سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه صنعتی شریف در بین دانشگاه های برتر جهان در دامنه بین ۲۵۱ تا ۲۷۵ قرار گرفت.

به گزارش افکارنیوز، جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر نتیجه تازه ترین رتبه بندی دانشگاه ها توسط تایمز در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ گفت: دانشگاه صنعتی شریف در بین دانشگاه های برتر جهان در دامنه بین ۲۵۱ تا ۲۷۵ قرار دارد که در مقایسه با رتبه بندی سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ که در دامنه ۳۰۰ تا ۳۵۰ قرار داشت، دارای رشد قابل ملاحظه ای بوده است.

سرپرست ISC به مهم ترین نتایج به دست آمده از رتبه بندی اخیر تایمز و اسامی دانشگاه های برتر جهان که روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه ۱۳۹۲ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۳ میلادی) منتشر شد، اشاره کرد و گفت: ایالات متحده آمریکا دارای ۱۰۹ دانشگاه، در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیاست. آمریکا همانند رتبه بندی سال های قبل دارای ۷ دانشگاه برتر در بین ۱۰ دانشگاه و ۱۵ دانشگاه در بین ۲۰ دانشگاه برتر جهان است.

وی ادامه داد: انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا همانند سال قبل در جایگاه نخست دانشگاه های تراز اول جهان نشسته و دانشگاه هاروارد با دو پله صعود به همراه دانشگاه آکسفورد هر دو به طور مشترک رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج با حفظ جایگاه خود به ترتیب رتبه ۲، رتبه ۷ و ایمپریال کالج لندن با ۲ پله نزول در رتبه ۱۰ قرار گرفته اند و این در حالی است که بریتانیا دارای ۴۹ دانشگاه برتر در بین ۴۰۰ دانشگاه ممتاز جهان است.

مهراد ادامه داد: بالاترین رتبه دانشگاهی در خارج از آمریکا و انگلستان به ETH زوریخ در سوئیس با جایگاه ۱۴ تعلق دارد، دانشگاه تورنتو کانادا با ۱ پله صعود به جمع ۲۰ دانشگاه برتر دنیا پیوسته و همچنین برترین دانشگاه قاره آسیا دانشگاه توکیو است که با رشد ۴ پله ای در جایگاه ۲۳ جهان نشسته است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: کشور آلمان دارای ۲۶ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان است و برترین دانشگاه این کشور دانشگاه لودویک ماکسیمیلان در مونیخ است که رتبه ۵۵ جهان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: دانشگاه لایدن با کسب رتبه ۶۷ برترین دانشگاه کشور هلند است و این کشور هلند همانند سال قبل دارای ۱۳ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان است.

مهراد گفت: کشور ایتالیا دارای ۱۵ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان است و برترین دانشگاه این کشور دانشگاه تورینو است که در دامنه ای بین ۲۲۵-۲۰۱ جهان قرار دارد.

فرانسه با کاهش یک دانشگاه نسبت به رتبه بندی سال قبل دارای ۱۱ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان است و برترین دانشگاه این کشور با ۶ پله نزول در رتبه ۶۵ جهان است. سوئد ۱۰ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان دارد و برترین دانشگاه این کشور به مؤسسه کارولینسکا دارای رتبه ۳۶ جهان است و سوئیس نیز ۸ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان دارد و برترین دانشگاه این کشور به ETH زوریخ است.

وی در ادامه گفت: کشورهای بلژیک و دانمارک هر کدام با ۷ دانشگاه، اسپانیا با ۹ دانشگاه، فنلاند با ۶ دانشگاه، ایرلند با ۵ دانشگاه، نروژ با ۴ دانشگاه، استونی و جمهوری چک و لهستان هر کدام با ۱ دانشگاه، پس از کشورهای یاد شده در بالا حائز بیشترین دانشگاه در رتبه بندی تایمز هستند.

سرپرست ISC ضمن اشاره به این مطلب که آسیا با افزایش ۴ دانشگاه نسبت به سال قبل، دارای ۶۱ دانشگاه برتر در این رتبه بندی است، اظهار داشت: ژاپن با ۱۱ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان دارای بیشترین دانشگاه در این رتبه بندی بوده و دانشگاه توکیو با کسب رتبه ۲۳ جهان، برترین دانشگاه آسیا در این رتبه بندی است.

وی یادآور شد: سنگاپور ۳ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان دارد و برترین دانشگاه این کشور دانشگاه ملی سنگاپور با ۳ پله صعود دارای رتبه ۲۶ جهان است. هنگ کنگ دارای ۱۲ دانشگاه ممتاز در این رتبه بندی است و برترین دانشگاه این کشور حائز رتبه ۴۳ جهان است.

سرپرست ISC افزود: دانشگاه صنعتی شریف با چندین پله صعود در دامنه ای بین ۲۵۱ تا ۲۷۵ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

وی افزود: کشور هند دارای ۵ دانشگاه ممتاز در بین ۴۰۰ دانشگاه تراز اول جهان است و برترین دانشگاه این کشور دانشگاه پنجاب در دامنه ای بین ۲۲۶ تا ۲۵۰ قرار دارد. کشور ترکیه نیز با ۵ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارد.

مهراد ادامه داد: در قاره اقیانوسیه ۲۴ دانشگاه در فهرست ۴۰۰ دانشگاه ممتاز جهان قرار دارند که ۲۰ دانشگاه آن مربوط به استرالیا است و برترین دانشگاه این کشور دانشگاه ملبورن با ۶ پله نزول در رتبه ۳۴ جهان نشسته است. ۵ دانشگاه نخست استرالیا در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: در قاره آمریکا ۳ دانشگاه در فهرست ۴۰۰ دانشگاه ممتاز جهان قرار دارند، که برترین دانشگاه این قاره دانشگاه سائو پائولو در دامنه ۲۲۶-۲۵۰ جهان قرار دارد.

مهراد در پایان گفت: در قاره آفریقا ۳ دانشگاه در فهرست ۴۰۰ دانشگاه ممتاز جهان قرار دارند، که برترین دانشگاه این قاره دانشگاه کیپ تاون با ۱۳ پله نزول رتبه ۱۲۶ جهان را به خود اختصاص داده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات