام دریافت کنند که رسیدگی به این شکایات بر عهده آن کارگروه است.

پیش نمازی بیان کرد: مراکزمشاوره و اقدامات آنان باید بعد از برطرف شدن ابهامات صورت گیرد و آنها ازدواج را سامان بخشند ما مجری قانون هستیم و قانون گذار نیستیم بنابراین در این راستا باید طبق چارچوب قانون عمل شود.

وی ادامه داد: در قانون تسهیل ازدواج پیش بینی شده ولی برای افرادی که قبلا ازدواج کردند دیگر نیازی به کمک و جهیزیه ندارند بنابراین موضوع تسهیل ازدواج برای جوانان است که به ازدواج تشویق شوند در واقع آیین نامه اجرایی تسهیل ازدواج تصویب نشد چرا که مطرح کردند صندوق مهر نیز وجود دارد بنابراین صندوق جدیدی باید به وجود بیاورد که مرکز امور زنان و خانواده در این راستا پیش نویسی تهیه کرده است ولی در این قانون اسم ما نیامده بلکه اسم سه وزارت دارایی، کشور و مسکن مطرح شده است و آنها باید جواب بدهند.

* سامانه خانواده بانشاط در دستور کار


معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در خصوص مشکلات اقتصادی جوانان گفت: سهم علل فرهنگی نسبت به علل اقتصادی بیشتر است چرا که علت های فرهنگی برای تصمیم ازدواج مهمتر بوده و بستر و ذیل ازدواج و تحکیم خانواده را این موضوع تشکیل می دهد طبق ماده ۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه همه دستگاه ها در بودجه سالانه خود باید اعتباری را برای جوانان در نظر بگیرند که در این راستا باید بگوییم سامانه خانواده بانشاط در دستور کار وزارت ورزش و جوانان است.

پیش نمازی بیان کرد: زمان انقلاب وقتی کسی ازدواج آسان داشت مطرح می کردند که اقدام شما بسیار درست است ولی اکنون ازدواج ها بسیار سخت شده، ادامه داد: ما برنامه و کارگروهی برای کارمندان مجرد در راستای ازدواج داریم که انها بتوانند با امکاناتی که به آنها ارائه می شود جشن ازدواج اسان داشته باشند به این معنا که کارکنان در یک روز مراسم جشن ازدواج بگیرند. ولی ما نمی توانیم به زور حلقه در دست کسی بکنیم بلکه آن فرد باید با دلایل فرهنگی اقدام به این کار کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج داریم ولی وزارت ورزش و جوانان در این راستا اقدامی نکرده است، اظهار داشت: ما برنامه های متعددی داریم و در این هفته به صورت نمادین کارگروه و برنامه هایی را ارائه می دهیم.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: سازمان تربیت بدنی با سازمان جوانان ادغام شده است که وظایف آنها متفاوت است که سازمان تربیت بدنی عهده دار تصدی گری ولی سازمان جوانان به این شکل نیست که باید دید آیا رسانه ها در حوزه جوانان مانند حوزه ورزش ورود کرده اند؛ به ما بودجه تصدی گری نمی دهند اگر شما از وزارت جوانان توقع دارید کار، تحصیلات جوانان، امنیت جوانان و مسکن جوان را به ما بدهند. در واقع ما به اندازه میدان پروازی که قانون به ما داده، پرواز کرده ایم.

پیش نمازی در خصوص سایت همسریابی گفت: سایتی به اسم همسریابی به ما ربطی ندارد در واقع ما مراکز مشاوره داریم که به صورت تلفنی، مجازی و حضوری مشاوره ازدواج می دهد و وظایف آنها تعریف شده است بنابراین در زمینه تحکیم خانواده می توانند اقدامات و فعالیتی ارائه دهند آنها ابتدا شناسنامه دار و بعد پروانه می گیرند و دختر و پسر با مشاور حرف زده و خودشان به طور مستقیم اقدام به ازدواج و صحبت نمی کنند. اگر این اقدام به این شکل صورت می گیرد که دختر وپسر خود صحبت کرده و مشاوره ای صورت نگیرد، بی پروانه بوده و غیرقانونی چرا که آیین نامه در بخش ازدواج به وزارت ورزش و جوانان و در بخش مشاوره به سازمان بهزیستی مربوط می شود تا در این زمینه اقدام کند.

* هیچ پروانه ای برای سایت ازدواج صادر نشده است


وی با بیان اینکه ما بحث فعالیت فرهنگی، قرانی و ازدواج جوانان را بر عهده داریم، افزود: هیچ سایتی از ما پروانه نگرفته و پروانه اش صادر نشده است و در آینده اگر پروانه ای در این راستا صادر شود تنها در چارچوب مرکز مشاوره است.

پیش نمازی بیان کرد: سلسله آموزشها برای دانش آموزان در مورد ازدواج در آموزش و پرورش پیش بینی شده که در آخر سالهای تحصیل این اقدام صورت می گیرد در واقع برخی از دانش آموزان و جوانان به دلیل حجب و حیا که با خانواده دارند نمی توانند مسائل و سوالات خود را مطرح کنند بنابراین با همسالان خود مطرح و پاسخی فراتر از سوال خود گرفته و در نهایت پاسخ ناسالم دریافت می کنند که در این زمینه باید اقدامی صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: باید موضوع ازدواج زودتر از مدرسه و در خانواده مطرح شود و با توجه به اینکه در حال حاضر دسترسی به رسانه امکان پذیر است این امر باید بررسی و سوالات جوانان پاسخ داده شود.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: ما مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج را پاسخگو هستیم در واقع باید مشاوره ازدواج صورت گیرد تا جوانان ازدواجی درست و به جا داشته باشند.

پیش نمازی گفت: ما به وزارت آموزش و پرورش درخواست دادیم که وقتی دختری ازدواج کرد آن را به مدرسه شبانه روزی نفرستند چرا که این امر خود مانع ازدواج شده و مشکلاتی را به همراه دارد بنابراین می توان مدارس روزانه برای چنین دانش آموزانی پیش بینی شود و تجدید نظری در این راستا صورت گیرد.

وی در خصوص نمایشگاه های استانی بیان کرد: بحث حمایت از خیرین و فعالان ازدواج و بحث معرفی نوع خدمات برای ازدواج در این نمایشگاه و جشنواره صورت می گیرد در واقع اقدامات خوبی در زمینه ازدواج به صورت نمادین در این نمایشگاه ها انجام می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات